Utawarerumono: Mask of Deception (PSVita)

30-05-17  / 
 

utawarerumonoSoms zijn er zo van die games waar wij absoluut niet in geraken. Het verhaal boeit ons niet, de gameplay valt tegen, de besturing is te stroef… Het klikt soms gewoonweg niet. Tussen JRPG’s en ons bijvoorbeeld: gewoonweg geen klik. Iets aan de Japanse rollenspellen stoot ons af. En toch blijven we proberen, keer na keer, omdat de buitenwereld ons laat geloven dat we iets aan het missen zijn. Dus besloten we om Utawarerumono: Mask of Deception te downloaden. Om zo JRPG’s nog een allerlaatste kans te geven…

Het hoofdpersonage wordt wakker in een vreemde wereld met een ernstige vorm van geheugenverlies. Hij herkent de wereld niet, en weet op de koop toe zelfs zijn eigen naam niet meer. De wereld wordt bevolkt door mens/dier kruisingen en hij wordt gered door een meisje met kattenoren en een staart. Ze neemt hem onder haar hoede, en samen gaan ze op pad.

utawarerumono

Boeiend verhaal, met een vleugje mysterie en een hoop suspense. Genoeg om ons te overtuigen zouden we zo denken. Maar het lukt niet. De vreemde humor en de Japanse voiceovers leiden ons teveel af. Het helpt ook al niet echt dat we het eerste kwartiertje alleen maar dialogen te lezen krijgen. We wachten tevergeefs op wat actie.

Als die actie na een kwartiertje eindelijk komt, klaart de hemel een klein beetje op. We mogen een roedel wolfachtige beestjes te lijf gaan. Dat gebeurt in ware RPG-stijl: iedereen beweegt om de beurt, en voert een actie uit. Het gaat vlot, en we hakken de wezens al snel in de pan. Daarna volgt jammer genoeg weer een hoop plot, en zijn we weer verdoemd tot de x-knop om dialoog weg te klikken.

utawarerumono

De sterkte van Utawarerumono blijkt meteen ook zijn zwakte te zijn. Het verhaal is heel erg uitgebreid, goed geschreven en heel erg boeiend, maar helaas gaat de actie gebukt onder het narratieve gewicht. We lijken wel urenlang bezig met plot lezen voor we nog eens een gevecht kunnen aangaan. Na het gevecht worden we weer onderworpen aan een flinke brok plot, en dan mogen we een keuze maken. Daarna volgt weer een half boek plot…

utawarerumono

Hoewel we onder de indruk zijn van de mooie design, de prachtige filmpjes en het verhaal, is Utawarerumono toch maar niks voor ons.  Fans zitten hier ongetwijfeld kwijlend op te wachten, maar wij hadden dit verhaal beter kunnen smaken in boek-, strip- of tekenfilmvorm.

MindBender

Crossout (PSN)

28-05-17  / 
 

crossout, PSNOf we een spel wilden testen dat volledig draaiden rond auto’s en geweld? De woorden “Mad Max”, “alles is mogelijk” en “post-apocalyptisch” vielen herhaaldelijk. En wij, liefhebbers van het post-apocalyptische Mad Max alles is mogelijke genre waren meteen verkocht.

In Crossout draait alles inderdaad om auto’s en geweld. We spelen een chauffeur in een post-apocalyptische omgeving, die ons sterk deed denken aan de Mad Max franchise. We moeten een auto bouwen en die bewapenen, om daarmee in de arena ten strijde te trekken tegen andere chauffeurs. Het spel belooft ons dat alles mogelijk is, en om dat te bewijzen, laat het ons toe om een kijkje te nemen naar creaties van andere spelers. Tanks, auto’s met raketmotoren, bolides die zo vol staan met pinnen dat het wel stekelvarkens lijken… Alles lijkt inderdaad mogelijk. Vol goede moed gaan we aan de slag.

crossout, PSN

Of tenminste; dat proberen we. De eerste auto die we gratis en voor niks krijgen aan de start van het spel lijkt nergens op. We ontmantelen hem netjes deel per deel, en beginnen aan de heropbouw. Helaas hebben we alleen de originele delen van onze startkar ter beschikking. Meer dan een paar wapens van plaats wisselen lukt ons voorlopig niet. Extra onderdelen moeten we vrijspelen, of kopen met in-game currency die we kunnen verdienen door onderdelen te verkopen, of door microtransacties…

We roeien dan maar met de riemen die we hebben en rollen de arena binnen met onze aftandse bestelwagen met mitrailleurs op zijn dak. De eerste missie belooft ons een shotgun als we haar tot een goed einde brengen. Opzet van de missie: versla zo snel mogelijk de 4 tegenspelers samen met je drie medespelers. De teller telt af naar nul en het startsein wordt gegeven. We duwen de stick naar voor… en draaien naar links, alwaar we vol gas de speler naast ons rammen.

En dat brengt ons al meteen bij een eerste struikelblok: de besturing.

crossout, PSN

Wagens in Crossout worden uitsluiten met de linkerstick bestuurd. Links en rechts is draaien, vooruit duwen is gas  geven, achteruit is remmen en achteruit rijden. Helaas zijn de sticks zo gevoelig, dat rechtdoor in een rechte lijn rijden quasi onmogelijk wordt. Onze auto slingert van links naar rechts, is bijwijlen compleet stuurloos, en knalt overal tegenop.

We houden toch vol en slepen met moeite de overwinning binnen. Maar geen shotgun. Alleen wat reserveonderdelen. Blijkt dat de te verdienen beloning slechts af en toe effectief uitgedeeld wordt. Balen!

crossout, PSN

We proberen dan maar de volgende missies, waar andere dingen te verdienen vallen, maar ook daar hetzelfde liedje. Op de koop toe blijft de opzet van de missie ook steeds dezelfde. Ofwel de vijand verslaan, ofwel zijn kamp veroveren. Als we missie 5 proberen, of een andere speelmodus, krijgen we de melding dat we nog niet genoeg geleveld zijn daarvoor. En hoe levelen we? Juist ja, door die eerste vier missies steeds opnieuw te herspelen. Als we uit verveling dan maar proberen om een nieuwe bolide ineen te sleutelen, blijkt dat we nog steeds niet genoeg reserveonderdelen hebben verdiend. En hoe verdienen we meer? Juist ja… Herspelen.

Crossout leek dolle pret op papier, maar in de praktijk wordt het al snel een vervelend, slecht bestuurbaar repetitief geeuwfestijn.

Jammer.

MindBender

Injustice 2 (PS4)

22-05-17  / 
 

injustice 2, ps4O jee; het rommelt weer in het DC-universum. De trouwe speler herinnert zich vast nog wel de gebeurtenissen van Injustice: Gods Among Us. Superman werd gek nadat de Joker hem een zwangere Lois Lane liet vermoorden. Superman keelde de clown, en veranderde in een megalomane zak die over de wereld wilde heersen en alle criminelen wou ombrengen. Het was hem nog bijna gelukt ook, maar gelukkig staken Batman en een paar trouwe kompanen stokken in de wielen.

Injustice 2 gaat gewoon verder waar 1 ophield. Vijf jaar na zijn overwinning op Superman, probeert Batman de wereld weer te herstellen. Een nieuwe groepering superschurken aangevoerd door Gorilla Grodd , gooit echter roet in het eten. Batman en de zijnen proberen Grodd te stoppen, maar ontdekken dat Grodd slechts een marionet is in de handen van een veel grotere dreiging.  Een dreiging waarvoor ze Superman zullen nodig hebben…

injustice 2, ps4

Injustice 2 speelt als iedere doorsnee fighting game. Er zijn knopjes om te slaan en te schoppen, te blocken en te springen. Combo’s vliegen van het scherm en de juiste volgorde knopjes indrukken zorgt voor indrukwekkende aanvallen. Net als in de eerste aflevering is er ook een supermeter. Eens die opgevuld is, kunnen we indrukwekkende supermoves uitvoeren, die ongelofelijk veel schade aanrichten.

injustice 2, ps4

Helemaal nieuw is het gear systeem. Na gevechten worden we beloond met stukken uitrusting. Delen van kostuums, of nieuwe wapens. Die kunnen we dan gebruiken om onze vechtjassen sterker te maken. Denk RPG, maar dan in een fighting game. Hoe meer we met een figuur spelen, hoe sterker die ook wordt. Levelen en Fighting games: nooit gedacht dat we de combinatie ooit zouden zien, maar het werkt.

injustice 2, ps4

Comics en fighting games. Twee dingen waar wij fan van zijn. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat wij keiharde fan zijn van Injustice 2. De (vrij korte) singleplayer spelen we geheid opnieuw om het alternatieve einde te weten te komen. We blijven verder vechten in de losse battles, in de vage hoop dat we ooit alle gear zullen verzameld krijgen. En we blijven verder op elkaar inhameren, gewoon omdat het lekker vlot gaat en heel erg leuk is.

MindBender

1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende