29-10-12

Spy Hunter (PSVita/3DS)

spy hunter, psvRondrijden met een knalrode blitse sportkar die is uitgerust met coole technische snufjes?  Die ook nog eens tot de tanden (of banden? nvdr) bewapend is met machinegeweren, cirkelzagen, granaatwerpers en ander grof wapentuig?  En hebben we al vermeld dat de auto bij het minste spatje water in een speedboot transformeert?  Bij ruw terrein in een 4x4 terreinwagen?  En dat wij als bestuurder de rol van geheim agent op ons nemen? 
Waar moeten we tekenen?

In Spy Hunter kan het allemaal.  Het verhaal start met het testen van de Interceptor; een nieuw wapen tegen terreur.  Het wapen ziet eruit als een blinkende sportwagen, maar onder de motorkap gaat een beest van een motor schuil en op verschillende plaatsen onder de carrosserie zitten nare verrassingen verborgen.  Tijdens de testrit wordt het team aangevallen door vijandige agenten die het prototype van de interceptor proberen in handen te krijgen.  We kunnen op het nippertje ontkomen in het prototype, maar de vijand geeft niet op.  In een reeks race/actiemissies moeten we proberen te weten te komen wie de vijand informatie doorspeelt en wat hun eigenlijke bedoeling is.

Wie denkt dat dit klinkt als een flauw afkooksel van een Bondfilm heeft meer dan gelijk.  007 bezit immers in bijna iedere film ook een blitse kar vol leuke snufjes.  Het flauwe beperkt zich echter alleen maar tot de verhaallijn, wat er ingame gebeurt kunnen we absoluut niet flauw noemen.  Iedere missie heeft een bepaald doel dat gaat van het begeleiden van een informant tot het stelen van data of het vernietigen van vijandelijke kanonnen.  Verschillende doelen, maar in principe komt het altijd neer op hetzelfde: race van punt A naar B en knal daarbij zoveel mogelijk vijanden naar het autokerkhof.

spy hunter, psv

De vijand tot schroot herleiden is kinderspel dankzij de verschillende wapens.  Die wapens zitten op het dak, de zijkanten, voor-en achterkant van de wagen en worden allemaal afzonderlijk bediend met een knopje op de Vita.  We kunnen vier verschillende wapens per keer onder ons koetswerk plaatsen, maar de keuze is lang niet beperkt.  Lastige vijanden naast ons?  Wat dachten jullie van shotguns links en rechts?  Of cirkelzagen die langszij uit de auto floepen?  Raketten?  Of liever dodelijke electriciteitsladingen?  Last van trage autos voor ons?  niks wat onze machinegeweren, hittezoekende raketten of mortieren niet kunnen oplossen.  Bumperklevers?  Mijnen of een vlammenwerper uit de achterbumper bieden de beste oplossing!

spy hunter, psv

Onderweg kunnen we ook nog eens info verzamelen.  De verschillende vijanden kunnen we fotograferen om zo te weten te komen wat hun zwakke plekken zijn.  Soms laten ze ook zwarte dozen vallen die we dan ook op de gevoelige plaat moeten vastleggen.  Met de verzamelde info verdienen we ervaringspunten die we kunnen gebruiken om onze wapens beter te maken.  Agenten die het meer op uiterlijk vertoon hebben, kunnen met de ervaringspunten nieuwe kleurtjes voor hun wagen vrijkopen…

spy hunter, psv

Spy Hunter is eigenlijk niet meer dan een simpel race en shoot spelletje, maar we amuseren ons rot.  Het spel barst van de actie en de waanzinnige stunts die meestal ook nog eens extra dik in de verf worden gezet door een slowmotion-effectje.  Het is alsof we de hele tijd meespelen in een achtervolgingsscene uit één of andere actiefilm.  Moest James Bond tussen zijn opdrachten door tijd hebben voor spelletjes, dan zou hij Spy Hunter spelen.  Maar iedereen weet dat hij die tijd opvult met martinis en vrouwen…

MindBender

(review gebaseerd op PSVita versie)

De commentaren zijn gesloten.