22-05-12

Lego Batman 2: DC Superheroes Preview

Batman en Lego.  Niet direct een combinatie die wij verwacht hadden, maar het heeft gewerkt.  We speelden het eerste deel kapot en als we de verkoopscijfers mogen geloven, waren we niet de enigen die dat deden.  Zo'n succes kan maar één logisch gevolg hebben: een tweede deel.

Op een zonnige namiddag werden we uitgenodigd in het Warner Bros. hoofdkwartier in Amsterdam om er kennis te maken met dat tweede deel.  Game director Arthur Parsons was er ook om ons een demootje te geven en al onze vragen te beantwoorden.

Wat ons meteen opviel is de grootte van dit spel.  "We dachten: waarom zouden we Gotham City niet helemaal nabouwen?" zegt Parsons.  "Spelers kunnen vrij rondlopen in de stad en kunnen verschillende minigames en easter eggs ontdekken.  Die geven op hun beurt weer toegang tot gouden blokken en minikit onderdelen."  Arthur laat ons meteen even zien hoe gek het allemaal wel kan, en gaat met Superman een tochtje maken op de rug van een leeuw uit de Gothamse zoo.  Vanuit zijn ooghoek merkt hij een paardenmolen op en uiteraard laat hij Superman hier ook een ritje op maken.

Lego Batman 2, DC superheroes, preview

Batman woont natuurlijk niet in een flatje ergens in Gotham City.  De gevlederde heeft zijn basis in de Batcave.  Ook die werd volledig nagebouwd en fungeert als HUB voor het spel.  Vanuit de grot kunnen we de verhaalmissies starten.  Een verhaal dat, als we Parsons mogen geloven, fantastisch is.  Hij deed ons dolenthousiast de plot uit de doeken: "Lex Luthor, Supermans aartsvijand, heeft een wapen gebouwd waarmee hij zwarte Lego kan vernietigen.  Alleen werkt zijn wapen op kryptoniet en dat heeft hij niet.  Toevallig ontmoet hij de Joker die zeer geïnteresseerd is in het wapen.  Zijn doel is namelijk Batman vernietigen, en aangezien Batman uit zwarte Lego bestaat...  Joker weet ook dat Batman kryptoniet heeft opgeslagen in de Batcave.  Samen met Luthor slaagt hij er in het kryptoniet te stelen. Aan Batman en Superman de taak het kwaadaardige duo te stoppen!"

Lego Batman 2, DC superheroes, preview

Lego Batman 2: DC superheroes beperkt zich zoals de titel al laat vermoeden niet alleen tot Batman.  Zowat de hele DC-stal maakt zijn opwachting in het spel.  Superman, Wonder Woman, The Flash, Green Lantern…  Stuk voor stuk speelbaar!  De hele Justice League schaart zich aan Batmans zijde en zelfs Batmans meest obscure vijanden komen Joker en Luthor te hulp.  "Meer dan vijftig speelbare figuren!" verzekert Parsons ons.

Helemaal nieuw voor een Lego-spel is de gesproken dialoog.  Waar de figuurtjes in vroegere spellen zich nog moesten behelpen met gebarentaal en mime, worden ze nu ingesproken door echte stemacteurs.  "Het leek gewoon een logische stap." zegt Parsons.  "De toegevoegde dialoog geeft een extra diepte aan het verhaal en het was gewoon heel leuk om te doen.  De interactie tussen Batman en Superman wordt zoveel leuker met de dialogen.  Of we de lijn doortrekken naar komende Lego-spellen weten we nog niet, maar voor Lego Batman 2 was het gewoon uitermate gepast."

Lego Batman 2, DC superheroes, preview

Achteraf krijgen we nog een controller in de handen geduwd om zelf een testritje te maken door Gotham en we amuseren ons kostelijk.  We vliegen rond met Superman, lopen tegen 10000 km/u rond met The Flash en vallen burgers lastig met Harley Quinn.  Visueel is alles netjes blinkend opgepoetst en de Batman soundtrack op de achtergrond maakt de sfeer compleet.  Wanneer het tijd wordt om te vertrekken kunnen ze ons de controller alleen nog maar ontfutselen in ruil voor één van de gepersonaliseerde Batman Lego 2-taartjes.

Lego Batman 2, DC superheroes, preview

Enig toch?  En lekker!

MindBender

Lego Batman 2: DC Superheroes verschijnt op 20 juni voor XBOX36O, PS3, Wii, PC, DS, 3DS en PSVita.  Om die release te vieren kregen we van WB ook drie exclusieve Lex Luthor Legofiguurtjes om weg te geven.  Stuur ons gewoon een mailtje met je naam en adres om kans te maken.  Eind volgende week maken we de winnaars bekend.


21-05-12

Lollipop Chainsaw Preview

MindBender bezoekt de Lollipop Chainsaw preview.  Zonder kettingzaag...  Als dat maar goed afloopt....

04-05-12

The Walking Dead (XBLA/PSN/PC)

the walking dead, pcLiefhebbers van zombies weten tegenwoordig niet waar eerst gekeken.  De levende doden tieren overal welig; boeken, films, strips en games worden overspoeld door de ondingen.  Ook het Telltale-team besloot de stap te wagen.  Met The Walking Dead leveren ze een fraaie bewerking van de gelijknamige strip van Robert Kirkman.

We krijgen controle over Lee, een man met een duister verleden.  Hij werd veroodeeld voor moord, maar of hij ook echt schuldig is weten we niet.  Lee leert Clementine kennen, een achtjarig meisje dat haar ouders verloor aan de zombies.  Hij neemt haar onder zijn hoede en samen met een groep overlevers proberen ze er het beste van te maken.

Telltale probeert het spel te verkopen als een "point-and-click adventure", maar echt veel pointen en clicken hebben we niet moeten doen.  Slechts heel af en toe moet er een puzzel opgelost worden en de oplossing ervan ligt bijna altijd heel erg voor de hand.  The Walking Dead haalt zijn kracht uit de superstrakke verhaallijn en de personages waarmee je heel hard gaat meeleven.  Lee moet enkele verscheurende keuzes maken.  Of hij een kind of een volwassene redt van de ondoden, aan wiens kant in een twist hij zich schaart, en net omdat we zo hard zijn gaan meeleven met de personages zijn die keuzes ook voor ons moeilijk.  Lach niet, maar af en toe kregen we een brok in de keel.

the walking dead, pc

Volgens Telltale Games past het spel zich ook aan de speler aan.  De keuzes die we maken beïnvloedt de rest van het spel.  Tijdens de gesprekken die Lee voert kunnen we bijvoorbeeld kiezen of we meteen ons verleden als moordenaar al dan niet bekend maken.  Onze tegenspelers reageren wat terughoudend als we de waarheid vertellen.  Doen we dat niet, dan nemen ze ons gemakkelijker in vertrouwen, maar als ze er later achterkomen dat we hen belogen hebben...  We scoren ook op de sympathiemeter als we ons eten delen met anderen, of het voor hen opnemen in een twist.  Onze beslissingen bepalen op bepaalde momenten ook wie er leeft en wie zombievoer wordt, dus we kunnen spreken van een vrij grote herspeelbaarheid.

the walking dead, pc

Al het bovenstaande doet de zombiefanaat in ons al watertanden, maar het wordt nog mooier.  Letterlijk.  Het spel ziet er echt prachtig uit.  Alles ziet er levensecht uit, maar toch getekend.  In de stijl van de comic maar dan ingekleurd.  Ook al aan het watertanden?  Het wordt nog beter.  Voiceacting, normaal een hekel punt, is hier van de bovenste plank.  De personages zijn geloofwaardig en lijken echt.  Sommige acteurs uit de televisereeks hernamen zelfs hun rol voor het spel.

the walking dead, pc

Het lijkt nog overbodig om te zeggen, maar wij werden recht uit onze sokken geblazen door The Walking Dead.  De eerste episode speelden we in een drie uur durende ruk uit.  We kunnen nauwelijks wachten op de volgende vier episodes.  Fans van zombies en adventures zullen hiervan smullen wie meer actie wil laat dit best aan zich voorbijgaan.  Zombieknallers genoeg voor hen, maar ze weten niet wat ze missen!

MindBender

(review gebaseerd op PC versie)