30-03-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 29)

swtor

Onze voorlaatste dag in het Star Wars heelal brengen we al vliegend door.  We hebben namelijk ontdekt dat we met ons vers verworven schip ruimtemissies kunnen aangaan.  De missies gaan van het escorteren van een shuttle tot het recht aanvallen van een ruimtestation.  Ons schip vliegt een vast parcours af, en met de muis kunnen we ontwijken en onze lasers en raketten richten.  Het doet ons heel sterk terugdenken aan Rebel Assault.  We amuseren ons kostelijk, en omdat we met het vervullen van de missies ook nog aardig wat XP verdienen, spenderen we er de rest van onze avond aan.

De opdracht van onze meester kan nog wel even wachten tot morgen...

MindBender

29-03-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 28)

swtor

YES!  Eindelijk!  We hebben ervoor gezwoegd, we hebben gezweet.  We hebben ernaar verlangd en eindeloos naar uitgekeken, maar vandaag is het zover: we krijgen ons eigen schip!  En wat voor één!  Een echte Fury-class Imperial Interceptor!

swtor, sith ship

Bij het schip hoort een echte robotbutler, een eigen opbergkoffer, een suite,...  Wat wil een Sith nog meer?  Maar we worden al vlug uit onze dagdromen gewekt door het irritante biepen van de intercom.  De Keizerlijke vloot heeft onze hulp nodig!  We mogen escorte vliegen en Republiek tuig uit de lucht blazen!  Jahoe!!

Nu nog uitvissen hoe we dit ding besturen...  Is dit hendeltje de handrem of de schietstoel?

MindBender

23-03-12

Kid Icarus: Uprising (3DS)


kid icarus uprising,3dsVijfentwintig jaar geleden verscheen de cultklassieker Kid Icarus op NES.  Na een vervolg op GBA werd het, op enkele heruitgaves en een gastverschijning in Smash Bros. na, akelig stil rond hoofdpersoon Pit.  De engel die niet kan vliegen stond nochtans hoog op het verlanglijstje van ve
le fans.  Die fans kunnen nu opgelucht ademhalen want eindelijk is het zover.  Pit is terug!  Maar niet zoals we hem gewoon zijn...  Kid Icarus: Uprising is namelijk een verrassende mix van een on-rail shoot-em-up en een shooter.  

Medusa, de grote eindbaas van vijfentwintig jaar geleden, is weer terug.  Samen met haar leger demonen en haar luitenanten zaait ze dood en verderf.  Menselijke legers trekken ten strijde maar zijn helemaal geen partij voor het boosaardige leger uit de onderwereld.  Pit snelt samen met de godin Palutena ter hulp.

Pit kan nog steeds niet op eigen kracht vliegen, maar met hulp van de godin kan hij vijf minuten in de lucht blijven. Na die vijf minuten moet hij echter zo snel mogelijk landen of zijn vleugels branden op en dan stort hij Icarus-gewijs neer.  Ieder level is dan ook opgedeeld in twee delen: een eerste deel vliegen, en een tweede deel te voet.

kid icarus uprising,3ds

In het eerste deel volgt Pit een pad dat door Palutena wordt opgesteld.  Wij kunnen met de circle pad aankomende vijanden en projectielen ontwijken, maar de godin bepaalt onze richting.  Door de stylus op het touchpad te bewegen richten we en met een shoulderbutton naar keuze schieten we.  Het is even wennen om de 3DS met één hand vast te houden en tegelijk met dat hand de circle pad en shoulderbutton te beroeren, maar het went wel.  Nintendo zal ook een speciaal ontworpen stand bij het spel leveren, waarmee je de 3DS rechtop kunt neerzetten.  Zo zullen degenen met minder ontwikkelde handspieren ook comfortabel kunnen spelen.

Pit vliegt dus on-rails, en wij volgen van achter hem mee.  Hele zwermen vliegende vijanden proberen ons neer te halen, maar wij schieten ze één voor één neer.  Dit is leuk!  Neergeknalde vijanden leveren ons ook hartjes op die we later nog kunnen gebruiken.

kid icarus uprising,3ds

Na het vlieggedeelte moet Pit gedwongen landen.  We krijgen nu volledige controle over Pit: met de circle pad lopen we, en met de stylus sturen we de camera en richten we.  Schieten doen we nog steeds met een shoulderbutton.

Te voet wordt Pit nog steeds lastig gevallen door hele meutes vijanden, en alsof dat nog niet genoeg is worden we ook nog eens geconfronteerd met kleine stukjes platformer.  We moeten springen over afgrondjes, onze weg zoeken op onzichtbare bruggen en doorheen doolhoven en af en toe moeten we over al dan niet onderbroken rails schuiven...  We amuseren ons kostelijk.

Monsters die hem een kopje kleiner willen maken, levensgevaarlijke hindernissen en op de koop toe beperkt worden in zijn vliegtijd...  Het wordt Pit helemaal niet gemakkelijk gemaakt.  Alhoewel...  Voor ieder level krijgen we de Fiend's Cauldron te zien.  Een soort offerschaal waarmee we de moeilijheidsgraad kunnen  regelen door er verdiende hartjes in te deponeren.  Hoe meer hartjes we inzetten hoe hoger de moeilijkheidsgraad wordt.  Doorstaan we echter die moeilijkheidsgraad, dan winnen we de hartjes dubbel terug.

De hartjes die we verdienen dienen niet alleen om mee te wedden.   In het spel zitten een heleboel verschillende wapens.  Bogen, klauwen, zwaarden, speren, noem maar op.  Sommige wapens worden achtergelaten door verslagen vijanden maar met hartjes kan je ze ook gewoon kopen.  Het zijn er een heleboel (nee, we hebben ze niet geteld) en het wordt nog leuker want we kunnen zelf wapens samenstellen.  Een zwaard en een kanon gekocht?  Dan smelten we die toch gewoon even tesamen tot een uniek zwaardkanon.  Een Zwanon, zo je wil...  Of Kanaard.  Of.. (Nee, het is genoeg zo, nvdr.)

kid icarus uprising,3ds

We kunnen nog wel uren doorgaan met de loftrompet te steken over Kid Icarus: Uprising, en dan hebben we het nog niet eens gehad over het geslaagde 3D-effect, de visuele pracht en praal, de AR-kaartjes die we tegen elkaar kunnen laten vechten of de fijne humor (Pit en Palutena's conversaties deden ons relgelmatig in lachen uitbarsten, vooral wanneer ze knipogen geven naar de originele Kid Icarus.).  Neen, het lukt ons echt niet om een minpuntje te ontdekken hier.  We hadden na het spelen wel kramp door het niet gebruiken van de bijgeleverde stand, maar dat komt door onze eigen miezerige handspiertjes.  En die gaan we nu flink trainen met Kid Icarus: Uprising.

MindBender

20-03-12

Trine 2 (PSN/XBLA/PC)

Trine 2, xbla"Hebben jullie zin om een sprookjesachtige platformer uit te testen?"  De vraag deed ons vermoeden dat we een flauwe kloon van één of ander Disneysprookje zouden moeten spelen.  De gedachte alleen al deed ons huiveren.  Er werd ons echter geen Disney-horror opgestuurd, maar een pareltje dat Trine 2 heet.

Om de één of andere obscure reden hebben wij Trine 1 gemist.  Het trio dat we moeten besturen (een naamloze tovenaar, ridder en dief) is ons dus vreemd, evenals het verhaal.  Er wordt ons via een vertelstem meegedeeld dat de drie ooit samen de Trine hebben gezocht (vraag ons niet wat dat is) en daarna elk apart hun weg gingen.  De tovenaar wordt nu opnieuw gewekt door de Trine, wat betekent dat het land in gevaar is en hij samen met zijn kameraden ter hulp moet snellen.

Inderdaad.  Dun verhaaltje.  We hebben precies niks gemist...

Maar Trine 2 heeft geen sterk verhaal nodig om indruk te maken.  Wij sloegen steil achterover van de puzzels.  Om ons een weg doorheen het fabelachtige sprookjesland te platformen, moeten we af en toe beroep doen op de specifieke vaardigheden van ieder lid van het trio.  De tovenaar kan uit het niks dozen laten verschijnen en obstakels laten zweven.  De dief is uiterst lenig en heeft een grijphaak en een boog.  De ridder vertrouwt op brute kracht en slaat alles wat hem in de weg staat aan diggelen.

Trine 2, xbla

Verwarrende uitleg?  Praktijkvoorbeeld dan maar.  Stel: we zijn lustig aan het spelen en slaan orks tot moes met de ridder, of schieten ze uit de bomen met de boog van de dief.  Tot we plots voor een ondoordringbare muur staan.  Geen probleem.  De ridder haalt zijn sloophamer boven en één slag later is de muur tot puin herleid.

Of onze weg wordt versperd door een gigantische slak?  Geen probleem.  Met de atletische dief klimmen we naar een hoger gelegen platform.  Daar vinden we een uitgeholde boom.  De tovenaar laat die naar beneden zweven. Beneden tovert hij een doos tevoorschijn en laat de uitgeholde boomstam er schuin tegenaanrusten.  De schuine boomstam vangt water uit een nabijgelegen waterval op en laat dat naar een zaadje stromen.  Uit het zaadje groeit een dikke krop sla en presto: de slak schuift naar de sla én uit onze weg.

Trine 2, xbla

De meeste puzzels zijn ook op meerdere manieren op te lossen.  Wie een beetje creatief is vindt op alles wel een oplossing.  Zo kan je, zoals het hoort, een afgrond overbruggen door een doos tevoorschijn te toveren op een geyser en dan met de dief je sprong zo timen dat je in één keer vanop de doos naar de overkant gekatapulteerd wordt, maar je kan ook met de tovenaar dozen tevoorschijn toveren en die trapsgewijs stapelen.

Trine 2, xbla

Sinds we volwassen zijn geworden (Wanneer dan? nvdr) zeggen sprookjes ons niet zoveel meer.  We stelden dan ook tot onze verbazing vast dat Trine ons heel lang geboeid hield.  De puzzels worden alsmaar uitdagender en grafisch blinkt alles dat het een lieve lust heeft.  Trine 2 is een leuk tussendoortje.  Verwacht echter geen diepgaand fantasy-epos, maar een eerder flink uit de kluiten gewassen sprookje.

MindBender

(review gebaseerd op XBLA versie)

Mass Effect 3 (PS3/XBOX360/PC)

Mass Effect 3, PS3We hadden een tijdje terug al een review van de nieuwe Mass Effect beloofd.  Daarna verzekerden we jullie dat het voor zeer binnenkort zou zijn.  En dan werden we stil...  De Mass Effect review bleef uit, en we bieden daarvoor onze welgemeende excuses aan.  Maar we hadden een goede reden voor het uitblijven.  Een spel als Mass Effect 3 laat je namelijk niet zomaar eventjes aan de kant liggen.  Zelfs niet voor het schrijven van een review.

Want wat een toptitel!  Diepgaand verhaal en dialogen, te snijden spanning en hoog oplopende emoties.  Prachtige graphics, een wondermooie soundtrack en een gameplay die ons maar niet loslaat.  We waren al fan na de vorige twee afleveringen, maar met deze derde afsluiter rekenen we ons vanaf nu bij de superfans!

Maar laten we beginnen bij het begin.  Shepard waarschuwde op het einde van deel twee voor een nakende Reaper-invasie.  In deel drie blijkt dat zijn waarschuwing min of meer in de wind werd geslagen.  De Reapers vallen tal van werelden aan en iedere weerstand wordt vrijwel meteen gebroken.  Met het schaamrood op de wangen kloppen de verantwoordelijken voor de Aarde aan bij Shepard.  Of hij nog eens zin heeft om wat Reaperkont te schoppen.  We trekken onze staalgetipte ruimtelaarzen aan (uiterst geschikt voor het kontschoppen) en gaan op pad.

Net zoals in Mass Effect 2 kunnen we nu ook onze Shepard uit het vorige deel importeren.  Jammer genoeg hebben wij het vorige deel op XBox gespeeld, dus is onze eerste taak onze vorige Shepard zo goed mogelijk na te maken.  Mits wat plastisch gesleutel aan het standaard smoelwerk lukt dat aardig.  We moeten nog wat vragen beantwoorden om Shep's emotionele toestand te bepalen, en we zijn vertrokken.

Mass Effect 3, PS3

In eerste instantie merken we bijna geen verschil op met de vorige delen.  We kijken nog steeds mee over de schouder en we kunnen nog steeds wegschuilen achter muurtjes en obstakels.  De wapens blijven ook hetzelfde, en de biotic powers ook.  Teamleden worden ook nog steeds gestuurd via het vertrouwde keuzewiel.  Enkel hacking minigames zijn verdwenen.  Weinig verandering dus, maar waarom iets veranderen aan een succesformule?

Grafisch ook niks anders dan mooi blinkende pracht en praal.  Alhoewel, blinkend...  Het hele heelal is in oorlog met de Reapers, en dat is er aan te zien.  Alles ziet er hier net een tikkeltje donkerder of smeriger uit, en dat past perfect bij de donkere sfeer.

Mass Effect 3, PS3

Want van een luchtig opgewekt verhaaltje is hier geen sprake.  Shepard worstelt met keuzes, en de traumatische oorlogservaringen beuren hem ook niet meteen op.  Dialoogkeuzes zijn in dit deel veel meer zwart/wit opgesteld dan vroeger, en de aandachtige luisteraar zal opmerken dat Shepard ook geen krachttermen schuwt.

Tussen de vele missies en plotwendingen door moet er zoals in het voorgaande deel ook nog gescand worden.  Maar in tegenstelling tot vroeger, waar we planeet per planeet het oppervlak scanden naar grondstoffen, scannen we nu planeet per planeet naar overlevenden van de oorlog en bruikbare technologie.  Hoe meer overlevenden we vinden en hoe meer technologie we redden, hoe sterker onze alliantie tegen de Reapers wordt.  Eénmaal sterk genoeg kunnen we de tegenaanval beginnen.  Scannen is misschien ietsje minder uitgewerkt dan in de voorganger, maar toch blijft rondvliegend scannen en af en toe een extraatje oppikken verdomd leuk.

Mass Effect 3, PS3

We waren al flink fan van de reeks maar dit derde en laatste deel is een dikke kers bovenop de slagroom-chocoladetaart!  Een verhaal van hoge kwaliteit, grafisch in orde, perfecte gameplay...  We vallen in herhaling.  Verplichte kost voor Mass Effect fans, en een meer dan dikke aanrader voor adventure/rpg/scifi-fans!

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

16-03-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 27)

star-wars-the-old-republic-logo.jpg

Aha!  De servers zijn weer online!

We vliegen er meteen in.  We moeten vandaag een slavenopstand de kop indrukken, uitzoeken wat er met een vermiste groep soldaten is gebeurd én inbreken in het domein van een afvallige Sith.  Wat een job!

De slavenopstand blijkt makkelijk.  We ontdekken dat de leiders van de opstandelingen zelf in het geniep slavenhandelaars zijn.  We besluiten om hen af te persen met die kennis.  Stop de opstand, of we maken onze info aan de opstandelingen bekend.  Simpel, maar het werkt.

De verdwenen soldaten zijn een ander paar mouwen.  Ze zijn blijkbaar ontvoerd door de afvallige Sith wiens domein we moeten binnendringen.  Twee vliegen in één klap dus.  Eens binnen krijgen we het aan de stok met het privéleger van de heer des huizes.  Een zwaar gevecht later ontdekken we dat de verdwenen soldaten stuk voor stuk zijn omgebouwd tot moordlustige robots.  We kunnen ze het zwijgen opleggen met een druk op een strategisch geplaatste knop.  

Net nu we denken dat we klaar zijn, komt er een bonusmissie voorbijwaaien.  Vernietig vijfenveertig leden van de privémilitie en vernietig daarna de experimentele reuze-oorlogsrobot die hier op wacht staat...  We kunnen de XP wel gebruiken, dus gaan we zuchtend aan de slag.

MindBender

15-03-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 26)

swtor

Balen!  Willen we er weer keihard invliegen, blijkt dat uitgerekend nu alle servers platliggen.  "Downtime om een patch te plaatsen" heet het.  Het spel zal er wel op verbeteren, maar het is en blijft gewoon strontvervelend als je niet kan spelen.  Alweer een dag abonnement verkwist...

MindBender

14-03-12

Birds of Steel (PS3/XBOX360)

Birds of Steel, PS3Geef ons een vliegspel en wij zijn dolblij. We vliegen dolgraag maar beperken ons wijselijk tot de virtuele variant ervan.  Want zelfs in het virtuele luchtruim hebben we het lastig om te blijven zweven.  De meeste van onze vluchtjes eindigen meestal met een keiharde smak tegen de grond.  Benieuwd of we het met Birds of Steel wel aankunnen...

Birds of Steel speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog.  We kunnen in de storymode aan de slag als Amerikaanse of Japanse piloot.  In de kortere missions kunnen we nog andere nationaliteiten én bijhorend vliegend tuig kiezen.

En er is een overvloed aan vliegend tuig.  Er werden meer dan honderd verschillende historisch correcte vliegtuigen in het spel geprogrammeerd.  Niet alleen vliegfans, maar ook de geschiedenisfanaten onder ons zullen hun hartje kunnen ophalen.

Birds of Steel, PS3

Geschiedkundig correct zijn is één ding, vlot spelen een ander.  Gelukkig lost Birds of Steel ook op vlak van gameplay al onze verwachtingen in.  In tegenstelling tot andere realistische flightsimulators waarvoor je dikke turven handleiding moet leren en triljarden verschillende toetsen en toetsencombinaties moet kunnen onthouden, blijft Birds of Steel vrij eenvoudig.  In vier korte tutorial-levels leren we de basisbesturing kennen, en daarna worden we al losgelaten op Pearl Harbour.  We weten hoe we moeten sturen (met de sticks), we hebben geleerd hoe we moeten landen, en we hebben geleerd hoe we schieten en bombarderen.  Simpele en eenvoudig te onthouden besturing, meer hebben we niet nodig om ons mannetje te staan (te vliegen? nvdr) op het strijdtoneel.

Birds of Steel, PS3

Grafisch gezien lijkt ook alles puik in orde.  We zijn geen experts, maar we vermoeden dat alles het juiste kleurtje en de juiste afmeting heeft.  De cockpits zien er aan de binnenkant zelfs zo echt uit dat we ons misselijk voelen worden bij iedere looping...

Birds of Steel, PS3

Birds of Steel is een echte aanrader.  Wie graag aan de slag gaat met een flightsimulator zal hier menige uurtjes zoet mee blijven.  Wie nog nooit het virtuele luchtruim heeft verkend zal in Birds of Steel een perfecte instapper ontdekken.  En wij?  Wij gaan nog even door met het oefenen van landen op een vliegdekschip, want nu blijven we er maar steeds tegenaan smakken...

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)

13-03-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 25)

SWTOR

Loopjongen spelen voor de Sith legt ons geen windeieren!  Akkoord, we moeten heel veel heen en weer lopen en allerlei simpele klusjes opknappen, maar we worden er wel flink voor beloond!  Wat moorden hier, wat massamoord daar, af en toe boodschappen doen voor de grote baas, dan weer wat kopjes kleiner maken...  In een mum van tijd stijgen we niet één maar twee levels!  Nog een paar levels, en dan doet iedereen boodschappen voor ons ipv wij voor hen!

MindBender

12-03-12

Gesponsorde video: Darksiders II

Deze zomer wordt het langverwachte vervolg op Darksiders op ons losgelaten.  In Darksiders twee volgen we de volgende ruiter van de Apocalyps: Death.  Het verhaal zal zich ongeveer terzelfdertijd met dat van het eerste deel afspelen.  Nadat War werd verbannen naar de aarde, worden de drie andere ruiters hiervan op de hoogte gebracht.  Death gelooft niet dat zijn broer de Apocalyps vroeger dan gepland in gang zou zetten.  Hij vermoedt dat zijn broer het slachtoffer is geworden van een samenzwering.  Tegen de orders van de Council in gaat Death op pad om de onschuld van zijn broer te bewijzen.  Zijn reis voert hem naar de Nether Realms, een plaats tussen de hemel en de hel.  

Er werd ons al beloofd dat Darksiders II veel groter en uitgebreider zal zijn dan zijn voorganger.  Dubbel zo groot wordt hier en daar zelfs gefluisterd.  We kwamen voordien al te weten dat Death uit verschillende outfits zal kunnen kiezen en dat er NPC's met sidequests zullen opduiken in het spel.

De jongens van THQ vroegen ons ook of we via dit gesponsorde artikel onderstaande video met jullie wilden delen.  Mooie filmpjes zijn altijd welkom, en de voorstelling van Death in al zijn lelijkheid is erg mooi gedaan.  Vandaar: veel plezier met de onderstaande video!

Darksiders II verschijnt op 29 juni op PC,  XBOX 36O en Playstation 3.  Het spel wordt ook een launchtitel voor Nintendo's spiksplinternieuwe Wii U.

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende