16-08-12

Gamescom - dag 2

We waren alweer vergeten wat voor een aanslag op de zintuigen de eerste publieke dag van GamesCom wel is.  De verschillende standhouders proberen elkaar te overtreffen met dreunende muziek en flitsende lichtshows en videoschermen.  Alsof dat nog niet genoeg is wordt onze neus ook nog eens geteisterd door gamers die het niet zo nauw nemen met persoonlijke hygiëne en de heersende hittegolf zorgt ervoor dat het er niet op verbetert.

gamescom2012

In de relatief koele, kalme en welriekende persruimte lopen we bij onze verschillende afspraken langs.  Eerst bij Electronic Arts waar we een rondje Crysis 3 multiplayer mogen meespelen.  We spelen als marines die wachten op evacuatie uit een gebied waar twee onzichtbare hunters het op hen gemunt hebben.  Leuke twist: iedere marine die neergaat, respawnt als hunter.  We bibberen van de spanning.  Of komt het door de airco naast ons die ons op volle sterkte in de broekspijpen blaast?

Na Crysis krijgen we de nieuwe uitbreidingen voor the Sims te zien.  Supernatural en Seasons.  De ene uitbreiding voegt allerlei horror toe (heksen, vampieren, zombies, weerwolven, etc) de andere introduceert de vier seizoenen en seizoensgebonden activiteiten.  Ziet er allemaal piekfijn uit, maar spek voor onze bek zal het nooit worden vrezen we...  We bedanken vriendelijk voor Fifa 13 (voetbal + Game-Patrol, jullie kennen het probleem ondertussen wel al) en we zijn ervandoor.

Van EA hollen we richting Konami waar de immer vriendelijke Emma ons aan het werk zet met Castlevania 3DS en Silent Hill Book of Memories.  Castlevania speelden we al eerder op de vloer en we hebben er maar twee woorden voor: MUST en HAVE! 

silent hill book of memories

Silent Hill wijkt sterk af van zijn voorgangers.  Het survival horror gevoel is weg en maakt plaats voor een dungeoncrawl-achtig iets, en dat is lang niet slecht!  We hebben een schuinbovenaanzicht op de actie en sturen ons zelfgemaakte personage van kamer naar kamer.  De typische griezelige sfeer waarvoor de reeks bekend staat, is wel blijven hangen.  Dit smaakt naar meer!

Daarna wordt het alweer hollen naar de jongens van Ubisoft.  We worden er meteen naar de Assassin’s Creed 3 ruimte geloodst en zonder plichtplegingen steekt men van wal met een naval combat demo.  De speler van dienst navigeert zijn driemaster feilloos over de woeste baren en knalt met zijn rijen kanonnen alle tegenstand genadeloos de dieperik in.  Op het einde ramt hij met enige nonchanlance zijn schip recht het vlaggenschip van de vijand in.  Hij entert de boot en in typische Assassin’s Creed stijl legt hij de vijandelijke kapitein en zijn lijfwacht om.  We vragen ons af of beginnelingen het even vlot zouden kunnen...

Van Ubisoft haasten we ons naar Activision.  Daar schotelen ze ons de Skylanders Giants Demo voor.  Skylanders 2 is meer van hetzelfde, maar uitgebreider én met reuzen.  Er verschijnen tegelijk met het spel acht reuzen en acht nieuwe Skylanders, en er staat een 2e serie gepland.  De 2e serie bestaat uit Skylanders die we al kenden uit het eerste deel, maar in een andere pose en met andere moves.

Bij de booth aan de overkant krijgen we gameplay van Star Wars 1313 te zien.  Ware het niet dat wij al Star Wars fan van het eerste uur zijn, dan waren we dat bij het zien van deze beelden wel geworden!  Wat een zalig spel!  1313 draait volledig rond bounty hunters in het meest criminele gedeelte van stadplaneet Coruscant.  De producer spreekt over het meest donkere Star Wars spel tot nu toe en het lijkt er op dat hij gelijk heeft.  Keiharde actie, spanning en koelbloedige kills.  Star Wars 1313 lijkt het allemaal te hebben.  Eentje om in de gaten te houden dit!

Na al dat moois wagen we ons nog even op de vloer.  De volkstoeloop is enorm.  Iedereen wil alles en liefst tegelijk spelen.  Alsof dat nog niet genoeg is zijn sommige standhouders nog gek genoeg om Tshirts en andere goodies het publiek in te gooien.  Het publiek stort zich erop als een meute uitgehongerde leeuwen op een zieke gazelle.  We zien iemand een nieuwe koptelefoon richting publiek gooien, en hij is al volledig uitgepakt nog voor hij de grond raakt.  Meisjes schreeuwen, jongens duwen en trekken en de boothbabes blijven maar prullaria lanceren.  Sleutelhangers, Tshirts, posters, GSM’s, opblaasbare hamers, zweetbandjes, geurvreters, lanyards, zoutkoekjes en gummibeertjes...  Je kan het zo gek niet bedenken of ze geven het hier, voorzien van bedrijfslogo, weg aan de verzamelde menigte.

We stellen ons tevreden met een lanyard en een paar buttons en verlaten de drukte.  Morgen is er nog een dag om kleinoden te verzamelen...

MindBender

De commentaren zijn gesloten.