01-04-12

Resident Evil: Operation Raccoon City (PS3/XBOX360/PC)

resident Evil operation raccoon city, ps3Altijd al willen weten hoe Umbrella destijds de ramp in Raccoon City probeerde op te lossen?  Altijd al willen spelen als "de slechterik"?  Geniet je van het neermaaien van hele horden zombies?  Dan heb je waarschijnlijk ook al de aankoop van Operation Raccoon City overwogen.  Laat ons je dan even vertellen waarom je dat beter niet doet...

De setting is helemaal juist.  We kruipen in de huid van een teamlid van het "Wolfpack", een elite veiligheidsteam van Umbrella.  Het team wordt na de ramp in Raccoon City op pad gestuurd om alle bewijzen van Umbrella's betrokkenheid te laten verdwijnen.  Ons pad kruist op verschillende momenten de verhaallijn van vorige Resident Evil-afleveringen en toont ons het verhaal vanuit het perspectief van de vijand.  Tot zover de pluspuntjes.  Bitter weinig zegt u?  Inderdaad.  De puike opzet van de nieuwste Resident Evil telg wordt overschaduwd door een pak tekortkomingen en fouten.

resident Evil operation raccoon city, ps3

Wat ons al meteen opvalt is dat van de survival horror die we gewoon zijn van Resident Evil niet veel meer te bemerken valt. Operation Raccoon City is een team-based third person shooter geworden.  We schieten nog steeds op zombies, lickers, tyrants en andere griezelige lelijkerds, maar de sfeer is helemaal anders.  Het gevoel dat we helemaal alleen de zombies moeten aankunnen is weg, de spanning is verdwenen en we wippen niet meer omhoog van het schrikken.  Er wordt nog wel geprobeerd om wat sfeer te scheppen door het hele spel een donkere kleur mee te geven, maar het enige wat dat doet is ervoor zorgen dat we geen steek zien...

"Als er zombies mee gemoeid zijn, kan het niet slecht zijn, zeker niet als we de trage lelijkerds overhoop mogen knallen", pleegden wij vroeger al eens te zeggen.  Helaas gaat die vlieger hier niet op.  We worden overspoeld door gigantische bendes zombies, maar toch tellen we er maar een handvol verschillende.  De dikkerd, een politieman (met of zonder kogelvrij vest), de hemd-dragende zombie, het meisje met topje, en de zombie met paardenstaartje.  Vijf verschillende modellen, af en toe in een ander kleurtje gegoten...  Het gaat direct opvallen, en zorgt voor heel wat minder spanning en inleving.  Dat de zombies ook telkenmale op heel voorspelbare momenten tevoorschijn komen maakt het er niet beter op.

resident Evil operation raccoon city, ps3

Ook de overvloed aan verschillende wapens brengt geen verbetering.  De wapens voelen allemaal min of meer hetzelfde aan, en de zombies lijken tegen alles bestand.  Er zijn gigantische hopen munitie nodig om de verschillende vijanden op hun knieën te krijgen, en het hele gevecht door vertrekken ze geen spier.  Bossbattles duren hierdoor onmenselijk lang, zeker ook omdat munitie nog dunner is gezaaid dan gras in de woestijn.  Een half uur lang rondjes rond een Nemesis lopen en ondertussen al je wapens leeg schieten op zijn hoofd...  Een mens gaat van minder gapen.

Gelukkig zijn je drie teamleden standby om je te helpen.  De AI waarmee ze zijn geprogrammeerd is echter te debiel om los te lopen.  Onze teamleden liepen liever recht in de armen van een zombie dan er op te schieten.  Regelmatig bleven ze ook gewoon stokstijf staan zonder te schieten.  Een geslaagde taktiek zo bleek, want prompt negeerden alle zombies de AI en stortten ze zich allemaal tegelijk op ons.  Ze gingen ook regelmatig nonchalant voor ons staan terwijl we probeerden te mikken, zodat we niks meer zagen.  Of iedereen te pas en te onpas healen, maar ons straal negeren wanneer we op sterven na dood zijn.  Tijdens bossbattles waren we dikwijls ook meer bezig met onze teamleden te reanimeren dan met schieten.  Dat reanimeren is trouwens een gunst die de AI je nooit terugbetaalt.  Wanneer wij op de grond lagen te bloeden werden we gewoon genegeerd...

resident Evil operation raccoon city, ps3

Operation Raccoon City gewaagt ook van een nieuw coversysteem.  Waar we in andere spelletjes een knopje hebben om ons ergens achter te verschuilen, hebben we dat hier niet.  Gewoon ergens tegenaan lopen zorgt ervoor dat we er automatisch achter wegduiken.  Mooi in theorie.  In de praktijk is het echter heel lastig rondlopen als je plots in cover duikt wanneer je langs een muur strijkt.  Wanneer we dan echt willen schuilen lukt de techniek in negen van de tien gevallen niet.

De Resident Evil-reeks met Resident Evil: Operation Raccoon City naar een nieuw genre sturen had moeten klinken als een donderslag bij heldere hemel, maar een pak dikke fouten, missers, een korte duur van amper vier tot vijf uur en een wel heel flauwe nonsensicale plot-twist op het einde zorgen er voor dat het spel maar het geluidsniveau van een scheet in een fles haalt...

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

De commentaren zijn gesloten.