30-09-12

Borderlands (XBOX360/PS3/PC)

BORDERLANDS 2_gc_FOB 360 PEGI.jpgHet is weer eens hommeles op de planeet Pandora.  Nu ja, weer...  Nog steeds.  De onherbergzame planeet uit Borderlands 1 wordt nog altijd bevolkt door wilde beesten, krankzinnige bandieten en ander raar gespuis.  Bovenaan de voedselketen staat Handsome Jack.  Om de één of andere duistere reden heeft hij het gemunt op onze vault hunters.  Hij laat hun trein exploderen en strandt hen zo op Pandora.  Gelukkig krijgen we een handje hulp van niemand minder dan Claptrap, de irritante robot uit deel 1.

Op het eerste zicht verschilt Borderlands 2 geen haar van zijn  voorganger.  De graphics zijn nog steeds in dezelfde leuke "getekende" stijl, we krijgen nog steeds keuze uit vier klasses van spelers en er zijn nog steeds massa's wapens te verzamelen.

Wie echter iets beter oplet zal kleine veranderingen opmerken.  De voiceacting bijvoorbeeld.  Niet dat we te klagen hadden over de voiceacting uit het eerste deel, verre van, maar deel 2 voegt meer dialoog toe.  De figuranten zijn veel spraakzamer en de vijanden beschikken over een schier onuitputtelijke bron van uitdagingen en verwensingen.  Het maakt het allemaal net ietsje echter.  Meer dialoog betekent ook meer ruimte voor de schrijvers om humor in het spel te krijgen.  Claptrap houdt zijn klep geen seconde stil en zijn commentaren deden ons regelmatig in luid lachen uitbarsten.

Borderlands 2, XBOX360

Wapens stonden in nummer 1 al vrij centraal, en in dit deel werd het aantal wapens blijkbaar serieus opgekrikt.  We spelen nu toch al een groot aantal uren, en nog steeds blijven we nieuwe wapens vinden!  Het één al raarder of bruikbaarder dan het ander.

Ook de vijanden werden aangevuld.  Nieuwe beesten belagen ons als we te dicht in hun buurt durven te komen, en de bandieten kregen versterking van de goliath.  Deze krachtpatser draagt een helm en wanneer we die met een precisieschot van zijn knikker kogelen slaat hij tilt.  Alles wat dan in zijn buurt komt krijgt ervan langs, of het nu vriend of vijand is.  Leuk!

Borderlands 2, XBOX360

Ook de speelbare klassen kregen een opsmukbeurt.  We kunnen nu kiezen uit de commando, de gunzerker, de assassin of de syren.  Elk van die klassen heeft een eigen specialiteit: de commando kan een automatisch machinegeweer opstellen, de gunzerker kan twee wapens tegelijk gebruiken, de assassin kan zich even onzichtbaar maken en de syren kan vijanden beïnvloeden of opsluiten in magische bellen.  En omdat dit een RPG-shooter is, kunnen we de vaardigheden van de personages steeds blijven opkrikken met skill points.  

De oplettende speler is vast en zeker niet ontgaan dat we gewonnen zijn voor Borderlands 2.  De gevechten zijn spannend en doen de adrenaline door ons lijf gieren.  Het verhaal en de humor zijn van de bovenste plank.  Visueel zit alles snor en Pandora oogt levendiger dan ooit.  Het geluid is tip top en de soundtrack blijft hangen.  Neen, echt, het valt ons heel moeilijk om hier ergens een minpuntje te bespeuren...

Borderlands 2, XBOX360

Ok, eentje dan: soms geraken de figuren niet uitgesproken voor een ander begint met spreken en alles loopt dan door elkaar waardoor je een stuk goed geschreven dialoog mist.  Maar laat dat alstublieft geen reden zijn om deze briljante shooter links te laten liggen!

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

De commentaren zijn gesloten.