Star Wars Battlefront 2 (PS4)

27-11-17  / 
 

battlefront 2, star warsWe hebben nooit onze fascinatie en adoratie voor de Star Wars saga onder stoelen of banken gestoken. We zijn helemaal verzot op de saga in een melkweg heel lang geleden, hier ver vandaan. En omdat we ook fervente gamers zijn, zitten we ook al een paar jaar te wachten op een nieuw spel in het Star Wars universum dat onze honger kan stillen. Heel even konden we ons tegoed doen aan Battlefront, maar dat ging al vrij snel droog smaken. Gelukkig is er nu Battlefront 2, en dat belooft ons een meer gevarieerde feestdis.

Met Battlefront 2 maakte de ontwikkelaars zich van het begin al sterk dat ze alle tekortkomingen van de vorige aflevering zouden aanpakken. Nummer 1 op het lijstje: het ontbreken van een singleplayer. Met Iden Versio en haar Inferno squad kunnen we nu eindelijk alleen (offline!) aan de slag. Inferno Squad is een speciale eenheid van het Keizerlijke leger. Na de vernietiging van de Tweede Death Star boven Endor, blijkt dat de keizer een noodplan heeft opgezet dat na zijn dood dient uitgevoerd te worden. Versio en haar strijdmakkers volgen gedwee de bevelen op, maar al gauw blijkt de grens tussen goed en kwaad lang niet meer zo duidelijk.

battlefront 2, star wars

Knal in de roos, dat verhaal. We zaten ook al eventjes op onze honger wat betreft verhalen die zich afspelen tussen episodes 6 en 7. We knallen ons een weg doorheen het meeslepend verhaal, vliegen met allerhande ruimtetuig van hot naar her en vergapen ons aan de meest miniscule details. Want grafisch is alles piekfijn in orde. We kunnen zelfs de porieën tellen in het pokdalig gezicht van de admiraal die ons commandeert. Het lijkt wel alsof we gewoon rondlopen in een van de films…

battlefront 2, star wars

Singleplayer tien op tien dus. Benieuwd of we ons in de multiplayer even hard kunnen amuseren. Er was bij de lancering van het spel al aardig wat te doen over de lootboxes en het progressiesysteem. En ondanks de tegemoetkomingen en de aanpassingen, kunnen we wel begrijpen van waar alle wrevel komt. Want in welke spelmodus we ook proberen, langer in leven blijven dan een minuutje lukt ons niet. We worden iedere keer vrijwel meteen de pan in gehakt door een meer ervaren speler. Maar of die ervaring daadwerkelijk door kennis komt, dan wel door ‘gekochte’ upgrades of figuren blijft een mysterie. Het spel is wel zo netjes om ons te laten zien welke upgrade onze moordenaar zo goed maakt. Zodat we die straks zelf kunnen kopen. Of ervoor kunnen grinden.

Los daarvan amuseren we ons toch te pletter. Hetzelfde oog voor detail zit hier ook in alle levels. Alles ademt gewoon die typische Star Wars sfeer uit. We vergapen ons meer aan de omgeving dan dat we blasters afvuren naar de vijand.

battlefront 2, star wars

Battlefront 2 schiet met alles in de roos. Grafisch, verhaaltechnisch, de Star Wars-feeling, die singleplayer, de multiplayer…  Alleen jammer dat het systeem met de star cards en de lootboxes zo erg de mist ingaat, dat de rest van het spel onterecht meegetrokken wordt…

MindBender

Need For Speed: Payback (PS4)

17-11-17  / 
 

need for speed, payback, ps4De nieuwste telg in de Need For Speed franchise draait helemaal rond het thema wraak. Tyler en zijn crew worden na een straatrace verraden door The House, een criminele organisatie die het illegale racingcircuit, de casino’s en bijna alle duistere zaakjes in de streek in handen heeft. Tyler, Mac en Jess willen wraak, en besluiten om The House terug te pakken. Daarvoor moeten ze echter helemaal onderaan de ladder beginnen…

Payback brengt ons heel wat elementen die we verlangen van een racing game. Blinkende bolides, die we kunnen upgraden. Een gigantische open wereld, waar uitdagingen en opdrachten voor het grijpen liggen. Workshops waar we onze wagens kunnen verven en bestickeren. Collectibles die her en der verstopt zitten… We kunnen ons geluk bijna niet op.

need for speed, payback, ps4

Rijden verloopt heel makkelijk. De besturing voelt heel intuïtief aan, en in geen tijd scheuren we door de omgeving. Het gaspedaal helemaal ingedrukt, driftend, handremmend en boostend met onze nitro. Dolletjes. De drie hoofdpersonages hebben elk een verschillende stijl, dus zijn er ook verschillende soorten racen te vinden in Fortune valley. Drag races, offroad, gewone straatraces, ontsnappingen aan de politie,… Koppel dat aan de vele optionele events zoals de hoogste snelheid behalen aan flitscamera’s, snelheidsuitdagingen en dies meer, en je bent uren zoet.

Verhaalgewijs hebben we echter wel een paar opmerkingen. Zo stellen we ons vragen bij dat flinterdunne verhaaltje… Akkoord, we verwachtten geen Shakespeare, maar iets minder cliché was leuk geweest. Hetzelfde geldt voor de voiceacting. We weten niet of het aan de acteurs ligt, of aan de barslechte dialoog, maar we hadden af en toe last van plaatsvervangende schaamte. Oneliners als “Night time. This is when I come to life.” krijgen een variant voor elk hoofdpersonage en worden zo slecht gebracht dat we niet anders kunnen of lachen. Het geheel krijgt zo een B-film sausje over zich heen gegoten. Leuk, mits dat de bedoeling was geweest, maar we vrezen dat Payback zichzelf bloedserieus neemt.

need for speed, payback, ps4

Maar kom, laat dat niet wegnemen van de fun van het racen. Het verhaal kunnen we negeren, ook al krijgen we wel heel veel cutscenes te zien. Niet alleen plot-uitleggerige cutscenes, maar ook actiescenes. Leuk, maar we hadden die actiescenes toch liever zelf gespeeld in plaats van ze te zien krijgen. We krijgen nu het gevoel dat we alleen maar van de ene grootse stuntscene naar de andere rijden, en het stunten zelf alleen maar mogen bekijken.

Alleen maar racen dan. Wat ook heel erg leuk is. Na elke race komen we een stapje dichter bij de snoodaards van The House. We moeten andere crews verslaan, en op elke wedstrijd is een aangeraden level gekleefd. Is onze gekozen auto lager dan dat level, dan is de kans op winnen heel erg klein. Hoe krijgen we dat level omhoog? Door vorige wedstrijden opnieuw te spelen. En opnieuw en opnieuw en opnieuw… We kunnen natuurlijk ook onze geldbeugel bovenhalen en wat microtransacties verrichten…

need for speed, payback, ps4

Het upgradesysteem van weleer is in Payback ook aangepast. Waar we vroeger onderdelen moesten kopen en die in onze auto moesten sleutelen als een volleerd mechanieker, is er nu het speedcard systeem ingelast. Na elke gewonnen race, mogen we een willekeurige kaart kiezen. Die kaart is een upgrade, van een willekeurig onderdeel, niveau en merk. Die kaart kunnen we dan gebruiken op onze auto of verkopen. De kans dat je net die kaart trekt die je nodig hebt is vrij klein en het geeft het hele systeem van upgraden een veel te hoog gokgehalte.

Wat moeten we aanvangen met Need For Speed Payback? Aan de ene kant kunnen we genieten van het lekker scheuren door de open wereld. Aan de andere kant gooien het verhaal, het eindeloze herspelen om te levelen en het upgrade systeem roet in het eten…

Anderhalve duim omhoog, eentje naar beneden.

MindBender 

Vendetta: Curse of Raven's Cry unboxing

12-11-17  / 
 

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende