14-10-11

Rage (PS3)

rage,de puisten van angelinaDe spanning op de redactie was de laatste weken al niet meer te harden.  Er werd zo hard naar Rage verlangd dat het niet meer mooi was.  Gameplay-trailers werden net zo lang bekeken tot we ze frame per frame konden natekenen.  Tijdens de GamesCom moesten we worden weggejaagd bij de Bethesda demopods en toch bleven we terugkomen... 

Groot was dan ook onze teleurstelling wanneer we eindelijk het spel aan onze PS3 kunnen voeren.  Er moet een heel lange install uitgevoerd worden, en om ons (onbestaand) engelengeduld nog meer op de proef te stellen hapert ook nog eens het achtergrondmuziekje.  Twee seconden muziek, twee seconden stilte, twee seconden muziek,…  de hele install door!  We maken onszelf wijs dat dit een slim truukje van de developers is om ons nog voor het spel begint razend te krijgen, maar we zetten toch wijselijk de klank uit tot de install voorbij is. 

Ons geduld begint stilaan op te raken als we merken dat de achtergrondmuziek ook tijdens het (voor de rest uiterst piekfijn uitziend) introfilmpje dezelfde kuren heeft.  Gelukkig duurt het filmpje niet te lang, en in-game lijkt alles gesmeerd te lopen.  Oef.  Die teleurstelling van daarnet kunnen we wel weer inpakken.

Wat we hebben verstaan uit het introfilmpje: een asteroïde dreigt in te slaan op de aarde en alle leven zal hierdoor vernietigd worden.  In allerijl worden verschillende vrijwilligers in cryoslaap gebracht en in "arken" bewaard om na de inslag de aarde opnieuw te bevolken.  137 jaar na de inslag opent onze ark…  Blijkbaar zijn er overlevenden die kleine dorpjes hebben gebouwd.  Het uitgestrekte landschap tussen die nederzettingen wordt echter onveilig gemaakt door roversbendes, kannibalen en mutanten.

rage,de puisten van angelina

Wat volgt is een combinatie van shooter en RPG met een stylistische mix van western en Mad Max.  Met een uitgebreide waaier aan fantastische en vreemde wapens (kruisbogen, shotgun-pistolen, revolvers die splitsende kogels afvuren, boemerang-machetes,…) en te pimpen voertuigen (jeeps, buggys, hot-rods, quads,…) gaan we aan de slag als loopjongen.  Want maak je geen illusies: meer dan een loopjongen ben je voorlopig niet. De meeste missies (met uitzondering van de occasionele race of voertuigmissie) lopen volgens het patroon "Persoon A vraagt je iets waarvoor je de hulp van persoon B nodig hebt maar die wil alleen helpen als je voor hem iets doet waarvoor je persoon C nodig hebt maar C wil alleen maar meewerken als D…"  Meer RPG kan het niet, en toch zijn ze er bij Id in geslaagd om hier nog wat shooter bij te mixen.  Uiterst vermakelijke shooter van het soort waarvoor ze bij Id bekend zijn.  

rage,de puisten van angelina

En die AI…  Jongens, wat een slimme AI!  Vijanden flankeren ons dat het een lieve lust is.  Ze gaan schreeuwend op de vlucht als ze in de minderheid zijn en als ze ons dan toch frontaal aanvallen doen ze dat zigzaggend om onze kogels te ontwijken.

Natuurlijk heeft Rage ook zijn minpuntjes.  De lange laadtijden tussen verschillende gebieden breken de sfeer op in partjes.  De PS3 heeft het blijkbaar soms ook wat lastig om al de visuele pracht en praal bij te houden en de aandachtige kijker zal dus hier en daar wel een frame-drop of een texture pop-in opmerken.  Diezelfde aandachtige kijker zal ook opmerken dat de lip-sync niet perfect is.  De meeste figuren staan nog lustig te "lippen" nadat hun tekst al lang is uitgesproken. 

rage,de puisten van angelina

Maar wat is er tegenwoordig perfect?  Het plafond in de Sixtijnse kapel is naar verluidt op bepaalde plaatsen buiten de lijntjes gekleurd, Angelina Jolie heeft ook wel eens puisten en Albert Einstein buisde op zijn toelatingsexamen voor de unief.  Dat Rage minpuntjes heeft hoort in datzelfde rijtje thuis.

MindBender

De commentaren zijn gesloten.