24-02-12

Metal Gear Solid HD Collection (XBOX360/PS3)

metal gear solid hd collection,xbox360Konami gooit alweer een nieuw oud spel op de markt.  Na de vorige remakes en opknapbeurten (zie hier en hier) krijgt deze keer Solid Snake bezoek van de plastisch chirurg.  De tweede en derde aflevering van de reeks werden geremasterd in HD en samen op één schijfje geplaatst.  Als bonus krijgen we er ook nog eens Peace Walker bij.  En het mag gezegd worden, de opsmuk is vrij geslaagd.  Snake ziet er mooi afgerond uit, en perfect gladjes.  Iets te gladjes misschien...  

Want Snake ziet er door al dat "ge-haadee" te gemaakt uit.  Het lijkt wel alsof hij van plastic is gemaakt.  Het voelt alsof we met een actiefiguurtje zitten te spelen.  Zeiden we hierboven trouwens niet dat we de opsmuk geslaagd vonden?  Klopt, maar dan bedoelen we wel geslaagd ten opzichte van de oude PS2, PSP en XBOX-versies.  Verwacht je niet aan realistische cutscenes en beelden zoals die ons door de huidige generatie consoles gewoon werden gemaakt.

metal gear solid hd collection,xbox360

Aan de gameplay werd er nauwelijks geraakt.  Het is nog steeds de bedoeling om geruisloos rond te sluipen en niemand te laten merken dat we er zijn.  Ons lukt het nog steeds niet om onopgemerkt rond te kuieren en geruisloos vijanden uit te schakelen.  Met een kleine fanfare in ons kielzog zouden we zelfs stiller zijn.

Het lukt ons ook nog steeds niet om niet hopeloos verdwaald te raken.  Keer op keer blijven we in cirkeltjes ronddolen tot één of andere goedhorende vijand ons met een welgemikt schot uit ons lijden komt verlossen.  De wispelturige camerastandpunten helpen ons al helemaal niet het bos door de bomen te zien.

metal gear solid hd collection,xbox360

Ook Snake is nog steeds de kettingrokende kankeraar van weleer.  Het zal wel aan ons liggen, maar echt sympathiek vinden we hem niet.  En een spel waarbij we geen greintje sympathie voor de hoofdrolspeler hebben gaat al gauw stof liggen vangen.

Waar we dan weer wél wild van worden is de aanwezigheid van de oude 8-bit Metal Gear 1 en 2!  Zonder HD!  Ongeremastered!  Kunnen we ons hart weer lekker ophalen in nostalgische sferen, in bovenaanzicht zonder vervelende camerawisselingen!

metal gear solid hd collection,xbox360

We hebben de allure van Metal Gear Solid nooit gesnapt en zullen dat waarschijnlijk ook nooit doen.  Fans zullen hier van smullen, maar wij laten het links liggen.  Alleen de 8-bit versie weet ons te bekoren.  Maar dat ligt volledig aan ons.  Ga ons nou niet stilletjes liggen besluipen om ons geroutineerd geruisloos om zeep te helpen...

Alstubieft?

MindBender

(review gebaseerd op XBOX360 versie)

23-02-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 19)

swtor

Hebben we al vermeld dat we op een PVP-server spelen?  Neen?  Hoezo, jullie weten niet wat een PVP-server is?  

Op een PVP-server kunnen spelers van vijandige fracties oorlog voeren tegen elkaar.  Nou ja, oorlog...  Als we willen deelnemen aan een PVP evenement, moeten we ons in een wachtrij plaatsen.  We kunnen ondertussen gewoon doorspelen tot we aan de beurt zijn.  Eens het zover is worden we naar een nieuwe omgeving getransporteerd samen met een groep tegen- en medestanders.

In Dace's geval werden we getransporteerd naar een stad waar drie grote luchtafweerkanonnen zijn opgesteld.  Met die kanonnen moesten we het landingsschip van de vijandige Jedi-spelers naar beneden proberen halen terwijl zij hetzelfde met ons landingsschip probeerden.  Controle over de kanonnen krijgen we door ze te hacken.  Dat hacken duurt wel een tijdje, en ondertussen kan je je niet verdedigen.  De controle ben je even vlug weer kwijt ook.  Net capture the flag, maar dan met flink uit de kluiten gewassen wapentuig in plaats van lullige vlaggetjes.

Dace speelt het tactisch, en laat zijn medespelers alle klappen opvangen.  Ondertussen hackt hij alle kanonnen en zo halen de Sith hun slag thuis.  Boosaardige Sith - vredelievende Jedi: 1-0!

MindBender

17-02-12

Tekken 3D Prime Edition (3DS)

Tekken 3D, 3DSWe herinneren ons nog goed onze eerste kennismaking met Tekken.  Uren- tot dagenlang hebben we indertijd onze vechtkunsten op de Playstation 1 verfijnd.  Tot we ieder figuurtje perfect onder de knie hadden.  Tot we zelfs met het kleine draakje Gon konden winnen.  Tot onze vriendjes niet meer mee wilden spelen omdat ze het niet meer konden halen.  Tekken.  We hielden er zelfs een ware gaming-blessure aan over: onze beruchte Tekkenduim (die alleen opspeelt wanneer het hem uitkomt, nvdr).  Zeggen dat we blij waren met een nieuwe Tekken op 3DS mag dus wel een understatementje van jewelste worden genoemd.

Het eerste wat ons opvalt, is de enorme keuze die we krijgen.  Meer dan veertig figuurtjes, allemaal met een alternatief kostuum.  We gaan meteen op zoek naar onze oude favoriet Yoshimitsu en storten ons in de actie.  We kiezen voor de survival-mode.  Zonder dat onze healthbar wordt aangevuld moeten we tien tegenstanders tegen de vlakte krijgen.  Fluitje van een cent!  Yoshimitsu krijgt sommige tegenstanders al klein door er gewoon maar naar te KIJKEN!

Besturen doen we met de D-Pad of met de stick.  Agressief zijn met A,B,X of Y.  Op het touchscreen kunnen we ook nog kiezen uit vier verschillende special moves.  Iemand een (digitale) schop onder zijn kont geven was nog nooit zo simpel.

tekken 3d,3ds

Zoals voorspeld halen we gemakkelijk de kaap van tien bewusteloze tegenstanders.  We spelen meteen ook de survival 20 mode vrij en een hoop kaartjes.  Huh? Kaartjes?  Een vlugge blik in de extras leert ons dat er honderden kaartjes te verzamelen zijn.  Je speelt de kaartjes (3D-verzamelprentjes) vrij in het spel, en via Spotpass wissel je ook kaartjes uit met medespelers.  Vechten én plaatjes verzamelen?  Onze interesse is gewekt!

De Survival 20 mode gaat al iets moeilijker.  Yoshimitsu delft het onderspit ergens halverwege en we proberen het opnieuw met King.  De luipaardkop bijt echter ook in het stof en we zijn verplicht om ons geheime wapen van vroeger boven te halen: Eddy.  Niemand kon vroeger op tegen onze capoeira en ook in 3D halen we dansend de eindmeet.  Weer een hoop kaartjes en survival 30 erbij...

tekken 3d,3ds

De dertig-stand laten we voor wat hij is.  Niet dat we bang zijn, maar onze Tekkenduim speelt op...  (Zie je wel?  nvdr.)  Om onze duim te laten bekomen kijken we nog wat rond in de extras en we vinden er Tekken Blood Vengeance.  Een volledige 3D animatiefilm die zich afspeelt in het tekkenuniversum.  De film speelt volledig in 3D af en duurt meer dan een uur.  Net lang genoeg om onze duim te laten bekomen.  Zodra de film is afgelopen beginnen we aan de gewone spelmode!

tekken 3d,3ds

Tekken 3D Prime Edition is een pracht van een fighting game.  De toevoeging van 3D kan oude nostalgische rotten als ons alleen maar verder over de streep trekken.  Een fighting game die je moet hebben!

MindBender

16-02-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 18)

SWTOR

Vandaag is het de grote dag!  Shado mag zich inschrijven voor de Hunt.  Een mijlpaal in de carrière van iedere bounty hunter.

Helaas beslissen trage serververbindingen er anders over.  Alles verloopt schokkerig.  Dit is niet hoe we onze grote dag willen meemaken.  Uitloggen en morgen opnieuw proberen dan maar...

MindBender

15-02-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 17)

SWTOR

Vanop het ruimtestation nemen we een shuttle naar de hoofdstad Dromund Kaas.  Daar moesten we als Sith ook al heen...  We kunnen kiezen tussen een gewoon transport of een VIP-transport...  Het klinkt ons vrij bekend in de oren, maar toch kiezen we voor de VIP-optie.

En ja hoor, we worden meteen in onze eerste dungeon gedropt die net dezelfde is als onze eerste dungeon die we speelden als Sith.  Idem ditto.  Woord voor woord, beeld voor beeld.  Gaap!  

Met onze Sith hadden we het lastig tijdens deze dungeon en we konden niet anders dan op de hulp vertrouwen van een LOL-speak brabbelende bounty hunter.  Uiteraard vergaat het ons met Shado niet anders.  In een mum van tijd liggen we bloedend op de grond.  Bij het respawnen is er geen mens in de buurt, en in plaats van te wachten op hulp kiezen we maar voor het ordinaire transport.  Leve het openbaar vervoer.  Alles is beter dan nog een dungeon doorstaan aan de zijde van een LOL-speakende, rondhuppelende kletskous...

MindBender

14-02-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 16)

star-wars-the-old-republic-logo.jpg

Na ons Star Wars "paasavontuur" van gisteren willen we het vandaag wat rustig aan doen.  Een paar hagedissen gaan schieten.  Een dorpje inboorlingen platbranden.  Gewoon, een lekker relaxed bounty hunter dagje.  Dat is echter buiten Nem'ro gerekend.  Omdat we tijdens de vorige missie en passant Nem'ro's favoriet voor the Hunt hebben neergemaaid, ziet Nem'ro nu in ons zijn nieuwe favoriet.  Met de sponsoring van de hutt worden we meteen aanvaard voor deelname en mogen we inschepen naar het ruimtestation boven deze planeet.  Daar zullen we verdere instructies krijgen.

Eens op het station aangekomen wachten ons verschillende gevechtstrainers op. We kunnen meteen ook een nieuwe specialiteit kiezen (we kiezen voor het hanteren van twee pistolen tegelijk) en dankzij de massa's XP die we al hebben leren we er vlotjes een heleboel nieuwe vaardigheden bovenop.  Betere raketten, dikkere bepantsering, betere pistolen, vlammenwerpers, jetpack,...  We wanen ons hoe langer hoe meer Boba Fett...

MindBender

13-02-12

PSVita en Proximus

Vandaag werd bekendgemaakt dat Sony en Proximus samen zullen gaan werken.  Sony koos Proximus als de "preferred provider" van 3G connectiviteit voor de PSVita.

Wat betekent dat allemaal concreet?  PSVita gebruikers zullen bij Proximus terecht kunnen voor prepaid kaartjes en zullen op die manier niet gebonden zijn aan een abonnement.  Bij een eerste herlaadbeurt van minstens vijftien euro worden ze ook nog eens getrakteerd op een gratis download van WipEout 2048.

Naast de prepaidkaartjes zullen de Proximus Generation winkels ook de PSVita bundels gaan verkopen (mét gratis 4GB geheugenkaart!).  Je kan meer info vinden en de PSVita pre-orderen op http://customer.proximus.be/nl/Vita/index.html?rid=P_CBUP...

Star Wars: The Old Republic (Dag 15)

star-wars-the-old-republic-logo.jpg

Dag vijftien alweer.  We hebben uiteindelijk gekozen om nog eventjes verder te spelen als Shado de bounty hunter.  

Zoals jullie je misschien herinneren hadden we Shado achtergelaten in de vergeetput van Nem'ro the Hutt.  De dikke snoodaard had ons in een val gelokt en wou ons laten verslinden door zijn collectie wilde beesten.  Dat was buiten ons gelevelde kunde gerekend, en Nem'ro's dierentuin werd in een razendsnel tempo tot slachtafval verwerkt.

Groot is dan ook onze verbazing wanneer we vandaag benaderd worden door de nieuwe beestenhoeder van Nem'ro (de oude werd per ongeluk mee in het slachtafval verwerkt...).  De olijke dikkerd weet ons te vertellen dat Nem'ro na het verlies van zijn beestenboel een Rancor in zijn vergeetput zou willen.  Aan ons om er eentje te gaan stelen uit de stal van een concurerende Hutt...

Een Rancor!  Een echte Rancor!  Ons hart slaat een tikkeltje sneller wanneer we ons realiseren dat we ons zullen mogen meten met ons lievelingsbeest uit de films!

SWTOR, Dag 15

In looppas begeven we ons naar ons doel.  We stoppen onderweg alleen om een paar lastige beesten en nog lastiger inboorlingen een kopje kleiner te maken.  We kunnen de XP goed gebruiken voor onze krachtmeting met de bruine carnivoor!  Is er een fotograaf in de buurt?  Kan die al meekomen voor straks? We willen graag op de foto met onze jachttrofee...

In de stal van de Hutt is het ijzig kalm...  Misschien te kalm.  Een paar uit de kluiten gewassen hagedissen proberen een hap uit Shado te nemen, maar een welgemikte raket brengt ze gauw op andere ideeën.  Een paar handlangers van de Hutt komen zich ook moeien, maar die hebben we snel gefileerd.  Waar blijft die Rancor?

Op onze kaart staat dat de Rancor zich hier moet bevinden!  Maar hier staat alleen een klein kistje...  Behoedzaam openen we het kistje.  Misschien zit er iet in wat de Rancor zal lokken?  Heeft de Rancor voldoende vernuft en kunde om zich als piepklein doosje te vermommen?  We ruiken onraad!

De doos opent...  En binnenin zitten een paar Rancor-eieren.  We wachten tevergeefs nog op het verschijnen van een mama-rancor.  Wanneer die ook niet komt opdagen beseffen we dat de eieren de eigenlijke prijs zijn.  We zijn intriest.  De beestenhoeder is dolgelukkig wanneer we de eieren bezorgen, maar wij voelen ons van gevaarlijke bounty hunter eventjes verlaagd tot het niveau van doodgewone melkboer.  

MindBender 

06-02-12

The Simpsons Arcade Game (XBLA/PSN)

Simpsons arcade game, xblaKonami is al een tijdje bezig met nieuw leven te blazen in oude spelletjes.  Een hele poos terug kregen de Turtles een opfrissing in "Turtles in Time" en nog niet zo lang geleden werd "Choplifter" onder handen genomen.  Nu is het de beurt aan publieksfavoriet The Simpsons.

The Simpsons Arcade Game verscheen voor het eerst in 1991.  De beat-em-up met het flinterdunne verhaaltje slaagde erin gigantisch veel kwartjes te verorberen van schoolkinderen over de hele wereld en werd al gauw een cultklassieker. Het is dan ook niet meer dan logisch dat Konami hem nu heruitbrengt.

"Een succesformule, daar moet niet aan gesleuteld worden, en zeker niet aan een klassieker als deze", moeten ze gedacht hebben.  Het resutaat is dan ook een port van het origineel, zonder veranderingen.  Geen opgekuiste graphics, zoals bij de Turtles, geen remake zoals Choplifter.  Neen.  Het originele spel uit de arcadehal.  Zonder al te veel tralala.  We kunnen wel kiezen om de graphics er iets afgeronder te laten uitzien, en we kunnen het scherm laten omlijnen door een getekende arcadekast, maar meer vernieuwing valt er niet te bespeuren.

Het verhaal is nog steeds hetzelfde: Smithers pleegt in opdracht van Mr. Burns een overval op en juwelierszaak.  Bij zijn ontsnapping botst hij op de toevallig voorbijwandelende Simpsons.  In de chaos raakt Maggies fopspeen verwisseld met een joekel van een diamant.  Smithers is gehaast en grist Maggie en de diamant mee.  De Simpsons zetten de achtervolging in door acht verschillende werelden...

Simpsons arcade game, xbla

We kunnen kiezen of we met Marge, Homer, Lisa of Bart spelen.  Ieder figuurtje heeft zijn eigen moves: Bart slaat met z'n skateboard, Lisa gebruikt haar springtouw als zweep, Homer laat zijn vuisten spreken en Marge zwaait met de stofzuiger.  Twee spelers kunnen zelfs team-aanvallen uitvoeren die ook verschillen naargelang de gekozen figuren.

Doorheen de acht werelden krioelt het van de Simpsons-figuren.  Zelfs de konijntjes uit Matt Groenings eerste strip "Life is Hell" werden niet geschuwd.  Een waar festijn voor de Simpsonfan.  Dat de originele acteurs hun stem lenen aan de hoofdfiguren is een flinke kers op de taart.

Simpsons arcade game, xbla

Wat we dan weer minder vinden is de duur.  In een dik halfuur ben je hierdoor gespeeld.  Het spel leek zoveel langer toen je nog echte muntjes uit je zuurverdiende zakgeld aan de arcadekast moest voeren, maar met een bijna eindeloze voorraad aan virtuele kwartjes is de pret snel voorbij.  Wie het spel uitspeelt krijgt als beloning de Japanse versie.  Ook hier: geen enkel verschil.  De puntentelling is anders, hier en daar ligt een bom waarmee je alle vijanden in één keer kunt verslaan en er liggen meer powerups voor het rapen, maar van een echte meerwaarde kunnen we niet spreken.

Simpsons arcade game, xbla

We hebben ons rot geamuseerd met The Simpsons Arcade Game.  De retro-look, de humor, het vechten...  Oh zo leuk.  De korte speelduur nemen we er maar bij, we spelen het toch vier keer. Eén keer met elk figuur.  Zoals dat hoort voor trouwe fans.

MindBender

(review gebaseerd op XBLA versie)

03-02-12

NeverDead (PS3/XBOX360)

Neverdead, ps3Bryce Boltzman is een demonenjager.  Een demonenjager die al vijfhonderd jaar oud is.  Bryce kan na een vervloeking door een demon namelijk niet meer sterven.  Hij kan nog wel gewond raken en pijn voelen, maar voor de rest: onsterfelijk.  Samen met zijn parter Arcadia werkt hij voor een bureau dat demonen opspoort en uitroeit.  

Hoe hou je een spel waarin de hoofdpersoon niet kan sterven uitdagend?  Simple: introduceer de Monty Python factor.  Iedereen zal wel de scene met de zwarte ridder kennen uit "The Holy Grail" (indien niet, zoek het op, nu!).  De zwarte ridder wou maar niet opgeven en bleef doorvechten, zelfs zonder armen en benen!  Idem voor Bryce.  Wanneer de demonen je aanvallen zie je namelijk geen gezondheidsmetertje afnemen.  Bryce verliest armen, benen en zelfs zijn hoofd.

Maar geen paniek, dit speel heet Neverdead, weet u nog wel?  Bryce blijft rustig doorvechten zonder armen (kopstoten komen zelfs bij demonen hard aan) en huppelt rustig verder op één been.  Zonder benen kruipt Bryce over de grond en wanneer echt alles is losgekomen, rolt Bryce zijn hoofd over het slagveld.

Neverdead, ps3

De locatie van de ledematen die we kwijt zijn, wordt netjes aangeduid op het scherm zodat we ze makkelijk kunnen terugvinden en weer kunnen aanhechten.  Her en der liggen ook drankjes waarmee we ons meteen weer heel kunnen maken.  Het is een leuk concept dat "demonteerbaar onsterfelijk" zijn, en de vele puzzels in het spel zijn mooi opgebouwd rond dit concept.  Bryce zal dikwijls zijn hoofd moeten gebruiken om hindernissen te overwinnen.  Letterlijk dan.  De weg is soms versperd, maar een kleine opening volstaat om Bryce zijn eigen hoofd te laten afscheuren.  Met dat hoofd rollen we dan door de opening, aan de andere kant ligt een "heelmaakdrankje" en klaar is kees.  Obstakel overwonnen.

We kunnen ook onze eigen armen eraf scheuren.  Heel handig tijdens gevechten, want hoewel z'n hele arm eraf ligt heeft Bryce nog steeds controle over zijn vingers en kunnen we dus blijven schieten.  Na het kopen van de nodige upgrade kunnen we onze armen zelfs als handgranaat gebruiken!

Neverdead, ps3

We zeiden eerder al dit dit een prachtconcept is, maar is alles rozengeur en manenschijn?  Bijlange niet!  NeverDead heeft een vrachtlading aan minpunten...  De heel onregelmatige moeilijkheidsgraad bijvoorbeeld.  Bryce is onsterfelijk en hij maakt redelijk gemakkelijk gehakt van de demonen met zijn zwaard en pistolen, maar bij eindbazen gaat dat iets stroever.  We kwamen in een bossbattle terecht waar we het beest alleen van binnenuit kunnen raken.  We moesten dus een arm afrukken en in de muil van het beest gooien.  Helaas bestuur je met het mikken ook de camera en zien waar je gooit wordt dus overdreven moeilijk.  Bovendien kregen we ook nog eens heel weinig tijd om de arm te gooien.  Ben je te traag, dan zuigt de baas je in zijn richting en liggen al je ledematen én hoofd eraf.  Alsof dat nog niet genoeg is poept de baas ook nog eens een groene mistwolk uit die ervoor zorgt dat de controls omkeren.  Vooruit wordt achteruit, links rechts,...  Erg frustrerend allemaal!

We vermoeden ook dat de demonen net ietsje meer volharden dan de doorsnee vijand.  We begrijpen ook waarom, met dat onsterfelijk zijn en zo, maar laat dat alstublieft niet ten koste van de speelbaarheid gaan.  Meer dan eens staan de demonen rond ons hoofd getroept terwijl de animatie van de teruggroeiende ledematen wordt afgespeeld.  Eens we weer compleet zijn slaan de demonen toe nog voor we weer controle krijgen over Bryce en we liggen al direct weer in stukken uiteen.   Het zoeken naar een respawnplek kan weer beginnen en onze frustratie steeg ten top toen we merkten dat we op onze zoektocht gewoon achtervolgd werden door de demonen...

NeverDead introduceert ook de area damage.  Bedoeling is dat we stukken van het decor aan puin schieten of slaan, en dat de vallende brokstukken de vijanden schade toebrengen.  Erg leuk bedacht, maar in de praktijk komt het erop neer dat het slachtveld op den duur propvol puin ligt dat rondlopen wel erg moeilijk maakt.  Rollen als hoofd lukt al helemaal niet meer als je elke meter weer eens vast zit onder een paal of een stuk muur.

Neverdead, ps3

Waarom Arcadia achter Bryce aanholt blijft ons ook een groot raadsel.  Akkoord, ze helpt ons wel met vechten, maar we vermoeden dat ze met een waterpistooltje op pad is.  Veel haalt haar hulp niet uit.  Ze ligt regelmatig kermend op de grond en dan is het onze taak om haar overeind te helpen, of het is game over.  In het treinlevel bijvoorbeeld...  God, dat treinlevel, alleen al eraan denken doet onze bloeddruk stijgen...  Bryce en Arcadia bevinden zich in een (nauwe) ondergrondse tunnel waar treinen in twee richtingen doorheen razen.  Ze worden aangevallen door niet aflatende horden monsters.  Arcadia ligt al gauw kermend op de grond, maar we kunnen haar niet gaan helpen want we werden net in stukken gereden door een aankomende trein.  Onze ledematen worden gekatapulteerd op het andere spoor, en voor we weer één zijn, knalt de trein uit de tegenovergestelde richting ons alweer uiteen én op het andere spoor.  Zo spelen de twee treinen onophoudelijk pingpong met ons hoofd en in de tussentijd bezwijkt Arcadia.  Game Over.  Zonder dat we iets konden doen.

Neverdead, ps3

NeverDead had leuk kunnen worden.  We keken er echt naar uit.  Hadden ze het concept maar iets beter uitgewerkt, of iets meer tijd besteed aan het geheel...  Want wat er nu overblijft is een hakkelende shooter die door zijn schommelende moeilijkheidsgraad niet leuk is en bovendien erg saai wordt door de constante herhaling van "vechten, puzzeltje, vechten,..."  Een gemiste kans die misschien wel zou kunnen rechtgetrokken worden in een vervolg waarvan we stiekem hopen dat het er nooit van zijn leven komt!

MindBender

(review gebaseerd op PS3 versie)