31-01-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 12)

swtor

Na een vlucht zonder incidenten (hoe kon het ook anders, zie gisteren) komen we aan op een ruimtestation.  Blijkbaar moeten we hier overstappen op een nieuw schip om naar de Sith-hoofdstad te vliegen.  We krijgen de keuze uit twee mogelijkheden: ofwel gaan we met publiek transport (eikes, tussen de gewone stervelingen op de tram!), ofwel vliegen we mee aan boord van een echt transport als VIP (YES!).  We worden nog wel even verwittigd dat we best minstens één medespeler met ons meenemen als we voor de VIP-behandeling kiezen, want het wordt moeilijk.  Het is zover.  Dit is wat we in MMO-jargon een "Dungeon" noemen.  Onze eerste.  Trots als een...  euh... wookiee stappen we het transport op.  

Ons transport is nauwelijks vertrokken, of we krijgen al orders een omweg te maken.  We kunnen een schip van de republiek onderscheppen.  Het schip in kwestie vervoert een belangrijke passagier die de Sith per sé in handen willen krijgen.  Aanvallen geblazen dus!  Alleen...  De Republiek is vlugger.  Ons schip wordt geënterd en wij mogen de boel verdedigen.  Al dat voetvolk is geen partij voor ons, maar hun generaal veegt de vloer met ons aan.  We proberen opnieuw en opnieuw, en steeds weer delven we het onderspit! Ze maakten geen grapje toen ze ons waarschuwden over de moeilijkheidsgraad.  Bij de eerstvolgende respawn wachten we wel eventjes bij de ingang op een paar vriendelijk medespelers die ons willen vergezellen.  En dan zal die generaal eens iets gaan meemaken!

MindBender

30-01-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 11)

swtor

Wat een teleurstelling!  Gisteren een shuttle ontdekt waarmee we de ruimte in kunnen, en vandaag ontdekt dat het eigenlijke vliegen via een cutscene verloopt!  Awoert!  Wij willen zelf vliegen!  Wij willen zelf de hendel overhalen die ons in hyperspace katapulteert!  We willen de sterren voor ons tot lijntjes zien vervagen!  Het kind in ons dat altijd astronaut wilde worden (of Han Solo, we willen ervan af zijn) wil de ruimte ervaren, en wat krijgen we?  Een cutscene.

swtor, hyperspace

Wel een mooie cutscene. Dat wel.

MindBender

26-01-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 10)

SWTOR

Dag tien!  Tien dagen lang zijn we al verknocht aan SWTOR.  We willen het jubileum al vieren, maar nog voor we ideeën hebben over het hoe, geeft onze mailbox een bliepje.  Post.  Van SWTOR.  Omdat we er al sinds het begin bijzijn, hebben de makers besloten om ons een medaille op te spelden.  De medaille geeft ons ook meteen het recht om de titel "Founder" achter onze naam te plaatsen.  Ongetwijfeld kregen tienduizenden andere gamers net dezelfde mail, maar we voelen ons toch speciaal.

Maar genoeg gemijmerd over jubileums en medailles.  Een Sith wordt niet sentimenteel!  Bikkelhard moeten we zijn vooraleer we weer met Dace, onze Sith warrior, op pad trekken.  We halen ons onze ergernissen van de dag voor de geest en plotsklaps zijn we er klaar voor.

Vandaag is het een grote dag.  Dace mag gevangenen berechten.  Drie gevangenen mogen hun zaak bepleiten voor de ongenadige Sith.  Na hun verhaal krijgen we de keuze: vrijlaten, doden of een kans geven in een gewapend gevecht.  We geven iedere gevangene de kans om zijn betoog te doen, maar in ons hoofd weten we al hoe het zal aflopen.  Shado kiest drie keer voor de doodstraf.  Onze innerlijke Sith kirt van plezier.

Terug bij onze meester wordt ons enthousiasme snel getemperd.  Volgens hem verdiende slechts één van de gevangenen te sterven.  Nummer twee kon hertraind en geïndoctrineerd worden en de derde was onze tijd niet waard.

Met hangend hoofd en schaamrode kaken begeven we ons naar buiten.  Niemand kan het aan dat een leraar zijn acties zomaar afkeurt, zelfs een Sith niet.  We zullen de wildernis intrekken en daar een waardige dood zoeken!  We zullen...  Hé!  een ruimteschip...  Ik vraag me af of...  Jawel, we kunnen de ruimte in!  Onze schaamte en zoektocht naar een waardige dood zijn vlug vergeten, en we starten de motoren...

Dace zonder toezicht achter de stuurknuppel van een shuttle?  Loopt dat wel goed af?  Dat komen we morgen te weten!

MindBender

25-01-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 9)

swtor

Vandaag iets vroeger begonnen en het maakt echt wel verschil.  Besturen gaat vlotjes en van lag is er al helemaal geen sprake meer.  Mooi zo, kunnen we ongestoord op premiejacht.  Gisteren kregen we van ons Huttmaatje te horen dat we diens boekhouder een kopje kleiner mochten maken.  Gretig accepteerden we en het kost ons vandaag niet al te veel moeite de gluiperd op te sporen.  We ruimen zijn lijfwacht op (bonuspuntjes voor wie ze allemaal opruimt!) en de zielige boekhouder begint ons al gauw voor zijn leven te smeken.

Zoals het een goede RPG betaamt kunnen we hier ook ons lot sturen door antwoorden te kiezen in de conversaties. De antwoorden waaruit we kunnen kiezen zijn redelijk duidelijk opgedeeld in de categorieën boosaardig ("Niks genade, kop eraf!"), onverschillig ("Meh.") en zachtaardig ("Ga maar vlug terug naar moeder de vrouw, maar nooit meer doen hé!").  

We kiezen voor onverschillig en de accountant smeekt nog meer.  Na veel vijven en zessen en moreel gewik en geweeg laten we de accountant gaan, maar niet voor hij belooft voor altijd te verdwijnen en ons zijn zuurverdiende spaarcentjes af te geven.  Win-Win!

Onze opdrachtgever lijkt tevreden met de regeling, maar schijn bedriegt.  De vette snodaard laat ons voor zijn wilde dierentuin gooien!  Een benarde situatie, maar wij hebben tijdens onze XP sessies van de voorbije dagen alleen maar op wilde beesten gejaagd.  Fluitje van een cent dus voor Shado, en na de slachtpartij van wat ongetwijfeld een roedel bedreigde diersoorten was, stijgt ons level netjes naar tien!

Morgen laten we Shado even rusten en mag Dace het overnemen.

MindBender

24-01-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 8)

star-wars-the-old-republic-logo.jpg

Shado is er weer helemaal klaar voor!  Tijdens zijn vorige avontuur moest hij het hoofd van een clanleider aan Nem'ro the Hutt bezorgen.  Nem'ro ziet ons helemaal zitten, betaalt ons rijkelijk en biedt ons zowaar een nieuw klusje aan.  Zijn boekhouder heeft hem bedrogen en moet boeten.  Kort samengevat in vier woorden: "Zijn hoofd, mijn vloer!"  Of toch niet?  Nem'ro wil dat we deze keer het hoofd bezorgen aan de vrouw van het slachtoffer...  Right on!  Wie zei er daar dat Star Wars voor softies is?  Moet dat in een geschenkverpakking, meneer Nem'ro?  Kaartje erbij? Neen?  

Gezwind gaan we op pad, koppen zullen rollen.  Maar plots begint alles in schokjes te verlopen.  Shado wordt onbestuurbaar en knalt schokkerig de decors in.  Piekuur op de server blijkbaar.  Onze vriendjes van over de oceaan worden wakker en het hele universum verloopt stroef.  Net echt.  We houden het voor bekeken voor vandaag en noteren in onze agenda dat we morgen echt vroeger moeten beginnen spelen...

MindBender

23-01-12

Choplifter HD (XBLA/PSN/STEAM)

Choplifter hd, XBLAAaah…  Choplifter.  Hoeveel uren hebben wij vroeger niet gesleten voor onze Master System.  Laten we het anders stellen: moest ieder van die uren een volwaardig vlieguur zijn, we hadden er al genoeg om een paar echte pilootbrevetten mee te vullen!  En nu brengt Konami Choplifter dus terug naar XBLA.  In HD.  Plots ziet Choplifter er veel afgelikter uit.  Menig uurtjes worden weer gesleten voor onze XBOX…

Wat ons naast de afgelikte visuals meteen opvalt is hoe uitgebreid Choplifter plots is geworden!  Terwijl we in de oude versie steeds met dezelfde heli in dezelfde omgevingen rondvlogen, krijgen we nu plots keuze uit verschillende choppers.  Zelfs de levels spelen zich af in verschillende omgevingen.

Zo banen we ons een weg over jungles en ontwijken we guerillastrijders om gewonde soldaten op te pikken en terug naar huis te vliegen.  In een ander level bevinden we ons dan weer in een verwoeste stad en moeten we luchtafweergeschut vernietigen.  Tijdens één bepaalde missie moeten we ons zelf meten met horden zombies die een rustig stadje hebben overspoeld!  Wanneer we iets te lang aan de grond blijven, komen die ondode lelijkerds zich zelfs aan onze heli vastklampen.  Gelukkig kunnen we hen met enkele rake tikken tegen de shoulderbuttons van ons toestel slingeren.

Choplifter hd, XBLA

Ook een dikke pluim voor de controls!  Nog nooit was een helicopter besturen zo makkelijk.  Met de stick sturen we, de shoulderbuttons draaien ons een kwartslag naar links of rechts.  Schieten doen we met de triggers, en sneller vliegen met A, B, X of Y.

 

Choplifter hd, XBLA

We amuseren ons dat het een lieve lust is en knallen erop los!  Tot we halfweg het spel komen, en de moeilijkheidsgraad plots de lucht inschiet.  Vijanden komen nu uit alle richtingen tegelijk, en we hebben gewoonweg niet genoeg tijd om én heelhuids te blijven, én met de vijanden af te rekenen én onze passagiers die we pas gered hebben aan boord te houden.  Want die idioten houden zich niet vast, één keer botsen tegen een gebouw is al genoeg om een hele lading uit je heli te zien donderen.  Idem wanneer je net iets té snel landt.  Tel daarbij nog eens dat de missies op de lange duur last van herhaling krijgen en je zin om Choplifter tot het einde uit te zitten is al gauw over.

 

Choplifter hd, XBLA

Choplifter HD had volgens ons iets meer dan dit kunnen worden.  Iets meer variaties in de missies en net iets minder meedogenloze vijanden verder in het spel en het was raak.  Nu is het spel echter alleen leuk als tussendoortje.

MindBender

(review  gebaseerd op XBLA versie)

Star Wars: The Old Republic (Dag 7)

swtor

Al dat gelevel en XP verdienen tussendoor is blijkbaar toch niet de juiste manier.  Het begint op de lange duur een mechanisme te worden.  Het gaat vervelen en de spelers die we proberen bijbenen doen ondertussen net hetzelfde.  Het is te zeggen: ze doen net hetzelfde, maar ze doen het meer.  De kloof tussen ons wordt steeds groter.  Sommige van deze gasten lijken wel vastgelijmd aan het spel en hun computer!

Dus laten we het levellen en het iexpeejen maar voor wat het is.  Shado en Dace zullen het alleen ook wel redden.  Morgen nemen we de draad weer op bij Dace…

MindBender

18-01-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 6)

SWTOR

...jagen, looten, jagen, looten, handel drijven, jagen, looten, jagen, looten, jagen, looten, bloedend op de grond liggen, jagen, looten, jagen,looten, jagen, looten, nieuwe skills kopen bij een trainer, jagen, looten,...

17-01-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 5)

star-wars-the-old-republic-logo.jpg

Kort verslag vandaag.  Weinig tijd.  Dace moet XP verzamelen.  We willen namelijk eens meespelen met de andere "echte" spelers, niet met de computergestuurde.  Helaas worden groentjes als Dace genegeerd door de grote jongens.  We moeten dus dringend sterker en beter worden.  En hoe doen we dat?  Juist ja, experience verzamelen.  En geld.  Veel geld zodat we betere wapens kunnen kopen.  Vandaag concentreren we ons dus op het opzoeken en uitmoorden van de inheemse dierentuin.  Beetje bij beetje worden we beter, en dan zullen we wel mogen meespelen.  Maar tot dan: jagen, looten, jagen, looten, jagen, looten,...

MindBender

16-01-12

Star Wars: The Old Republic (Dag 4)

Toen jullie onze avonturen laatst lazen, lag Shado bloedend op de grond.  Onze zelfgemaakte premiejager leek nauwelijks bestand tegen een klein beetje overmacht, het watje!

Dus besloten we het maar over een andere boeg te gooien.  Wie in het Star Wars universum kan een beetje overmacht wel aan?  Wie zijn door en door slecht, bad-ass en zien er nog eens ontzettend cool uit ook?  Juist ja, de Sith!

The Old republic laat ons toe drie verschillende profielen aan te maken.  We schuiven Shado aan de kant (Tot ziens, slappe smurf!) en maken een nieuwe Sith Warrior aan.  Een rode, boomlange, Schwarzenegger-look-a-likende Sith Warrior.  We dopen onze creatie Dace Xerxes en trekken er op uit.  

SWTOR, Sith

Al gauw blijkt dat Dace niet met zich laat sollen.  We zijn gewapend met een voorloper van het lichtzwaard en wie ons pad kruist ligt al gauw in mootjes gehakt aan ons voeten.  We lossen een probleem met grafrovers op, roeien nog wat ongedierte uit in de graftombes van onze thuisplaneet en vinden als kers op de taart een veel krachtiger zwaard.  Tjonge, wat is dit leuk!  En dan te denken dat we al drie dagen hebben verspild aan die premiejager!

Dag 5 belooft boosaardig leuk te worden...

MindBender