30-09-12

Borderlands (XBOX360/PS3/PC)

BORDERLANDS 2_gc_FOB 360 PEGI.jpgHet is weer eens hommeles op de planeet Pandora.  Nu ja, weer...  Nog steeds.  De onherbergzame planeet uit Borderlands 1 wordt nog altijd bevolkt door wilde beesten, krankzinnige bandieten en ander raar gespuis.  Bovenaan de voedselketen staat Handsome Jack.  Om de één of andere duistere reden heeft hij het gemunt op onze vault hunters.  Hij laat hun trein exploderen en strandt hen zo op Pandora.  Gelukkig krijgen we een handje hulp van niemand minder dan Claptrap, de irritante robot uit deel 1.

Op het eerste zicht verschilt Borderlands 2 geen haar van zijn  voorganger.  De graphics zijn nog steeds in dezelfde leuke "getekende" stijl, we krijgen nog steeds keuze uit vier klasses van spelers en er zijn nog steeds massa's wapens te verzamelen.

Wie echter iets beter oplet zal kleine veranderingen opmerken.  De voiceacting bijvoorbeeld.  Niet dat we te klagen hadden over de voiceacting uit het eerste deel, verre van, maar deel 2 voegt meer dialoog toe.  De figuranten zijn veel spraakzamer en de vijanden beschikken over een schier onuitputtelijke bron van uitdagingen en verwensingen.  Het maakt het allemaal net ietsje echter.  Meer dialoog betekent ook meer ruimte voor de schrijvers om humor in het spel te krijgen.  Claptrap houdt zijn klep geen seconde stil en zijn commentaren deden ons regelmatig in luid lachen uitbarsten.

Borderlands 2, XBOX360

Wapens stonden in nummer 1 al vrij centraal, en in dit deel werd het aantal wapens blijkbaar serieus opgekrikt.  We spelen nu toch al een groot aantal uren, en nog steeds blijven we nieuwe wapens vinden!  Het één al raarder of bruikbaarder dan het ander.

Ook de vijanden werden aangevuld.  Nieuwe beesten belagen ons als we te dicht in hun buurt durven te komen, en de bandieten kregen versterking van de goliath.  Deze krachtpatser draagt een helm en wanneer we die met een precisieschot van zijn knikker kogelen slaat hij tilt.  Alles wat dan in zijn buurt komt krijgt ervan langs, of het nu vriend of vijand is.  Leuk!

Borderlands 2, XBOX360

Ook de speelbare klassen kregen een opsmukbeurt.  We kunnen nu kiezen uit de commando, de gunzerker, de assassin of de syren.  Elk van die klassen heeft een eigen specialiteit: de commando kan een automatisch machinegeweer opstellen, de gunzerker kan twee wapens tegelijk gebruiken, de assassin kan zich even onzichtbaar maken en de syren kan vijanden beïnvloeden of opsluiten in magische bellen.  En omdat dit een RPG-shooter is, kunnen we de vaardigheden van de personages steeds blijven opkrikken met skill points.  

De oplettende speler is vast en zeker niet ontgaan dat we gewonnen zijn voor Borderlands 2.  De gevechten zijn spannend en doen de adrenaline door ons lijf gieren.  Het verhaal en de humor zijn van de bovenste plank.  Visueel zit alles snor en Pandora oogt levendiger dan ooit.  Het geluid is tip top en de soundtrack blijft hangen.  Neen, echt, het valt ons heel moeilijk om hier ergens een minpuntje te bespeuren...

Borderlands 2, XBOX360

Ok, eentje dan: soms geraken de figuren niet uitgesproken voor een ander begint met spreken en alles loopt dan door elkaar waardoor je een stuk goed geschreven dialoog mist.  Maar laat dat alstublieft geen reden zijn om deze briljante shooter links te laten liggen!

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

29-09-12

PES 2013 (PC/PS3/XBOX360/3DS/PS2/PSP/Wii)

PES 2013, PS3"Wat?  Weer een nieuwe PES?  Het is pas een jaar gelden dat we de vorige reviewden!  Ieder jaar een nieuwe zegt u?  En we waren pas bekomen van ons laatste voetbal-avontuur.  Pffft zeg!"  
Inderdaad beste lezers, jullie zien het goed.  Jullie teerbeminde redactie werd weerom aan het voetballen gezet.  Laat dat nu net zijn wat wij het minst graag doen...  Voetballen...  Een gloeiende rothekel hebben we eraan!

Gelukkig hebben wij sportieve vrienden die hun hand niet omdraaien voor een potje virtuele voetbal.  Eén enkel telefoontje volstaat om Thomas te laten opdraven naar de redactie.  Hij offert zich maar al te graag op om aan de slag te kunnen met PES 2013.

We hadden gedacht dat het zou volstaan om naast Thomas plaats te vatten met een blocnote in de aanslag en notities te nemen van zijn opmerkingen, maar dat was ijdele hoop.  De vermaledijde voetbalfan duwt ons een tweede controller in de handen en start zowaar een multiplayersessie!  Nog voor we er erg in hebben staan we plots op een virtueel veld klaar om de aftrap te geven.

PES 2013, PS3

Omdat Thomas even enthousiast en ongeduldig op die aftrap zit te wachten als een kleuter op Sesamstraat besluiten we maar om tegen de bal te stampen.  Eén wedstrijdje, daar zullen we wel niet ziek van worden zeker?

De bal gaat aan het rollen en meteen valt het ons op dat dit eigenlijk vrij vlot te besturen valt.  We kunnen passen en schieten met de knopjes, rennen met de rechter shoulderbutton en van speler wisselen met de linker.  We beginnen er zowaar een beetje zin in te krijgen.

Wanneer Thomas ons op uiterst laffe wijze langs achter tacklet, slaat onze zin om in frustratie.  Die onverlaat slaagt er keer op keer in om ons de bal af te pakken.  Een vlugge blik in de handleiding leert ons hoe we zelf kunnen tacklen...  En dan slaat de frustratie plots om in plezier.

PES 2013, PS3

Plots is het ons niet per sé meer te doen om doelpunten scoren.  Ons doel, neen, onze missie, wordt nu de bal zoveel en zo agressief mogelijk van Thomas af te pakken.  We schoppen benen van onder lijven, lappen pootjes,  duwen en trekken aan truitjes...  De scheidsrechter komt op den duur in ademnood van het vele blazen!  Dit is echt leuk!

Wanneer Thomas later de redactie triomfantelijk verlaat (slechts één enkele match verloren) krijgen wij een openbaring: voetbalspelletjes kunnen best leuk zijn...  als we ze spelen als vechtspel!  Tijdens het tacklen hoorden we in ons hoofd dikwijls een zware stem "Finish him!" roepen, en tijdens de herhalingen van dodelijke schoppen tegen schenen schreeuwden we zelf "Fatality!".

PES 2013, PS3

PES 2013 is volgens Thomas een puik nieuw voetbalspel.  Hij merkt vele verbeteringen tegenover het vorige deel, de besturing is vlot en grafisch zit alles snor.  Zo snor zelfs dat de spelers ook echt lijken op de echte spelers en hun gedrag quasi hetzelfde is.  Als Thomas een voetbalspel koopt dan zal het PES 2013 zijn.

En wij?  Als wij een voetbalspel kopen, dan zal het een koude dag in de hel zijn.  Of een fighting game.  We twijfelen nog.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

28-09-12

Secret Files 3 (PC)

 

secret files 3, PCZeggen dat wij ter tijd en stond wel eens van een adventure kunnen genieten is als zeggen dat een formule 1 bolide redelijk snel rijdt.  Een erger understatement bestaat gewoon niet...  Wij zijn namelijk verzot op adventures!  We groeiden op met het genre.  Larry leerde ons engels, Police Quest bracht ons de fijne kantjes van de wet bij en Monkey Island toonde ons dat piraterij best wel lollig is.  Wij smullen van adventures en we waren dus dik tevreden dat we Secret Files 3 mochten testen.

In Secret Files 3 volgen we alweer Nina en Max, de helden uit de vorige twee afleveringen.  Nina wordt geplaagd door rare visioenen en op de vooravond van haar huwelijk met Max wordt hij gekidnapt.  Nina moet proberen Max te vinden en bevrijden en stoot tijdens haar zoektocht op rare archeologische vondsten, samenzweringen en complotten.  Alleen de korte inhoud doet ons al likkebaarden!

secret files 3, PC

Nina besturen we met de muis.  Klikken in het decor laat haar daarheen wandelen, en wanneer we over een interessant voorwerp schuiven verandert de cursor.  Klikken manipuleert het voorwerp of stopt het in onze inventory.  De standaard point-and-click besturing dus.

Aan puzzels om op te lossen geen gebrek in Secret Files 3.  Sommige zijn vrij standaard, zoals het zoeken en vervolgens ineenpuzzelen van papiersnippers van een brief, andere zijn dan weer gewoonweg te absurd om los te lopen.  Wie kwam er in hemelsnaam op het idee om een lavalamp, een airco en de aquariumverlichting te koppelen aan het slot van een kluis?

secret files 3, PC

En als we nog even verdergaan met het muggenziften kunnen we meteen ook vermelden dat we de voiceacting niet meteen om over naar huis te schrijven vinden, en dat er grafisch geen hoge toppen gescheerd worden.  Maar een sterk verhaal zorgt er dan weer voor dat we die minpuntjes snel uit het oog verliezen.  Feiten worden ingenieus gemixt met fictie en zuigen ons steeds dieper in het verhaal.  Denk de Da Vinci code met een flinke scheut Indiana Jones en je komt in de buurt van Secret Files.

secret files 3, PC

Adventures, we zijn er dol op.  En dankzij het knap staaltje dat Secret Files 3 hier levert zijn we quasi zeker dat we er nooit genoeg van zullen krijgen.  Al maar goed dat Secret Files 3 verschillende eindes heeft, zo blijven we er toch een beetje zoet mee tot een volgende adventure ons komt afleiden...

MindBender

Thrustmaster GPX LightBack

XBOX360, Thrustmaster, GPX lightback

"Flashy naam voor een flashy controller." was het eerste wat door onze hersenpan schoot toen de jongens van Thrustmaster ons vroegen of we geen zin hadden om de GPX LightBack te testen.  Flashy, want de XBOX360 controller heeft rode lichtjes onder de thumbsticks en een rij rode en groene lampjes links en rechts bovenaan. De lampjes onder de thumbsticks reageren op gebeurtenissen in het spel, de rij lampjes bovenaan geeft aan hoe hard je de triggers ingedrukt houdt.  Alsof we met kerstverlichting zitten te spelen.

Meer dan een gimmick kunnen we de flitsende lampjes niet noemen.  We zitten immers niet de hele tijd naar onze controller te staren, en de meeste spellen vertellen ons onscreen ook wel wat de lampjes ons duidelijk maken.  Gelukkig kunnen we de hele lichtshow met een paar handige schuifknoppen uitzetten.

Nu we van dat overbodige gedoe vanaf zijn kunnen we met het echte testen beginnen.  De controller verschilt van uitzicht niet zo veel met een originele XBOX controller.  Het ding ligt goed in de handen, de knopjes, sticks en triggers laten zich vlot bedienen en volgens ons weegt hij zelfs evenveel als zijn tegenhanger.  We ook hadden niet anders verwacht van een controller die onder officiële Microsoft licentie wordt geproduceerd.

XBOX360, Thrustmaster, GPX lightback

Ingame gaat ook alles zoals het moet.  We lopen met het grootste gemak rondjes rond onze tegenstanders in Borderlands 2, we gaan vlotjes door de bochten in Need For Speed Shift, ja zelfs die goeie ouwe Commander Keen op PC laat zich vlotjes door de GPX besturen.

De verpakking pocht dat "de 16-bits ministicks met hoge resolutie 2 keer nauwkeuriger in alle richtingen" zijn en gaat zelfs zo ver om in de voetnoot te vermelden dat de sticks werden getest in laboratoria en dat de prestatierapporten online beschikbaar zijn.  Straf.  Maar wij merken geen verschil.  Onze duimen zijn wellicht niet gevoelig genoeg.

Leuk controllertje.  Zeker voor wie een goedkoper alternatief zoekt voor de vrij dure officiële controllers.  Zelfs aan te raden voor zij die gewoon, for old time's sake, nog eens willen Commander Keen-en.

MindBender

23-09-12

F1 2012 (XBOX360/PS3/PC)

F1 2012, PS3Sport zegt ons, zoals jullie ondertussen wel al weten, he-le-maal niks!  Met één grote uitzondering: Formule 1.  Tegen driehonderd kilometer per uur over een parcours gieren in een bolide die meer weg heeft van een raket dan van een auto, het heeft iets.  F1 2012 slaagt er wonderwel in dat gevoel over te brengen op je TV-scherm.

Na een korte montage van racebeelden (waarbij we twee keer moesten kijken om ons ervan te vergewissen of het live- of computerbeelden waren, zo echt zien ze er uit!) kiezen we voor de Young Driver's Challenge.  Hier worden de piloten van morgen ontdekt.  De bekende stallen kiezen beginnelingen en geeft hen de kans zich te bewijzen op het circuit.  Wie goed genoeg is, sleept misschien wel een contract in de wacht. 

We worden meteen voor een verscheurende keuze gesteld: we mogen zelf kiezen bij welke stal we aan de slag gaan.  Na veel getwijfel kiezen we voor Ferrari.  Zonder plichtplegingen worden we meteen in de cockpit van onze bolide gegespt.  

Wat volgt in de Young Driver's Challenge is een aantal lessen over rijtechniek.  Al doende worden we geleerd wat de beste lijn is om te volgen, welke banden we gebruiken, wanneer we best DRS inschakelen, downforce,...  Het is een hele boterham, maar gaandeweg krijgen we het onder de knie en kunnen we afstuderen naar de Season Challenge.

F1 2012, PS3

In de Season Challenge spelen we een vereenvoudigde versie van een echt Formule 1 seizoen.  In tien racen van vijf rondes lang moeten we proberen wereldkampioen te worden.  Dat gaat echter niet van een leien dakje.  We beginnen onze eerste race in Monza met de ingesteldheid die we gewoonlijk hebben bij racespellen: snel en agressief!  Al vlug blijkt dat die ingesteldheid niet past bij Formule 1.  We remmen veel te laat en vliegen rechtdoor in de bochten.  We snijden hoekjes af en rammen tegenstanders.  We rijden meer in de kiezels en op het gras dan op het asfalt.  En de strafpunten en straftijden vliegen ons samen met gele, rode en zwarte vlaggen om de oren...  Tijd voor een andere aanpak.

We roepen de hulp in van John, de residente F1-kenner van de redactie.  Met zijn hulp en tips rijden we in no-time beter dan tevoren.  Het is belangrijk de juiste lijn te volgen.  We moeten DRS inschakelen bij het inhalen én tijdens onze kwalificatierondes.  Inhalen mag niet hoe het ons uitkomt en tegenstanders moedwillig van de weg rijden is al helemaal uit den boze.  Het allerbelangrijkste is om zo laat mogelijk te remmen en zo vlug mogelijk weer gas te geven.

F1 2012, PS3

We proberen onze vers verworven kennis nog eens uit op Spa-Francorchamps en kijk, het helpt!  We vliegen aan driehonderd per uur over het circuit en houden ons alleen in bij haarspeldbochten.  Zonder dat we het merken zitten we als een echte piloot mee te bewegen met ons hoofd, alsof de G-krachten ons echt beet hebben.  De adrenaline raast als een gek door ons lijf...  Net echt!

Met een Formule 1 bolide over een parcours scheuren is voor de meesten van ons een droom die nooit werkelijkheid zal worden.  F1 2012 zorgt er voor dat we die droom toch redelijk dicht kunnen benaderen.  Die snelheid, die authenticiteit...  Ongelooflijk!  Misschien moeten we toch eens investeren in een racestoel, racepak en helm om het nog echter te maken!

F1 2012, PS3

Een spel van een hoogstaand niveau, alleen vrezen we dat fans van het racegenre en beginners misschien wat zullen afgeschrikt worden door het technische aspect van het racen...

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

12-09-12

Win Tekken Tag Team 2 (XBOX360)

ttt2

Een hele hoop van jullie wilden dolgraag virtueel knokken, maar helaas hebben we maar 3 exemplaren van TTT2 weg te geven...  De winnaars werden intussen verwittigd en krijgen binnenkort hun exemplaar in de bus!

Tekken Tag Tournament 2 (XBOX360/PS3)

Tekken Tag Tournament 2, PS3Aaah, Tekken.  De fighter die een speciaal plaatsje in ons hart heeft.  Herinneringen aan hoe we keer op keer triomfeerden met het kleine draakje Gon.  Hoe we onze vrienden tegen ons in het harnas joegen door te winnen met die éne zelfde move.  Hun frustratie omdat personages die ze anders perfect onder de knie hadden het niet konden halen van dat kleine schattige draakje dat hen steeds weer tegen de vloer kwakte met één haal van zijn koddige staartje.  Er werden hoog oplopende discussies gevoerd en felle woorden gewisseld over dat draakje.  Maar we bleven volhouden.  Tot niemand meer met ons wilde spelen…
Benieuwd of dat zo blijft nu we een exemplaar van Tekken Tag Tournament 2 in onze klauwen hebben!  Haha!

Ettelijke telefoons later blijkt dat er nog niks veranderd is.  Er is nog steeds niemand die het tegen ons wil opnemen, hoewel kleine Gon in geen kilometers te bespeuren is.  We starten dan maar de singleplayer en kiezen één van de vierenveertig (44!) personages.

Zoals de titel al laat vermoeden, ligt de focus hier op team-vechten.  We kunnen alleen aan de slag, maar het spel komt pas echt tot zijn recht wanneer we een team van twee fighters samenstellen.  De twee kunnen elkaar aflossen om buiten beeld weer een beetje te recupereren.  Wanneer één van de twee te dicht bij een KO komt schiet nummer twee hem/haar te hulp vanachter de coulissen met een niet te stoppen aanval.  Het is zelfs mogelijk om tijdens een combo de hulp van je partner in te roepen voor een teamcombo die nog harder aankomt.

Tekken Tag Tournament 2, PS3

De combos zijn het hart van het spel.  Eens je die onder de knie hebt ben je niet meer te stoppen.  Alle figuren hebben een lijst van meer dan honderd moves die je perfect aan elkaar kan schakelen om zo een bijna oneindige hoeveelheid pijn uit te delen.  Een voorbeeld: we beginnen onze aanval met een "lanceer"-move.  Die zorgt ervoor dat onze tegenstander door de kracht van onze move de lucht in gekatapulteerd wordt.  We laten er een reeks schoppen en slagen op volgen, en zetten die reeks stop met een "bound"-move.  Een bound-move laat onze onfortuinlijke tegenstander, die op dat moment nog steeds in de lucht hangt te bengelen, met een keiharde smak neerkomen op de grond.  Die smak is zo hard, dat het slachtoffer weer omhoogstuitert.  We laten hier weer een paar slagen en schoppen op volgen, et voilà: een tegenstander die het bijna voor bekeken houdt!

Tekken Tag Tournament 2, PS3

Wanneer we dit in de praktijk willen toepassen lukt het verbazend goed…  voor onze tegenstander.  We worden in het rond gegooid als een lappenpop en krijgen de ene oplawaai na de andere.  We krijgen geeneens de tijd om onze partner in de match te halen.  In geen tijd liggen we bloedend op de grond.  Grrr…

Tekken Tag Tournament 2, PS3

Plan B dan maar: we stappen de ring in en beginnen met de vlakke hand alle vier de knopjes tegelijk in te drukken.  Het levert ons een hoop rare blikken van de redactiegenoten op, maar het werkt!  Deze keer zijn wij het die de AI een pandoering van jewelste geven!  Heerlijk om te zien hoe vlotjes we alle aanvallen aan elkaar volgen.  Hoe vlot we de vloer aanvegen met een panda van 200 kilo!  Zelfs één of ander gevleugeld creatuur uit de duistere krochten van de hel gaat tegen de vlakte door onze "vlakke palm techniek".  Het gaat allemaal verdomd vlotjes…  Tot we de eindbaas in de ogen kijken.  Het gewoon uitziende Japanse tienermeisje schopt ons verrot nog voor we de kans krijgen om op onze knopjes te rammen.  Keer op keer!  De ene keer al vlugger dan de andere.  On-ge-lofelijk!  Die troela mag van geluk spreken dat Gon niet in het spel zit, of ze zou er nogal van lusten…

Tekken Tag Tournament 2 is een puike fighter die de fans zeker niet zal teleurstellen.  Als instapper voor het vechtgenre ligt de drempel hier misschien iets té hoog, maar wie over een vlakke handpalm beschikt kan toch tot net voor de einbaas geraken.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

10-09-12

Gameland 2012

Het voorbije weekend werd Bobbejaanland eventjes omgetoverd in Gameland.  MindBender brengt verslag uit...