26-08-12

GamesCom 2012

De voorbije editie van GamesCom kunnen we gerust geslaagd noemen.  Toch zeker als we succes meten aan de hand van de lengte van de wachtrijen...

Sleeping Dogs (XBOX360/PS3/PC)

Sleeping dogs, xbox360"Het is alweer een tijdje geleden dat we nog eens zijn geïnfiltreerd in één of andere criminele organisatie om daar de boel wat op stelten te zetten," dagdroomden wij laatst nog.  We waren nog niet helemaal uitgedroomd, of Sleeping Dogs lag op ons bureau te blinken...

In Sleeping Dogs spelen we de rol van Wei Shen.  Wei is een undercoveragent die is geïnfiltreerd in de Chinese georganiseerde misdaad.  Zijn taak bestaat er uit zoveel mogelijk bruikbare informatie te verzamelen over de activiteiten van de Triaden.  Hij moet daarom het vertrouwen winnen van de Chinese maffiosi, en dat gaat niet altijd van een leien dakje.

Wei moet naast zijn politietaken ook nog eens allerlei klusjes opknappen voor de bende die hij infiltreert.  Die taken gaan van autodiefstallen tot het vermoorden van concurrerende bendeleden.  Wei heeft het, bondig samengevat, niet gemakkelijk.

Wei besturen daarentegen gaat van een leien dakje.  We wandelen of rennen door de straten van Hong Kong alsof we niet anders gewoon zijn.  Door onze sprongen perfect te timen neemt Wei alle hindernissen als een volleerd parcoursrenner.  Hij glijdt over tafels, wipt over muurtjes en loopt tegen muren aan om grotere hindernissen te overbruggen.  En terwijl blijft hij in slowmotion vuren met zijn pistool.  Het is alsof we naar een film zitten te kijken.  

Sleeping dogs, xbox360

Hetzelfde geldt voor de voertuigen.  We kunnen motoren en auto's besturen als volleerde racepiloten.  We vliegen al handremmend bochten door en slalommen tussen het trage verkeer.  Allemaal terwijl we blijven schieten.  Eén missie laat ons zelfs iemand achtervolgen met de motor.  Wanneer we dicht genoeg in de buurt zijn, springen we vanop onze tweewieler op het dak van de achtervolger, verkopen hem door het open raampje een oplawaai en duiken de auto in om vlotjes de bestuurdersplaats over te nemen.  Een echte stuntman doet het niet beter.

Sleeping dogs, xbox360

Ook met zijn unieke vechtsysteem blinkt Sleeping Dogs uit.  Wei Shen is een kung fu-meester eerste klas.  We slaan en schoppen onze tegenstanders aan mootjes.  We kunnen hen ook vastgrijpen en middels een aanloopje tegen een muur of één of ander decorstuk aansmakken.  Sommige decorstukken zorgen voor een onmiddelijke KO.  Urinoirs en WCpotten waar we hoofden herhaaldelijk tegenaan smakken, autoportieren waar we hoofden tussen klemmen, cirkelzagen en vleeshaken waar we lijven op splijten, aquariums waar we hoofden inrammen, ja zelfs hoogovens waar we vijanden in barbecue-en.  De mogelijkheden zijn schier eindeloos.

Al dat moois speelt zich dan ook nog eens af in een grote open wereld die gebaseerd is op het echte Hong Kong. Smalle straatjes met massa's eetkraampjes, brede winkelstraten met felle neonverlichting en hier en daar een oosterse tempel.  Zelfs de auto's rijden hier aan de linkerkant (iets wat we nogal vlug vergeten in het heetst van een achtervolging...).  Net echt.

Sleeping dogs, xbox360

Verspreid over die grote open wereld liggen massa's bijkomende missies.  Het is niet nodig ze te spelen om verder te geraken in het verhaal, maar je krijgt wel leuke bonussen wanneer je dat wel doet.  Extra health, extra gevechtsmoves...  Allemaal welkome zaken bij het bestrijden van de gure onderwereld.  De missies gaan van straatraces tot drugsarrestaties, van illegale vechtkampen tot wedden op hanengevechten...  De meer romantisch aangelegde spelers kunnen dan weer kiezen voor de "flirtmissies" waarin we Wei proberen te koppelen aan een gepast liefje.  Opdrachten daar gaan van een fotoshoot van de dame in kwestie tot de  Chinese cafésport bij uitstek: karaoke.

Wat op het eerste gezicht het zoveelste "misdaad-open-wereld" spel lijkt, is veel meer dan dat.  Sleeping Dogs doet wat zijn voorgangers ook deden, maar doet het nét dat tikkeltje beter.  De besturing is vlotter, het verhaal is boeiender, de actie is harder, de missies zijn leuker en we kunnen ons beter inleven in het hoofdpersonage.  Slapende honden maak je normaal gezien beter niet wakker, maar deze Sleeping Dogs laten liggen zou doodzonde zijn!

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

New Super Mario Bros. 2 (3DS)

new super mario bros 2, 3DSHet is weer eens zover.  Princess Peach heeft haar bevallige zelf nog maar eens laten ontvoeren door Bowser en zijn nageslacht.  En wie mag er dan weer de hete kolen uit het vuur halen?  Juist ja, onze besnorde loodgieter (en in iets mindere mate diens broer).  Een mens zou op den duur gaan denken dat die prinses het gewoon doet om aandacht te krijgen...  Maar we hebben onszelf beloofd om dit spel te reviewen los van Peach haar motieven.  Ze doet er dan misschien wel alles voor om in de belangstelling te staan, maar de show wordt hier duidelijk gestolen door Mario.  

Want dit is overduidelijk een Marioplatformer in hart en nieren.  De koopa's en goomba's lopen ons voor de voeten, de paddenstoelen vliegen ons rond het hoofd en door de 3DS-speakertjes schalt het overbekende deuntje.  We doorkruisen werelden en op het einde van elke wereld trotseren we de inwoners van een kasteel, om dan hulpeloos toe te kijken hoe die Peach naar een volgend kasteel meesleuren.

new super mario bros 2, 3DS

Mario dus.  Zoals we hem gewoon zijn.  Wat kan een mens daar meer over zeggen?

Misschien iets over de twist in deze aflevering?  Mario heeft goudkoorts.  We worden uitgedaagd om één miljoen muntjes te verzamelen.  Om dat doel ietsje haalbaarder te maken kan Mario naast zijn bekende power-ups nu ook de gouden bloem oppikken.  Die zorgt er voor dat alles in goud verandert.  Gouden vijanden die muntjes poepen, het is eens iets anders.  Mario zelf krijgt ook een blinkend geel tintje en de blokken die hij raakt veranderen in muntjes.

new super mario bros 2, 3DS

Misschien ook nog iets over de co-op mode?  Samen met een vriend(in) die het spel in zijn of haar 3DS heeft steken kunnen we het spel ook spelen.  We hoeven alleen maar even te kiezen of we als Mario of Luigi spelen en hop, we zijn vertrokken.

new super mario bros 2, 3DS

Wat kunnen we nog meer zeggen?  Tja, niet veel eigenlijk.  Mario blijft Mario, zoals Mozart steeds Mozart is.  Of zoals Motörhead steeds Motörhead is: kwaliteit van de bovenste plank die je gewoonweg in huis MOET hebben.

Peach mag dan wel een aandachtszoeker zijn, wij kunnen bijna niet wachten tot ze haar opnieuw laat kidnappen.

MindBender

22-08-12

Win Brave op XBox 360!

bravex360.jpg

Een onschuldige (nu ja...) hand trok zonet de winnaars uit een massa inzendingen.  De gelukkigen werden per mail verwittigd.  Geen mail gezien?  Niet getreurd, waag je kans in één van onze volgende wedstrijden!

17-08-12

Gamescom - dag 3

Wat eigenlijk een rustige dag had moeten worden verandert al gauw weer in een spurt tegen de tijd om alles te kunnen zien.  We beginnen onze tocht vandaag bij Warner. 

We krijgen er een demo te zien van Injustice: Gods Among Us.  We waren van mening dat we serieus rockten toen we de demo eerder op de vloer speelden, maar wat we hier te zien krijgen doet ons blozen van schaamte.  De mannen van Warner weten natuurlijk wel wat ze doen na 3 dagen aan een stuk spelen, maar het blijft verdomd indrukwekkend.  In de eerste match geeft Superman van katoen tegen Nightwing.  Er wordt benadrukt dat de omgeving een even grote rol speelt in de gevechten als de figuren zelf, en bij wijze van demonstratie zet Nightwing zich af tegen een geparkeerde auto om zo harder te kunnen schoppen.  Superman kan hier echter niet om lachen en grijpt een andere auto vast om Nightwing er een serieuze lel mee te verkopen.  Wauw!  Het gevecht eindigt met een nog grotere klapper: Superman deelt een uppercut uit die de ontvanger tot in de stratosfeer slingert.  Daar wacht Superman hem al op om hem nog een neerwaartse dreun extra te verkopen.  Dat komt aan!  In het tweede gevecht speelt Flash tegen Cyborg in de batcave.  Ook daar reageert de omgeving op het gevecht.  Rotsblokken komen naar beneden, glazen kastjes barsten uiteen en met een druk op een knopje van de batcomputer laten we de achter in het decor geparkeerde batmobile een paar raketten richting tegenstander lanceren.  Nice!  Winnaar van deze ronde wordt Flash.  Hij slaat Cyborg in het gezicht en loopt vervolgens snel een rondje rond de wereld om hem ook nog een mep in de rug te geven. 

gamescom 2012

Volledig onder de indruk verlaten we Warner, maar veel tijd om de visuele impact van vechtende superhelden te verwerken hebben we niet.  We worden verwacht bij Activision.  Eerste spel op het programma ginds: Family Guy: Back to the Multiverse.  Het spel werd geschreven door de schrijvers van de serie en dat is er duidelijk aan te merken.  Dezelfde humor druipt van het scherm.  Spelers moeten zich een weg banen door verschillende parallelle universums waar alles net een tikkeltje anders is.  De demo gaat van start in de Crippleverse waar alle bewoners mindervalide zijn.  Alle parkeerplaatsen zijn extra breed en voorzien van een rolstoelpictogram, zelfs de strippers in de plaatselijke stripclub treden op met krukken of rolstoel.  Stewie en Brian gaan gewapend met laserpistolen, machinegeweren, gebroken flessen en golfsticks de mindervalide booswichten te lijf.  Gelachen dat we hebben!  In een ander universum krijgt de producer het aan de stok met Amish die hem te lijf gaan met zelfgemaakte (hoe kan het ook anders?) drietanden en kruisbogen.  Dolle pret!

In dezelfde ruimte krijgen we ook nog een korte demo van Angry Birds.  Dit is eigenlijk een bundeling van de tot nu toe verschenen drie afleveringen van Angry Birds.  Voor het eerst op XBOX360, PS3 en 3DS.  Wat moeten we hier over zeggen?  Angry Birds.  Uit ergens in september.  Voor de liefhebbers.  Genoeg gezegd?

gamescom 2012

In de aanpalende kamer krijgen we een demo van de nieuwe Transformers: Fall of Cybertron.  Er wordt flink wat gepocht en met wierook gestrooid over het spel, maar ons kan het niet meteen boeien.  We zien flink blinkende Transformers en Decepticons in een snelle 3rd person shooter, maar de link naar de tekenfilmtransformers en de plastic actiefiguren uit onze jeugd lijkt onbestaand.  Voor de echte fans zeker? 

In dezelfde ruimte krijgen we ook een hele vroege demo van Deadpool te zien.  Het spel verschijnt pas laat in 2013, maar de producers konden het niet laten om ons toch al iets te laten zien.  Voor wie onbekend is met Deadpool een korte bio: Deadpool is een huurling met dezelfde genezingsfactor als Wolverine.  Niks kan hem deren.  Afgehakte ledematen groeien vanzelf terug, kogelwonden groeien weer dicht enzovoort.  Deadpool stapt dan ook met enige nonchalance door het leven.  Hij daagt iedereen uit, steekt overal de draak mee en is zich verrassend genoeg volledig bewust van het feit dat hij een fictief personage is dat meespeelt in een comic/spel.  Vrij moeilijk om hierover een serieus spel te gaan maken en dat heeft men dus ook niet gedaan.  De demo is doorspekt met humor. Deadpool levert hilarische oneliners af tegen de speler, tegenstanders én tegen de stemmen in zijn eigen hoofd.  Hadden we al vermeld dat hij lijdt aan meervoudig persoonlijkheidssyndroom?  Van zodra we uitgelachen zijn (door en om Deadpool) haasten we ons naar 2K Games.  Daar wacht ons een hands-on van Borderlands 2 en X-Com. 

Borderlands 2 lijkt nog heel sterk op zijn voorganger.  De “getekende” stijl werd behouden, het spel barst nog steeds van de wapens en de actie is nog steeds even leuk.  We worden gedropt in een tweespeler co-op missie.  Samen met een collega van een Italiaans blad mogen we horden vijanden verslaan.  De vijanden blijven toestromen en met momenten krijgen we de indruk dat we er helemaal alleen voor staan.  Een vlugge blik op het scherm van onze collega bevestigt dat.  Wanneer hij geen wapens aan het shoppen is, zit hij te prutsen aan z’n skill tree of is hij aan het keuvelen met één van de producers.  Wanneer hij zijn karkas dan toch eens tot op het slagveld sleept laat hij zich door zijn onkunde in geen mum van tijd tot mootjes hakken.  We laten hem achter en gaan een blik werpen in de X-Com kamer.

Wie herinnert er zich X-Com: Terror from the Deep nog?  Het strategisch turnbased strategiespel waarin je met een groepje supersoldaten buitenaards uitschot te lijf moest gaan.  Ondertussen moest je ook nog eens zorgen dat al je basissen over de wereld vlotjes draaiden, nieuwe technologie researchen en UFO’s uit de lucht schieten.  De nieuwe aflevering heeft weer al die elementen.  We krijgen een korte missie te spelen waarin we het met vier soldaten opnemen tegen een onbekend aantal aliens.  De sfeer is lekker duister, net B-film genoeg en de neiging om bij onze thuiskomst de klassieke X-Com te herinstalleren bekruipt ons.  Want wachten tot de nieuwe aflevering er is lukt ons toch niet.

Als afsluiter van de overvolle dag mogen we bij Lace Mamba een kijkje gaan nemen.  De studio pakt binnenkort uit met Lucius, een horroradventure.  Het verhaal van Lucius (dat overigens flink wat mosterd haalde bij “The Omen”) gaat als volgt: Lucius’ grootvader sloot vroeger een pakt met Satan Himself.  In ruil voor de ziel van zijn eerste kleinzoon krijgt bompa flink wat macht en succes in de politieke en zakelijke wereld.  Op Lucius’ zesde verjaardag komt Satan langs.  Hij wil niet alleen de ziel van Lucius, maar ook nog een pak extra zieltjes.  En die moet Lucius voor hem verzamelen door te moorden.  In de demo die we te zien krijgen, sluit Lucius de dienstmeid op in de inloopdiepvries.  Het hart van de meid begeeft het na een paar uur in de koude (“Ze was immers al 50, en hartaanvallen zijn typisch voor vrouwen op die leeftijd bij extreme temperatuurswisselingen” leert de detective in de demo ons.  Huh?)

Slachtoffer nummer twee is een vriend van de familie.  Een verstokte kettingroker die niet zonder een sigaretje kan.  Lucius saboteert het gasfornuis en steelt de lucifers van de onfortuinlijke roker.  Hij probeert zijn eerstvolgende sigaret met het gasfornuis aan te steken en door Lucius’ sabotage fikt hij zijn hele kop er af.  We kunnen bijna de barbecuegeur ruiken.

Derde en laatste slachtoffer in de demo is de klusjesman.  Met een smoesje krijgen we hem zover dat hij aan de onderkant van de vleugelpiano gaat liggen sleutelen.  Een telekinetisch tikje tegen de poten van de vleugelpiano en de klusjesman krijgt een gezicht vol piano.  Een passend slotakkoord voor de demo én voor onze derde dag Gamescom.

Morgen begeven we ons nog even in de drukte op de vloer om de sfeer (en de geur van zweterige gamers, verschaald bier, vettige frieten en burgers) op te snuiven en daarna beginnen we aan de trek terug naar de redactie.

MindBender

16-08-12

Gamescom - dag 2

We waren alweer vergeten wat voor een aanslag op de zintuigen de eerste publieke dag van GamesCom wel is.  De verschillende standhouders proberen elkaar te overtreffen met dreunende muziek en flitsende lichtshows en videoschermen.  Alsof dat nog niet genoeg is wordt onze neus ook nog eens geteisterd door gamers die het niet zo nauw nemen met persoonlijke hygiëne en de heersende hittegolf zorgt ervoor dat het er niet op verbetert.

gamescom2012

In de relatief koele, kalme en welriekende persruimte lopen we bij onze verschillende afspraken langs.  Eerst bij Electronic Arts waar we een rondje Crysis 3 multiplayer mogen meespelen.  We spelen als marines die wachten op evacuatie uit een gebied waar twee onzichtbare hunters het op hen gemunt hebben.  Leuke twist: iedere marine die neergaat, respawnt als hunter.  We bibberen van de spanning.  Of komt het door de airco naast ons die ons op volle sterkte in de broekspijpen blaast?

Na Crysis krijgen we de nieuwe uitbreidingen voor the Sims te zien.  Supernatural en Seasons.  De ene uitbreiding voegt allerlei horror toe (heksen, vampieren, zombies, weerwolven, etc) de andere introduceert de vier seizoenen en seizoensgebonden activiteiten.  Ziet er allemaal piekfijn uit, maar spek voor onze bek zal het nooit worden vrezen we...  We bedanken vriendelijk voor Fifa 13 (voetbal + Game-Patrol, jullie kennen het probleem ondertussen wel al) en we zijn ervandoor.

Van EA hollen we richting Konami waar de immer vriendelijke Emma ons aan het werk zet met Castlevania 3DS en Silent Hill Book of Memories.  Castlevania speelden we al eerder op de vloer en we hebben er maar twee woorden voor: MUST en HAVE! 

silent hill book of memories

Silent Hill wijkt sterk af van zijn voorgangers.  Het survival horror gevoel is weg en maakt plaats voor een dungeoncrawl-achtig iets, en dat is lang niet slecht!  We hebben een schuinbovenaanzicht op de actie en sturen ons zelfgemaakte personage van kamer naar kamer.  De typische griezelige sfeer waarvoor de reeks bekend staat, is wel blijven hangen.  Dit smaakt naar meer!

Daarna wordt het alweer hollen naar de jongens van Ubisoft.  We worden er meteen naar de Assassin’s Creed 3 ruimte geloodst en zonder plichtplegingen steekt men van wal met een naval combat demo.  De speler van dienst navigeert zijn driemaster feilloos over de woeste baren en knalt met zijn rijen kanonnen alle tegenstand genadeloos de dieperik in.  Op het einde ramt hij met enige nonchanlance zijn schip recht het vlaggenschip van de vijand in.  Hij entert de boot en in typische Assassin’s Creed stijl legt hij de vijandelijke kapitein en zijn lijfwacht om.  We vragen ons af of beginnelingen het even vlot zouden kunnen...

Van Ubisoft haasten we ons naar Activision.  Daar schotelen ze ons de Skylanders Giants Demo voor.  Skylanders 2 is meer van hetzelfde, maar uitgebreider én met reuzen.  Er verschijnen tegelijk met het spel acht reuzen en acht nieuwe Skylanders, en er staat een 2e serie gepland.  De 2e serie bestaat uit Skylanders die we al kenden uit het eerste deel, maar in een andere pose en met andere moves.

Bij de booth aan de overkant krijgen we gameplay van Star Wars 1313 te zien.  Ware het niet dat wij al Star Wars fan van het eerste uur zijn, dan waren we dat bij het zien van deze beelden wel geworden!  Wat een zalig spel!  1313 draait volledig rond bounty hunters in het meest criminele gedeelte van stadplaneet Coruscant.  De producer spreekt over het meest donkere Star Wars spel tot nu toe en het lijkt er op dat hij gelijk heeft.  Keiharde actie, spanning en koelbloedige kills.  Star Wars 1313 lijkt het allemaal te hebben.  Eentje om in de gaten te houden dit!

Na al dat moois wagen we ons nog even op de vloer.  De volkstoeloop is enorm.  Iedereen wil alles en liefst tegelijk spelen.  Alsof dat nog niet genoeg is zijn sommige standhouders nog gek genoeg om Tshirts en andere goodies het publiek in te gooien.  Het publiek stort zich erop als een meute uitgehongerde leeuwen op een zieke gazelle.  We zien iemand een nieuwe koptelefoon richting publiek gooien, en hij is al volledig uitgepakt nog voor hij de grond raakt.  Meisjes schreeuwen, jongens duwen en trekken en de boothbabes blijven maar prullaria lanceren.  Sleutelhangers, Tshirts, posters, GSM’s, opblaasbare hamers, zweetbandjes, geurvreters, lanyards, zoutkoekjes en gummibeertjes...  Je kan het zo gek niet bedenken of ze geven het hier, voorzien van bedrijfslogo, weg aan de verzamelde menigte.

We stellen ons tevreden met een lanyard en een paar buttons en verlaten de drukte.  Morgen is er nog een dag om kleinoden te verzamelen...

MindBender

Gamescom - dag 1

Gamescom dag 1

Tjongejonge!  Wat een drukte!  En dan is vandaag alleen nog maar de pers toegelaten op de beurs...  Morgen wordt zeker en vast een hel voor onze voeten en tenen...  Maar een feest voor onze 3DS.  We streetpassen hier dat het een lieve lust is!

Maar daarvoor zijn we natuurlijk niet naar Keulen afgezakt.  We zijn hier om de laatste nieuwtjes te zien en te testen en wat een hoop zijn er dat!  Uit het blote hoofd: Sacrilegium, Raven’s Cry, Dead Island Riptide (waar we overigens nog over moeten zwijgen tot 31/08, orders van de persverantwoordelijke!), Injustice, Lego LOTR, Skylanders Giants, Epic Mickey, Little Big Planet Vita, Dark, Iron Sky Invasion, Castlevania 3DS, New Little King’s Story, Rayman Legends, Batman Arkham Asylum Armored Edition, Doom 3, Dishonoured en volgens mij vergeet ik er nog een hoop.  Het is al laat en de vermoeidheid (en de zware maaltijd) speelt ons parten.

sacrilegium

Volledig onverbereid lieten we ons binnenloodsen bij Topware Interactieve.  De vlotte Amerikaan van dienst overdonderde ons met een demo van Sacrilegium.  In dit survival-horrorspel besturen we Alex, een Amerikaans meisje dat het op reis in Oost-Europa aan de stok krijgt met een moderne vampierenclan.  Het spel is nog volop in ontwikkeling, maar toch werden we al omver geblazen door de atmosfeer en de adembenemende graphics.  Eentje om in de gaten te houden dit!

We zijn nog maar nauwelijks bekomen of de Amerikaan dondert ons met zijn surroundboxen uit onze comfortabele zetel.  Kannonengedreun leidt de intro van Raven’s Cry in.  Vechtende piraten, zeeslagen met schepen, mannen met houten benen en haken ipv handen...  Hoe kunnen we niet instant verliefd worden op dit piratenavontuur?  De Amerikaan verwoordt het vlotjes als: “Here you’ll see none of that Johnny Depp Yohoho and a bottle of rum-crap!”. 

Op de vloer wagen we ons aan een robbertje vechten met Injustice.  Een Mortal Kombat kloon met superhelden.  Onze kamp tussen Batman en Solomon Grundy wordt vlotjes beslecht in het voordeel van Batman (finishing move: Solomon overhoop rijden met de Batmobile!).  Nice.

Lego Lord of the Rings verleidt ons ook tot een testrondje, maar de Duitsgesproken cutscenes en een paar dikke bugs zorgen ervoor dat we het vlug voor bekeken houden. 

Ontdekking van de dag: Dark.  In dit third person adventure besturen we een vampier.  We spelen de tutorial die ons vlotjes leert hoe we een zootje ongeregeld met stealthkills en instant kills een kopje kleiner maken.  Bloed opzuigen is optioneel.  We spelen de tutorial uit en de computer waarop de build staat, draait de soep in.  De standhouder vindt het blijkbaar niet meer dan normaal, maar wij maken ons gauw uit de voeten.

Iron sky invasion

Zei iemand daar Nazi’s?  Natuurlijk niet, we zijn hier immers in Duitsland en dat woord ligt hier nogal gevoelig.  Het weerhoudt Topware Interactive er niet van een demo van Iron Sky Invasion te draaien.  Het spel volgt het verhaal van de film.  Voor zij die nog niet vertrouwd zijn met de plot van Iron Sky: op het einde van WOII vluchten de nazi’s naar de donkere kant van de maan.  Daar houden ze zich 70 jaar lang verborgen.  In alle stilte hebben ze nieuwe wapens om de aarde aan te vallen ontwikkeld...  Geschifte plot, en de heel vroege demo van de space-combat-sim ziet er al puik uit.  Jammer dat de verzamelde Duitse pers er in een flinke boog omheen loopt.  Zouden de ferm geëtaleerde swastika’s daar iets mee te maken hebben?

Doom 3 is een herwerkte versie van de oude versie van Doom 3.  Volgen jullie nog?  De graphics werden opgesmukt en in 3D gegoten.  We nemen plaats achter de console, zetten een 3D brilletje op en voelen meteen onze maag omdraaien.  De 3D gaat alle kanten op, ons linkeroog zoomt in en ons rechteroog zoomt uit en allebei kijken ze een andere kant op...  We hebben geen zin in een prompte epilepsieaanval en lanceren het brilletje naar de dichtsbijzijnde boothbabe die het vlotjes vangt.  We houden het wel bij de oude vertrouwde Doom 3 2D!

Net voor de beurs zijn deuren sluit voor de dag kunnen we nog even Little Big Planet Vita spelen (Meh.), Skylanders Giants (Wauw, dubbel zo grote figuurtjes!  Met ingebouwde lichtjes!) en Epic Mickey (redelijk gewoontjes.).  Dan komt een bevallige boothbabe ons vriendelijk maar kordaat op straat schoppen en dag 1 zit er op.  Op naar de volkstoeloop die dag 2 zal worden...

MindBender  

14-08-12

Gamescom - Sony persconferentie

Er is een oud spreekwoord dat zegt “Eigen stoef stinkt”.  Die wijsheid in gedachten begeven we ons gewapend met een neusknijper naar de Sony persconferentie.

Sony steekt meteen van wal met een paar PSVita aankondigingen.  Little Big Planet komt op 19 september naar de Vita.  Aan het aarzelend op gang komend applausje maken we op dat we niet de enigen zijn die daar niet van wakker liggen.  All Stars Battle Royale kan op iets meer bijval rekenen, maar de keet barst pas echt los wanneer er nieuwe DLC voor Little Big Planet 2 wordt aangekondigd.  Met de Crosscontroller DLC krijgen we niet alleen nieuwe levels, we krijgen nu ook de mogelijkheid om Sackboy te besturen middels een PSVita.  Daverend applaus.  Wij zakken ietsje verder weg in de armen van Morpheus...

Passeren ook nog de revue: Assassin’s Creed 3, Ratchet & Clank Q-force, Sly Cooper Thieves in Time en Call of Duty Black Ops: Declassified.  Die laatste wordt ook op een daverend applaus getrakteerd, en dolenthousiast wordt er meteen ook een bundlepack van de Vita en COD aangekondigd.  Een alweer licht aarzelend applaus volgt.

Killzone Mercenary krijgt onze volledige aandacht.  De trailer zit goed, de gameplaybeelden doen ons lichtjes watertanden, maar dan wordt er droogjes aangekondigd dat we over deze titel pas in de komende maanden meer te horen krijgen.  Lichtjes teleurgesteld schuiven we weer van het puntje van onze stoel naar achter.

Nog meer groot nieuws!  Media Molecule, de makers van Little Big Planet hebben een nieuwe franchise klaar.  Ze zal Tearaway gaan heten, en draait volledig rond een papieren wereld.  Papieren held Iota kunnen we op zijn tocht assisteren door de vele randsnufjes van de Vita te gebruiken: de microfoon, gyroscoop, camera’s en touchpads...  Geen van allen blijft onbenut.  Op papier (haha) lijkt het leuk, maar het ruikt ons net iets teveel naar een Little Big Planet kloon. 

Na een paar aankondigingen over Psplus en nieuwe essentials verwachten we ons aan een paar spetterende nieuwtjes.  Niets is echter minder waar.  We worden nog getrakteerd op een paar nieuwe (nu ja) titels voor Wonderbook, Sony’s nieuwste kinderspeeltje.  Book of Spells kenden we nog van de E3 presentatie.  Nieuw zijn Diggs Nightcrawler (een virtueel detectiveverhaal voor kinderen) en Walking with Dinosaurs (u weet wel, dat BBC-succes).

Zouden dan nu de spetterende nieuwtjes komen waar we wel onze slaap voor moeten laten?  Driewerf helaas: het blijkt tijd om de Move-controls van Fifa 13 te demonstreren.  Trouwe lezers weten dat voetbal ons nog nooit ofte nimmer heeft kunnen boeien, zelfs niet met Move-controls.  Gezien de reacties van de overige aanwezige pers zijn we blijkbaar de enige voetbalhaters aanwezig...

Op naar Puppeteer dan maar.  Het sprookjesachtige verhaal van een jongentje dat door een booswicht in een marionet wordt veranderd en uit de poppenkastwereld waarin hij is terechtgekomen probeert te ontsnappen.  Klinkt goed, alleen werd er naar ons bescheiden mening weer net iets teveel Little Big Planet-saus over gegoten.  Afwachten...

Maar dan, vlak voor onze ogen finaal dreigen dicht te vallen, komen de kleppers waar we op zaten te wachten.  Rain, een mooi gestileerd adventure over een onzichtbare hoofdpersoon die pas in de gietende regen iet of wat zichtbaar wordt; Until Dawn, een first-person horroradventure dat ons deed denken aan de Friday the 13th films en als kers op de taart een nieuwe trailer van The Last of Us.  We zijn weer helemaal wakker.  Als we nu maar uitgeslapen raken voor onze eerste dag op de vloer morgen...

MindBender 

Gamescom - EA persconferentie

Wij zitten al netjes klaar in de zaal, maar jullie arme zieltjes die moederziel alleen zonder ons zijn achtergebleven kunnen vanaf 16 uur hier live de EA persconferentie meevolgen!

Als we de camera zien, zullen we wuiven.

Morgen verslag van onze eerste dag op de vloer.

MindBender

06-08-12

Brave (PS3/XBOX360/WII/DS/PC)

Brave, PS3We kennen het fenomeen allemaal.  In de bioscoop draait één of andere kaskraker en dicht op diens hielen volgt het spel van de film.  Een degelijk filmspel is meestal uitzondering dan regel, en onze haren gingen dan ook even overeind staan toen we Brave ontvingen.  Geheel onterecht zo bleek.

In Brave besturen we de Schotse furie Merida.  Merida is een prinses, maar niet het soort prinses wat je verwacht.  Ze heeft een hekel aan prinsessendingen.  Galadiners, weefcursussen en glazen muiltjes moet ze spontaan van kokhalzen, ze gaat liever boogschieten of zwaardvechten.  Tijdens de zoveelste ruzie met haar moeder vervloekt Merida haar per ongeluk.  Gevolg: mama gaat nu door het leven als een beer en zet het op een lopen.  Aan Merida en haar boog- en zwaardkunde om moeder beer terug te vinden en weer in haar menselijke zelf om te toveren.

Brave, PS3

Gewapend met een standaard boog en zwaard gaan we op pad.  Merida voert een reeks aanvallen uit wanneer we rammen op één van de knopjes.  Door de rechterstick in een richting te duwen vuurt Merida automatisch een pijl af in die richting.  Simpel genoeg.  We worden meteen belaagd door een stel wolven die niks goeds met ons voorhebben.  Een paar pijlen uit onze boog brengen hen vlug op andere gedachten.  Een tweede roedel valt ons aan en ook hen hakken we vlotjes de pan in.  Dit is leuk!

Gaandeweg komen we meer en meer vijanden tegen en wordt het ons duidelijk dat ze in verschillende soorten zijn opgedeeld.  Aarde, vuur, ijs en steen.  Laat dat nu toevallig ook vier soorten runen zijn waarmee we ons kunnen uitrusten…  Vuur-vijanden verslaan we gemakkelijker met ijspijlen en omgekeerd, steen met steen en aarde met aarde.  Opnieuw simpel, maar zeer doeltreffend.  En bovendien nog eens leuk ook.  We gaan op den duur verlangen naar aanvallen van hele meutes vijanden tegelijk.  Boze wezens aan mootjes hakken was zelden zo geestig!

Brave, PS3

Helemaal leuk wordt het wanneer we de controle krijgen over moeder beer.  Op bepaalde punten wordt de overmacht iets te groot voor onze roodharige furie en dan komt het moederinstinct van de berin naar boven.  Met welgemikte slagen van haar klauwen mept ze de sterkste vijanden zo in stukken, of loopt ze hen gewoon overhoop.

Tussen het vechten door moet Merida natuurlijk ook haar weg zien te vinden door de werelden.  Ze loopt als een volleerd sprintster rond en springt over hindernissen en afgrondjes alsof het niks is.  Soms haalt ze het echter niet op haar eentje, en dan komen de vier runen weer van pas.  Hinderlijke begroeiing kunnen we soms weghakken mits gebruik van de aarde-rune, vuur blussen we met ijs, en steen en aarde kunnen soms handige platforms tevoorschijn toveren.

Brave, PS3

Soms zijn onze runen-truukjes niet genoeg.  Bepaalde puzzels kunnen we alleen oplossen met de hulp van Meridas drie broertjes die ook zijn veranderd in beren.  De puzzels verlopen allemaal min of meer volgens hetzelfde stramien: beertje 1 trekt aan een hendeltje waardoor een poortje opengaat voor beertje 2.  Beertje 2 doet een vergelijkbare handeling waardoor nummer 3 aan een knop of hendel kan die het obstakel voor Merida verwijdert.  Ook hier geldt: simpelheid troef.

Alles wijst er op dat Brave een geslaagde vertaling van film naar spel is geworden.  Heel af en toe hapert er soms wel eens iets, maar de overheersende charme overschaduwt die minieme foutjes.  Door de lage moeilijkheidsgraad ben je hier in een paar uur ook helemaal mee klaar, maar we houden in ons achterhoofd dat het spel duidelijk gemaakt is met de jongere gamers in het achterhoofd.  Ideale starter voor de kleine gamertjes onder ons, en een leuk tussendoortje voor de al iets grotere (meer ervaren?) gamer.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)