27-06-12

Lego Batman 2:DC Superheroes (PS3)

lego batman 2, DC superheroes, PS3Schuif die Legoblokjes maar opzij, en haal de virtuele boven, want het Batsignaal is aangeknipt!  De Joker en Lex Luthor zetten samen Gotham op stelten en slechts één man kan hen stoppen: Batman.  Mét hulp van Superman.  Of hij dat nou leuk vindt of niet.

In Lego Batman 2: DC Superheroes draait het namelijk, zoals de titel al laat vermoeden, niet alleen om de gevlederde.  Tal van andere helden (en schurken) uit de DC-superstal maken hun opwachting.  De meest prominente daarvan, Superman, wil Batman willens nillens helpen, maar Batman heeft het helemaal niet zo hoog op met de Kryptonees (Kryptoniaan?  Kryptoniër?  nvdr).  Het levert komisch vuurwerk op in de dialogen.

Jaja, dialogen, u leest het goed.  Voor het eerst in de geschiedenis van Legospellen wordt er gesproken.  De dialogen zorgen voor een extra laagje humor, en komen het verloop van het verhaal ten goede.  Een mens kan immers maar zoveel zeggen met mime.  Alleen jammer dat we niet de gebruikelijke stemacteurs aan het werk horen.  Geen Kevin Conroy als Batman, geen Mark Hammil als Joker...  Maar wat ons stoort zal de doelgroep (-16 jarigen) allicht niet opvallen.

lego batman 2, DC superheroes, PS3

Nog een gigantische verandering is de toevoeging van een open wereld.  Waar we vroeger na iedere missie braafjes weer werden gedropt in een afgebakende zone waar we missies konden kiezen, worden we nu in Gotham City gedropt.  Daar kunnen we kiezen of we naar de volgende missie gaan of nog eventjes verder rondkuieren in de grootstad.  En als we zeggen grootstad, dan bedoelen we dat ook letterlijk.  Gotham is gigantisch, en her en der zijn extras verstopt.  Gouden stenen, burgers in nood, studs,...  Zij die het spel de volle honderd procent willen uitspelen zullen hun handen meer dan vol hebben.

Omdat we niet eeuwig met open mond kunnen blijven rondkuieren (misdaad moet immers bestreden worden) begeven we ons naar de volgende missie.  Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan.  Er is geen kaart om even op te spieken hoe we moeten rijden, en rijden met de Batmobile of Robin's motor is nu ook niet meteen simpel.  De controls reageren net iets té gevoelig en we gaan meermaals uit in plaats van door de bocht.  Te voet dan maar, ware het niet dat van punt a naar b lopen dan echt wel een eeuwigheid duurt...  Tenzij we met supersnelle Flash rondlopen of rondvliegen met Superman.

lego batman 2, DC superheroes, PS3

Eens bij de missie aangekomen valt ons op dat er weinig tot niks veranderd is aan de succesformule van Lego Batman.  We moeten nog steeds studs verzamelen, constructies bouwen en/of afbreken en vijanden bekampen.  Voor sommige hindernissen hebben we een speciaal Batpak of Robinpak nodig, ook net zoals in deel één.  Alleen werden hier enkele pakken vervangen door nieuwe.  Gebroken stroomkabel verspert de weg?  Geen probleem, met een speciaal pak lopen we zonder schade door de electriciteit.  Watervalletje in de weg?  Robin's ijspak kan het bevriezen én beklimbaar maken.  Geen hindernis kan ons iets maken, er is voor alles wel een gespecialiseerde uitrusting.  Net als in nummer één.

lego batman 2, DC superheroes, PS3

En dat is nou net ons grootste puntje van kritiek.  We amuseren ons immens met Lego Batman, maar we kunnen niet echt iets nieuw ontdekken.  Er is een grote open wereld, en er zijn massa's nieuwe personages om mee te spelen, maar het is en blijft dezelfde vertrouwde Lego spelmechaniek.

Wat eigenlijk lang niet slecht is.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

20-06-12

Lollipop Chainsaw (PS3/XBOX360)

Lollipop Chainsaw, PS3Oh oh oh, het zit Julliet Starling niet mee op haar achttiende verjaardag.  Haar school wordt overgenomen door een duister heerschap dat alle leerlingen verandert in zombies en op de koop toe maken die zombies haar vriendje Nick een kopje kleiner.  Gelukkig kan Julliet haar beau redden door zijn hoofd te amputeren en in leven te houden met een duister magisch ritueel.  Want vergis je niet; Julliet is niet zomaar de bimbo-cheerleader die ze op het eerste zicht lijkt...  Enfin, dat is ze wel, maar ze is ook nog eens een eersteklas zombieverdelger!

Geschifte plot, geschifte personages en al even geschifte gameplay?  Dat kan maar een ding betekenen: een Suda51-spel!  De maker van andere geschifte titels als Killer7 en No More Heroes levert met Lollipop Chainsaw weer een ongewone actietitel af.  Jullie zullen misschien denken dat dit de zoveelste zombieknaller is in de gigantische plaag van zombiespellen die tegenwoordig heerst, maar niks is minder waar.  Lollipop Chainsaw verschilt bijna in alles van de "dertien in een dozijn" actiespellen.

Lollipop Chainsaw, PS3

Maar laten we beginnen bij het begin.  Julliet blijkt heel handig te zijn met haar schattige kettingzaag.  Ze heeft een aantal basisaanvallen (hoog en laag zwaaien met de zaag) en naarmate we vorderen in het spel kunnen we extra combos kopen met verdiende munten.  Naast de zaag-aanvallen kan onze heldin van dienst ook haar cheerleader-kunstjes bovenhalen en de zombies enkele rake klappen verkopen met haar pompons.  De monsters die we verslaan spatten uit elkaar in een regen van sterretjes, glitter, hartjes en regenboogjes.  Ze zorgen er ook voor dat onze roze stermeter opvult.  Eens die vol is, kunnen we onkwetsbaar en regenboog-glitterend tekeergaan terwijl "Lollipop" door de boxen schalt.  Zombies afslachten was nog nooit zo schattig!

Lollipop Chainsaw, PS3

Julliets vriendje Nick laat zich ook niet onbetuigd.  De arme stakker mag dan wel pas ontdaan zijn van zijn lichaam, ook als hoofd bijt hij flink van zich af.  Als Julliet een Nick-ticket opraapt kunnen we haar een comboaanval met Nick laten uitvoeren.  Nick wordt dan gebruikt als goedendag, kanonskogel of als surprisedoos die alle soorten goodies uitbraakt als we er genoeg mee schudden.

De sfeer zit al helemaal goed.  We gaan helemaal op in het zombieslachten en zelfs de geïntegreerde minigames bevallen ons.  Potje basketball met afgezaagde zombiehoofden?  Wedstrijdje honkbal tegen zombiesportlui die we kunnen afknallen met ons zaagkanon terwijl Nick (op een geleend zombielijf) de honken steelt?  Allemaal ontzettend leuk!  We betrappen er ons zelfs op dat we speciaal munten gaan zoeken om extra outfits voor Julliet of extra soundtracknummers vrij te kopen.  Net las ons hoofdpersonage worden we helemaal shop-gek!

Lollipop Chainsaw, PS3

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de leuke dialogen.  We konden niet anders dan lachen met de dialogen tussen dolverliefde Julliet en sarcastische Nick.  Af en toe duiken de prettig gestoorde familieleden van Julliet op (ook stuk voor stuk ervaren zombiejagers) en ook hun dialogen zorgen voor komisch vuurwerk.  Zelfs de zombies deden ons in lachen uitbarsten met hun pogingen tot normaal gedrag.

Lollipop Chainsaw, PS3

We moeten echt moeite doen om hier een minpuntje te bespeuren.  Puik leveldesign, eindbazen die maar blijven duren, humor van de bovenste plank, knipoogjes naar zombiefilms en -reeksen, excellente voiceacting en een perfect gepaste soundtrack...  Neen, het lukt ons echt niet om dit meesterwerkje slechte punten te geven.  De duur dan misschien?  We vliegen door het spel en verliezen onderweg alle besef van tijd.  Was het dan te kort?  Echt niet, maar we zijn gewoon onverzadigbaar!  Meer van dit!  Nog!  ASAP!

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

18-06-12

Spirit Camera: The Cursed Memoir (3DS)

3ds,spirit camera the cursed memoirWe gaven het eerder al toe: Japanse horror, we doen het ervan in ons broek!  We moesten dan ook flink op onze tanden bijten om Spirit Camera: The Cursed Memoir toch maar in onze 3DS te schuiven en te beginnen spelen.  Alle lichten aan?  Check.  We zijn niet alleen op de redactie?  Check.  Incontinentieluier aan en een zakdoek om onze vrouwelijke angstkreetjes mee te dempen bij de hand?  Check.  We zijn er klaar voor!

Het begint al meteen te griezelen.  We krijgen via de post een pakje toegestuurd met daarin een paars dagboek vol foto's en aantekeningen.  Wanneer we het boek openen worden we er in gezogen!  Binnenin bevinden we ons plots in een oud, donker huis dat verdacht kraakt aan alle kanten.  Plotsklaps verschijnt Maya, een geest die ons waarschuwt voor het huis en zijn bewoonster, the woman in black.  Maya loodst ons het huis en het boek weer uit en vertelt ons dan over de vloek.  Wie het boek aanraakt wordt door the woman in black gevangengenomen en vastgehouden in het huis.  Meer nog, de zwartgekleurde feeks steelt ook nog eens de gezichten van haar gevangenen!  Ons mooie gezicht!  Net nu we geschoren zijn en babybilletjes-zachte kaken hebben!  We laten het hier niet bij!  Samen met Maya doorzoeken we het boek om te weten te komen hoe we de vloek kunnen verbreken.

3ds,spirit camera the cursed memoir

Verhaalsgewijs hebben we hier dus niet te maken met een epos van jewelste.  Het lijkt meer op een een samenraapsel van een hoopje horrorclichés.  Wat deze telg van de Fatal Frame reeks zo speciaal maakt is de 3D.  We zitten echt letterlijk midden in de actie.  Geen virtueel decor hier, door de camera's van de 3DS gebeurt alles in onze huiskamer.  Maya zit naast ons op de bank, en het bijgeleverde AR boek ligt opengeklapt op onze schoot.  Maya vertelt ons op welke pagina we het boek moeten openslaan en op moeten richten met de camera.  Als bij toverslag komt het boek dan tot leven.  Getekende deuren gaan open en wij gaan naar binnen of geesten komen naar buiten.  Die geesten belagen ons dan in onze "echte" omgeving en met de 3DS als camera obscura moeten we ons verdedigen.  De doorsnee geest blijft ook niet mooi stilzitten tot je er een mooie foto van neemt, dus binnen de korste keren moeten we opstaan van de bank en door de woonkamer stappen om de geest te vinden.

3ds,spirit camera the cursed memoir

Het is best "geestig" (haha, nvdr) om geesten te verslaan en puzzels uit te zoeken met het AR-boek, maar na een tijdje begint er toch een beetje sleur op de formule te zitten.  We worden al vlug gewaar dat hetzelfde patroontje steeds terugkeert.  Spook verslaan, raadseltje in het boek oplossen, spook verslaan,…  Het is wel leuk, maar iets meer variatie was leuk geweest.

De vermenging van de realiteit en het spel zorgen ervoor dat we ons veel dichter bij het spel betrokken voelen.  Het is dan ook jammer dat we er op drie tot vier uur mee klaar zijn.  De grote ontknoping komt vrij plots en kort daarna rollen de credits al voorbij.  We krijgen achteraf nog de kans om het spel nog eens te spelen op een hogere moeilijkheidsgraad, maar daarvoor passen we.  Ook het vrij flauwe aanbod aan minigames kan ons niet warm maken.  We kunnen foto's nemen van vrienden waarop dan geesten verschijnen of we kunnen die fotos  op geesten plakken en die dan bestrijden, maar ook dat is na één of twee keer proberen niet meer spannend…

3ds,spirit camera the cursed memoir

Spirit Camera: The Cursed Memoir heeft met zijn perfecte combinatie van realiteit en spel en het perfecte gebruik van een AR-boek alles in huis om een kanjer van een spel te zijn.  Helaas beslissen de korte duur en de repetitieve spelformule daar anders over.  Alleen voor Fatal Frame fans, of voor wie eens wil ervaren hoe griezelig AR-technologie wel kan zijn.

MindBender

17-06-12

Gravity Rush (PSVita)

PSVita, gravity rushHeb je je ooit al eens afgevraagd hoe het zou zijn als je langs de zijkant van een gebouw omhoog zou kunnen lopen?  Of gedroomd van lopen op het plafond?  Zweven waarheen je maar wil?  In Gravity Rush krijgen we een voorproefje van hoe geweldig dat wel niet zou zijn.

We spelen als Kat, een meisje dat wakker wordt in een vreemde zwevende stad.  Kat kan zich niet meer herinneren hoe ze er terechtkomt, of wie ze is.  Naast haar zit een poes die niet meer van haar zijde wil wijken.  Geen ordinaire straatkat zo blijkt, want het beest geeft Kat de kracht om de zwaartekracht te manipuleren.  Kat probeert uit te zoeken wie ze eigenlijk is, maar al gauw blijkt dat de stedelingen worden belaagd door vreemde wezens.  Kat snelt ter hulp met haar nieuwe krachten en wordt zo tot redder van de stad gebombardeerd.  Superheld tegen wil en dank.

Het duurt eventjes voor we het prutsen met de zwaartekracht gewend zijn.  We zien het verschil niet meer tussen onder of boven en raken vlugger gedesoriënteerd dan een vrouw die moet kaartlezen (Althans, zo leert ons het cliché, nvdr).  Een pak valpartijen en gewichtloze uitschuivers later beginnen we het onder de knie te krijgen.  Best wel leuk dat vliegen.  Nu ja, vliegen is een groot woord.  In principe "vrije vallen" we in de richting die we willen.  Een zeer effectieve manier van reizen en dat komt van pas in een open wereld als deze.

PSVita, gravity rush

Kat kan de stad verkennen op haar eigen tempo.  We kunnen van de ene verhaalmissie naar de andere gaan, maar het is veel leuker om onderweg ook even te stoppen bij de bezienswaardigheden van de stad.  De bezienswaardigheden zijn sinds de invasie van de Nevi allemaal in verval geraakt.  Kat kan ze repareren door ze van brandstof te voorzien.  Waarop draaien bezienswaardigheden dan?  Op grote paarse edelstenen, die overal in de stad lukraak rondzweven.  Geen idee waarom de stedelingen ze zelf nog niet hebben verzameld, maar goed...

PSVita, gravity rush

Eens we iets hebben gerepareerd gaat Kats reputatie omhoog én kunnen we een challenge spelen.  Zo'n challenge bestaat uit een race tegen de tijd, of een gevecht met Nevi.  Hoe beter we scoren, hoe meer paarse diamanten we beloond krijgen.  En met die paarse diamanten kunnen we ander reparatiewerk verrichten of Kats vaardigheden verbeteren.

Visueel hebben we ook geen reden tot klagen.  Gravity Rush ziet er uit als een mooi stripverhaal.  De cutscenes zijn zelfs opgedeeld in vakjes en gebruiken meer tekstballonnetjes dan spraak.  Die stijl wordt ook in het spel doorgetrokken.  De omgevingen zien er fantastisch uit en lijken het ene moment uit een futuristische stad te zijn geplukt en het andere moment kunnen we niet naast die typiche jaren twintig stijl kijken.  Ons oog werd zelden zo zacht gestreeld!

PSVita, gravity rush

Slechts één klein minpuntje: het einde.  Het hele spel door komen we steeds nieuwe mysteries tegen.  Wie is Kat?  Hoe komt ze aan haar krachten?  Wat zijn de Nevi eigenlijk?  We werden steeds dieper en dieper in het verhaal gezogen, en werden steeds nieuwsgieriger naar de ontknoping...  Die er niet kwam.  Het spel eindigt zonder antwoorden te geven en zet de deur naar een vervolg wagenwijd open.  Jammer dat zo'n sterke verhaallijn eindigt op een sisser, maar die hint naar een vervolg stemt ons positief!  Laat maar komen dat volgende deel!

MindBender

11-06-12

E3 2012: de hoogtepunten

Editie 2012 van E3 is al weer achter de rug.  Wij zetten nog vlug even de hoogte- en laagtepunten die we er van hebben onthouden op een rijtje.

Nintendo

Een algemene persconferentie, eentje die gefocust was op de 3DS én een voor- en nabeschouwing door mr. Iwata...  Een hele brok om te verwerken!  Wij kijken nu al uit naar:

New Super Mario Bros. U.

Pikmin 3

Batman Arkham City: Armored Edition

Rayman Legends

Lego City Undercover

ZombiU

Met deze en nog een pak andere toppers belooft de WiiU een must-have console te worden.  Maar ook de 3DS werd niet vergeten:

New Super Mario Bros. 2

Paper Mario Sticker Star

Castlevania: Lords of Shadow.  Mirror of Fate

Epic Mickey: Power of Illusion

Lego Batman 2:DC Superheroes

Sony

Sony pochte na afloop dat zij aandacht hadden gehad voor de gamer.  Vrij logisch op een gamebeurs lijkt ons dat.  Het zou ons eerder verbaasd hebben moesten ze plots hun aandacht gericht hebben op volksdansgroepen...   Maar goed, wat hebben we onthouden?

Beyond: Two Souls.  Van de makers van Heavy Rain.

The Last of Us.  Kan iemand ons helpen zoeken naar ons onderkaak?  Ze is ergens onder de zetel geschoven toen onze mond openviel...

Playstation All Stars Battle Royale.  Hebben we al niet eerder zoiets gezien?  Met bekende figuren van een andere developer op een andere console?

The Book of Spells.  Een virtueel AR-boek.  We worden er al even wild van als de narcoleptische dame die het demonstreert...

En verder ook nog God of War Ascension (Daar hebben we Kratos weer.)

Microsoft

Veel gebazel over Smartglass, een nieuwigheidje waarme we onze XBOX aan onze tablet of smartphone kunnen koppelen.  Wij werden er niet echt warm van.

Halo 4.  Masterchief.  Alweer.

De nieuwe Tomb Raider.  Wauw.  En auw!  Zelden zo meegevoeld tijdens gameplay beelden.

Een tenenkrullende performance van Usher.  "Xbox, mute!"

Ubisoft

Veruit de meest interessante conferentie van de hoop.  Ubisoft slaagt er in ons de hele conferentie lang geboeid te houden.  Een dansgame met alweer een tenenkrullende performance slaagt er niet in het feest te verpesten.  Rayman Legends!  Assassin's Creed 3!  Splinter Cell!  Watchdogs!  Far Cry 3!  ZombiU!  We worden op de ene topper na de andere getrakteerd.  We willen jullie de volledige persconferentie dan ook niet onthouden.  Enjoy.

05-06-12

Gravity Rush Release Event

MindBender bezoekt het Gravity Rush release event...  Op EXTREME wijze!