27-06-12

Lego Batman 2:DC Superheroes (PS3)

lego batman 2, DC superheroes, PS3Schuif die Legoblokjes maar opzij, en haal de virtuele boven, want het Batsignaal is aangeknipt!  De Joker en Lex Luthor zetten samen Gotham op stelten en slechts één man kan hen stoppen: Batman.  Mét hulp van Superman.  Of hij dat nou leuk vindt of niet.

In Lego Batman 2: DC Superheroes draait het namelijk, zoals de titel al laat vermoeden, niet alleen om de gevlederde.  Tal van andere helden (en schurken) uit de DC-superstal maken hun opwachting.  De meest prominente daarvan, Superman, wil Batman willens nillens helpen, maar Batman heeft het helemaal niet zo hoog op met de Kryptonees (Kryptoniaan?  Kryptoniër?  nvdr).  Het levert komisch vuurwerk op in de dialogen.

Jaja, dialogen, u leest het goed.  Voor het eerst in de geschiedenis van Legospellen wordt er gesproken.  De dialogen zorgen voor een extra laagje humor, en komen het verloop van het verhaal ten goede.  Een mens kan immers maar zoveel zeggen met mime.  Alleen jammer dat we niet de gebruikelijke stemacteurs aan het werk horen.  Geen Kevin Conroy als Batman, geen Mark Hammil als Joker...  Maar wat ons stoort zal de doelgroep (-16 jarigen) allicht niet opvallen.

lego batman 2, DC superheroes, PS3

Nog een gigantische verandering is de toevoeging van een open wereld.  Waar we vroeger na iedere missie braafjes weer werden gedropt in een afgebakende zone waar we missies konden kiezen, worden we nu in Gotham City gedropt.  Daar kunnen we kiezen of we naar de volgende missie gaan of nog eventjes verder rondkuieren in de grootstad.  En als we zeggen grootstad, dan bedoelen we dat ook letterlijk.  Gotham is gigantisch, en her en der zijn extras verstopt.  Gouden stenen, burgers in nood, studs,...  Zij die het spel de volle honderd procent willen uitspelen zullen hun handen meer dan vol hebben.

Omdat we niet eeuwig met open mond kunnen blijven rondkuieren (misdaad moet immers bestreden worden) begeven we ons naar de volgende missie.  Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan.  Er is geen kaart om even op te spieken hoe we moeten rijden, en rijden met de Batmobile of Robin's motor is nu ook niet meteen simpel.  De controls reageren net iets té gevoelig en we gaan meermaals uit in plaats van door de bocht.  Te voet dan maar, ware het niet dat van punt a naar b lopen dan echt wel een eeuwigheid duurt...  Tenzij we met supersnelle Flash rondlopen of rondvliegen met Superman.

lego batman 2, DC superheroes, PS3

Eens bij de missie aangekomen valt ons op dat er weinig tot niks veranderd is aan de succesformule van Lego Batman.  We moeten nog steeds studs verzamelen, constructies bouwen en/of afbreken en vijanden bekampen.  Voor sommige hindernissen hebben we een speciaal Batpak of Robinpak nodig, ook net zoals in deel één.  Alleen werden hier enkele pakken vervangen door nieuwe.  Gebroken stroomkabel verspert de weg?  Geen probleem, met een speciaal pak lopen we zonder schade door de electriciteit.  Watervalletje in de weg?  Robin's ijspak kan het bevriezen én beklimbaar maken.  Geen hindernis kan ons iets maken, er is voor alles wel een gespecialiseerde uitrusting.  Net als in nummer één.

lego batman 2, DC superheroes, PS3

En dat is nou net ons grootste puntje van kritiek.  We amuseren ons immens met Lego Batman, maar we kunnen niet echt iets nieuw ontdekken.  Er is een grote open wereld, en er zijn massa's nieuwe personages om mee te spelen, maar het is en blijft dezelfde vertrouwde Lego spelmechaniek.

Wat eigenlijk lang niet slecht is.

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

De commentaren zijn gesloten.