31-10-12

Of Orcs and Men (PS3/XBOX360/PC)

of orcs and men, ps3In elke RPG die wij tot nu toe al gespeeld hebben worden orcs geportretteerd als brute, vijandige wezens.  Hun intellect is vrijwel nihil en ze vullen hun tijd met vechten en eten.  Een meer stereotiepe vijand kan je bijna niet tegenkomen in Fantasygames.  In Of Orcs and Men wordt ons beeld van Orcs danig bijgesteld.  Ze zijn nog steeds groot groen en gespierd en gewelddadig, maar ze zijn nu veel intelligenter.  Ze spreken zowaar in volzinnen!  Ze vloeken en ketteren wel dat het geen naam heeft, maar met correcte grammatica!  Blijkt ook dat het orc-ras een goede reden heeft voor zijn mateloze agressie: de orcs worden al jarenlang onderdrukt, uitgebuit en uitgemoord door de menselijke inquisitie…

We nemen de rol van Arkail en zijn gids, de goblin Styx, op ons.  Arkail is deel van een commandogroep die menselijke koning moet uitschakelen.  Samen met Styx moet hij zich een weg banen door de stad en via allerlei nevenopdrachten en klusjes tot bij de koning zien te geraken. 

Niet alleen het verhaal, maar ook de rest van het spel werd op de RPGlijst geschoeid.  We verdienen door het vechten XP waarmee we onze personages sterker kunnen maken.  We vinden op ons pad verschillende wapens, outfits en artefacten die we dan kunnen gebruiken om sterker te worden.  We krijgen quest en sidequests.  We komen elfen en dwergen en ander fantastisch gespuis tegen.  Klassieke RPG ten top.

of orcs and men, ps3

Tijdens het spelen kunnen we vrij kiezen of we Styx dan wel Arkail besturen.  De twee groentjes hebben elk een verschillende stijl.  Arkail is groot en luid en zal meer aandacht trekken, terwijl we met Styx gemakkelijk soldaten voorbij kunnen sluipen.  Vechten gebeurt automatisch.  Vijanden die ons opmerken vallen aan en Arkail en Styx reageren vanzelf.  Via een menuutje kunnen we vier opdrachten per keer doorgeven die ze dan naadloos uitvoeren.  Die opdrachten kunnen we kiezen uit het offensieve of defensieve slot.  Offensieve aanvallen brengen veel schade aan terwijl defensieve minder schade aanrichten en, logischerwijs, meer verdedigend zijn.  Via een derde slot kunnen we ook nog speciale krachten laten uitvoeren.  Zo kan Arkail met Styx gooien, Styx kan zich onzichtbaar maken en verrassingsaanvallen uitvoeren en de beide monsters kunnen elkaar weer rechthelpen wanneer één van de twee sneuvelt.

of orcs and men, ps3

Dat  klinkt allemaal leuk, maar in de praktijk gaat het er een pak saaier aan toe.  Vijanden bemerken ons en komen op ons afgelopen.  We geven een reeks van 4 willekeurige aanvallen in en Arkail en Styx voeren die uit.  En dat herhalen we tot de vijand verdelgd is.  Arkail en Styx kiezen ook willekeurig een vijand uit om aan te vallen.  Het overkwam ons dikwijls dat Styx in de problemen zat en Arkail plots besloot om die ene vijand vijftig meter verder in de pan te gaan hakken. 
Bizar.
We kunnen naast de aanvallen ook wel aangeven wie moet aangevallen worden, maar in het heetst van de strijd wordt dat al eens vergeten.  Een slimmer autotarget systeem ware geen overbodige luxe geweest…

of orcs and men, ps3

Grafisch ziet het er allemaal heel mooi uit.  Een beetje té mooi zelfs.  Bij momenten komt het geheel ons te hyper-realistisch over.  Arkail is niet gewoon erg gespierd, zijn biceps zijn even groot als zijn hoofd en de aderen die erop pulseren lijken wel groene regenwormen.  De stad is niet gewoon desolaat en donker, hij is zodanig donker dat we bijwijlen de brightness moeten bijstellen om te kunnen zien wat we nu eigenlijk aan het uitvreten zijn.  De superdetaillering van ieder steentje en plaveitje zorgt er ook wat voor dat de voorgrond wat verloren gaat in het decor, een probleem waar we zeker last van hebben bij boslevels.  We hoeven niet ieder van ieder boomblad de nerven te zien, en we zijn zeker niet geïnteresseerd in de kwaliteit van het mos op de grond…

We zijn er nog niet helemaal uit over wat we moeten vinden van Of Orcs and Men.  De fantasyfan in ons is blij met een nieuwe RPG terwijl de reviewer in ons steen en been klaagt over die zoveelste RPG.  Het is vernieuwend om eens te spelen vanuit het standpunt van (intelligente) Orcs, maar daar houdt de vernieuwing ook op.  Alleen voor diehard RPG fanaten.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

De commentaren zijn gesloten.