07-03-12

Unit 13 (PSVita)


unit 13,psvitaMidden-Oosterse terroristendreigingen zijn altijd al een dankbaar onderwerp geweest voor shooters.  Het is niet anders in Unit 13, waar we controle krijgen over een elite team soldaten dat de strijd aanbindt met terreurorganisatie Awlaad Al-Qowah, gespreid over zesendertig verschillende missies.

Unit 13 werd duidelijk gemaakt met het oog op "gamen onderweg".  De missies hoeven niet in een bepaalde volgorde gespeeld te worden om te kunnen volgen en duren elk apart hooguit twee à drie minuten.  Ideaal als tijdverdrijf tussen twee haltes…

Er zijn vier verschillende soorten missies: covert, direct action, deadline, en elite.  In covert missions komt het erop aan enkele opdrachten uit te voeren zonder gezien te worden.  We moeten vijanden omzeilen of geluidloos het hoekje om helpen en camera's en laserpoortjes moeten ontweken of vernietigd worden.  Worden we toch gezien dan..  euh…  zijn we gezien.  De missie faalt en we moeten opnieuw beginnen.  In direct action missions mogen we zelf kiezen hoe we te werk gaan om onze opdract te vervullen.  Geluidloos of rechtdoor met knallende wapens, het speelt geen rol, zolang we maar ons doel bereiken.  Deadline missions zijn missies die binnen een bepaalde tijdslimiet moeten uitgevoerd worden en de elite missions zijn de extreem moeilijke missies.  Geen checkpoints te bekennen hier en je health wordt maar één keer aangevuld.

unit 13, PSVita

De missies spelen zich af in negen omgevingen die heel realistisch worden weergegeven.  Metrostations, ambassades, ondergrondse geheime basissen,... Stuk voor stuk werden ze heel geloofwaardig opgebouwd.  We moeten geen onnodige omwegen maken of onlogische gangetjes doorwandelen.  Uit het zicht van de vijanden blijven lukt aardig zonder dat het decor waarachter we ons verstoppen te geforceerd overkomt.  Net echt!

Het spelen gaat vlot, zo vlot zelfs dat we ons binnen de kortste keren een echte elitesoldaat wanen.  Het terroristentuig sneuvelt met hopen, en de missies vliegen voorbij.  Tot we een elitemissie beginnen…  De moeilijkheidsgraad ligt hier zo hoog dat het bijwijlen frustrerend wordt.  Misschien is er dan toch geen carrière als elitesoldaat weggelegd voor ons?

unit 13, PSVita

Hoe meer we spelen, hoe meer experience we opdoen.  Met die XP kunnen we onze soldaten upgraden.  Zo krijgen we niet alleen toegang tot een groter arsenaal, maar ook de vaardigheden van de soldaten gaan omhoog.  Sneller herladen, meer wapens kunnen dragen…  Het zorgt er allemaal voor dat we de eerdere missies nog eens willen spelen met onze betere uitrusting.

unit 13, PSVita

Voor de eerste keer amuseren wij ons met een stealth-shooter!  We vergeten soms dat we aan het spelen zijn en dan lijkt het alsof we naar een spannende film zitten te kijken.  Dat de moeilijkheidsgraad van de elitemissies soms wat aan de hoge kant is, jut ons alleen maar meer op om het nog eens te proberen.  Een occasioneel foutje in het gedrag van de vijanden (door muren proberen schieten, ons horen maar niet zien terwijl we er vlak voor staan) slaagt er in niet in de pret te bederven.

MindBender

De commentaren zijn gesloten.