31-07-12

Dead Island: Game of the Year Edition (PS3/XBOX360/PC)

ps3, Dead IslandNet terug uit vakantie en we worden al meteen weer ondergedompeld in vakantiesfeer met Dead Island: Game of the Year Edition.  Nu ja, vakantiesfeer…  Tropische eilanden, eindeloze stranden, zwembaden bij de vleet, gebruinde bikinidragende schonen, cocktails,…  Alles voor een geslaagde reis is aanwezig maar de pas uitgebroken zombieplaag op het eiland gooit een beetje roet in het eten.  Zwembaden blijken plots gevuld met bloed en afgehakte ledematen en de gebruinde bikinibabes proberen je met huid en haar te verslinden.  Zou de reisverzekering dit dekken?

Dead Island verscheen vorig jaar al.  Wat we nu te spelen krijgen is een bundeling van het originele spel (zonder de bugs) en de tot nu toe verschenen DLC.  In de originele campagne besturen we één van de vier hoofdpersonen (de andere drie kunnen in co-op door vrienden bestuurd worden) en verkennen we RPG-gewijs het gigantische open-wereld eiland.

U hoort het goed: RPG.  We krijgen van de andere overlevenden de ene quest na de andere die we tot een goed einde horen te brengen.  De quests gaan van plotgebonden ("Zorg ervoor dat de groep overlevenden naar een veiliger plek kan verhuizen.") over vrij belangrijk ("Vind onderdelen voor de auto, dan kunnen we die repareren en geraak je vlugger van A naar B.") tot te belachelijk voor woorden ("Ik ben mijn halsketting in mijn hotelkamer vergeten, kan jij ze gaan halen?").  Met de behaalde XP maken we ons personage sterker en met het verdiende geld en gevonden onderdelen maken we onze wapens stukken beter.

ps3, Dead Island

Anders dan andere first-person spellen ligt de focus hier op handgevechten.  Vuurwapens krijgen we pas heel laat in het spel te pakken, en dan nog slechts heel sporadisch.  We moeten ons dus behelpen met geïmproviseerde slagwapens.  Roeispanen, baseballknuppels, stalen pijpen, kap- en keukenmessen, versteltangen…  Alles wat een beetje lekker in de hand ligt en goed mee kan gemept worden komt in aanmerking.  

Het ligt uiteraard voor de hand dat we met één stom aardappelmesje niets kunnen beginnen wanneer we besprongen worden door pakweg twintig zombies.  We worden al gauw in een hoekje gedrukt en het mes blijven heen en weer zwaaien lukt ook niet dankzij de ingebouwde uithoudingsmeter.  Te lang zwaaien of lopen, en ons personage moet weer even op adem komen.  Daarom kunnen we handig gebruik maken van onze karateschop.  Een ruk aan de linkertrigger en we schoppen de dichtstbijzijnde zombies uit de weg.  De onfortuinlijken die daarbij op de grond terechtkomen kunnen we met diezelfde voet de schedel intrappen.  Heerlijk.

ps3, Dead Island

Tot overmaat van ramp moeten we niet alleen ons uithoudingsvermogen in de gaten houden.  We moeten ook een oogje houden op de staat van ons wapen.  Teveel klappen uitdelen met een roeispaan en ze dreigt plots te versplinteren…  Regelmatig repareren aan een werkbank is de boodschap.  Aan diezelfde werkbanken kunnen we ook de doehetzelver in ons loslaten.  Met gevonden onderdelen en plannen kunnen we aan de slag om onze wapens dat tikkeltje meer te geven.  Baseballknuppels met daarop gemonteerde cirkelzagen?  Of liever een versteltang die bij het meppen ook nog eens een flinke stroomstoot geeft?  Met de nodige onderdelen kan het allemaal.

ps3, Dead Island

Als kers op de taart krijgen we de extra Ryder campaign, die vooraf ook al als DLC te koop was.  In deze ietwat teleurstellend korte campaign krijgen we de gebeurtenissen te zien door de ogen van Kolonel Ryder, de slechterik van dienst uit de originele campagne.  De moeilijkheidsgraad van deze campagne ligt een pak hoger, bijwijlen soms zelfs iets té hoog naar onze zin.  Het overkwam ons dikwijls dat we hetzelfde deel –tig keer moesten opnieuw spelen omdat we een kleine fout maakten die uiterst streng werd afgestraft (lees: we blijven zombies neerknallen, terwijl we ons eigenlijk uit de voeten hoorden te maken).  Wanneer we eindelijk ons doel hebben bereikt (op een balkonnetje, net boven de graaiende klauwen van de zombiehorde onder ons) zetten we één misstap, en de val van één enkele verdieping blijkt fataal.  Kunnen we weer opnieuw beginnen…

ps3, Dead Island

Dead Island is het zoveelste uitstapje binnen het zombiegenre, maar een verfrissend uitstapje deze keer.  Het RPG element en de puik uitgewerkte handgevechten zorgen ervoor dat dit boven zijn soortgenoten uitsteekt.  De flauwe en clichématige plot en de bijwijlen afgrijselijke voiceacting storen niet, maar zorgen er net voor dat er aan het hele spel een lekker zombie B-film geurtje hangt.  Leuke titel, en zeker niet te missen voor zombiefans!

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

03-07-12

Nintendo Post E3

Nintendo vroeg ons of we geen zin hadden om even langs te komen om al het moois dat op E3 werd voorgesteld te testen...  Dat moesten ze geen twee keer vragen!