09-07-14

One Piece Unlimited World Red (3DS/PSVITA/PS3/WIIU)

One Piece Unlimited World Red, 3DS“Laten we het gewoon maar eens proberen.” Dachten we overlaatst luidop.  De “het” sloeg op “One Piece Unlimited World Red" en het “proberen” verwees naar onze afkeer voor alles wat ook maar lichtjes naar manga ruikt.  Een trouwe aanhanger van de redactie blijft echter bij hoog en laag beweren dat de One Piece reeks subliem is, en dat we ze absoluut eens moeten bekijken.  Tot nu toe werd zijn pleidooi voor de kwaliteit de wind ingeslagen, want zeg nu zelf: zou u raad opvolgen van iemand die een strooien hoedje koopt én draagt omdat het hoofdpersonage uit One Piece dat ook doet?  Nee toch?

Maar nu komt daar dus verandering in.  Tegen beter weten in schuiven we een exemplaartje van One Piece Unlimited World Red in onze 3DS en zetten ons schrap…

Het spel slaagt er al meteen in ons helemaal in verwarring te brengen.  Het introfilmpje vliegt op typische manga-wijze over het scherm.  We proberen de snelle actie te volgen en tegelijkertijd de ondertiteling te lezen maar we verliezen al snel de strijd tegen het supersnelle ritme.  We begrijpen er geen snars van!  Misschien is wat voorkennis toch gewenst om aan deze titel te beginnen…

One Piece Unlimited World Red, 3DS

We houden echter koppig vol, en beginnen aan het eerste level.  We besturen de Kapitein van de One Piece piratencrew.  De crew heeft zopas aangemeerd en wij moeten een herberg zoeken waar de crew kan eten en uitrusten.  We worden meteen ook de controls aangeleerd die ons in staat stellen om Spiderman-gewijs met rubberen armen door de stad te slingeren.  Jaja, rubberen armen!  De kapitein heeft blijkbaar een elastieken consistentie die hij handig gebruikt bij het voortbewegen en vechten.  Waarschijnlijk niks nieuws voor de fans, maar wij vinden het toch wat raar.  Leuk is het wel, maar het geeft een wat bevreemdend effect.

Niet lang nadat we een herberg vinden, worden we al in onze eerste bossfight gedropt.  Een gigantische draak is gespot, en aangezien de kapitein verzot is op drakenvlees is hij er als de kippen bij om de draak eigenhandig een kopje kleiner te maken.  Euh….   Okay?  Fans van de reeks zullen dit waarschijnlijk weer grappig vinden, meer nog: ze zullen het zelfs begrijpen,.  Wij zitten echter weer wat verdwaasd naar ons scherm te staren.  We krijgen echter de tijd niet om ons af te vragen wat er net gebeurd is, want het gevecht tegen de draak is snel en hard!  We delen moeiteloos  combo’s uit en vellen de draak alsof het een vlieg was.  Dit was leuk!

One Piece Unlimited World Red, 3DS

Op grafisch vlak zit alles ook lekker snor.  De tussenfilmpjes lijken recht uit de tekenfilms geplukt, en het spelverloop zelf, hoewel 3D, past er probleemloos bij.  De muziek en geluidseffecten dragen alleen maar bij aan het mangagevoel, alhoewel de Japanse voiceacting soms wat over de top is.  Sommige van onze redactiegenoten dachten zelfs dat we een spel met hyperactieve hamsters aan het spelen waren…

One Piece Unlimited World Red, 3DS

One Piece Unlimited World Red bevestigt maar weer eens een eeuwenoude waarheid: “Manga, je moet er van houden.”  We werden tijdens het spelen niet warmer voor het genre, eerder nog meer verward door het genre.  Manga zal ons nooit echt kunnen boeien, en dus onthouden we ons van commentaar.  Fans zullen hier ongetwijfeld van smullen.  Zij zullen wel kunnen volgen, wel kunnen genieten van de bizarre plot en zijn vele wendingen en bovendien al gewend zijn aan hyperactief hamsterees.  Voor die fans is One Piece X ongetwijfeld een leuke, kwaliteitsvolle titel, maar wij, ongeïnitieerden in het genre, passen wijselijk…

MindBender

(review gebaseerd op 3DS versie)

04-07-13

Nintendo Post E3 2013

Laatst mochten wij naar jaarlijkse gewoonte weer even langs bij Nintendo’s Post-E3 event.  De ontwikkelaar zet na E3 steevast zijn deuren even open om de pers aan de slag te laten gaan met al de aangekondigde nieuwe titels.  En, zoals te verwachten was, en ondertussen ook al een jaarlijkse gewoonte is geworden, was de Game-Patrolredactie alweer met geen stokken meer buiten te krijgen.  Een kort verslag van onze indrukken…

In de 3DS kamer steken we meteen van wal met

Yoshi’s New Island

nintendo, post E3

De groene dinoachtige is terug.  En net zoals vroeger is hij ook deze keer weer babysit van dienst.  Met baby Mario op de rug gaat hij op pad.  We amuseren ons kostelijk.  We vreten alle vijanden die we tegenkomen op en poepen ze naderhand in eivorm weer uit.  Die eieren kunnen we lanceren om zo vijanden uit te schakelen.  We hebben op den duur zoveel eieren verzameld, dat de toezichthoudende boothbabe het niet kan laten om ons te complimenteren met onze “mooie eitjes”.  Lichtjes blozend schuiven we door naar het volgende spel.

The Legend of Zelda: A Link Between Two Worlds

nintendo, post E3, zelda

We speelden de nieuwe Legend of Zelda 3DS al bij ons vorige bezoek aan Nintendo.  De demo blijft onveranderd, maar toch merken we dat we het weer lastig hebben om ons ervan los te rukken…  Het lukt uiteindelijk toch (na 3 keer uitspelen) en een vlugge blik leert ons dat we de andere 3DS titels al bij een vorig bezoek hebben getest.  Op naar de WiiU kamer dan maar.

Bayonetta 2

nintendo, post E3

Daar worden we meteen de gamepad van Bayonetta 2 in de handen gedrukt.  De hoofdrol is nog steeds weggelegd voor de bevallige, bebrilde heks.  In de demo mogen we meteen aan de slag tegen een leger vijanden terwijl we balanceren op een stuntende F16.  Het regent weer combo’s en de actie spat van het scherm.  Tussen het combo-jongleren door merken we de kwaliteit van de graphics en de reusachtigheid van de vijanden op.  Wauw!

Mario Kart 8

nintendo, post E3

Hoewel we van plan waren om eventjes rustig te bekomen van al die snelle actie, laten we ons toch verleiden tot een potje Mariokart.  Wat eigenlijk een testritje moest worden, mondt al vlug uit in een regelrechte competitie.  We scheuren over een aantal nieuwe parcours en staan versteld van de zwaartekrachtwijzigingen.  Plots kunnen we op muren en plafonds rijden!  Alweer met moeite laten we de demopod voor wat hij is en we schuiven op naar

Sonic Lost World

nintendo, post E3

De eerste rustpauze, zo blijkt.  Sonic haalt hier duidelijk de mosterd bij een 3D Mario, maar smaakt toch niet even pittig.  We zien niet veel nieuws en niet echt veel boeiends, dus schuiven we weer verder.

Super Mario 3D World

nintendo, post E3

Wauw.  We testen alle modussen, wisselen onderling van personage, proberen alle mogelijkheden van het superschattige kattenpakje en drijven de boothbabe die meespelt langzaamaan tot wanhoop (“Gaan ze nu wéér opnieuw beginnen?”).  Het siert haar dat ze vriendelijk en geduldig blijft, ook wanneer SoulDoubt in een vlaag van Animal Crossing-waanzin vraagt hoe we het onkruid uit het decor kunnen plukken…

The Wonderful 101

nintendo, post E3

Leuke beat-em-up.  We spelen met een superheld en zijn volgelingen die samenwerken tegen monsters en robots die een stadje overvallen.  Een traditionele levensmeter is er niet.  Onze sterkte wordt bepaald door het aantal volgelingen dat ons achternaloopt.  Hoe meer er KO gaan, hoe minder sterk we worden.  Door vormen te tekenen op de gamepad weten onze helden wat voor soort aanvalsformatie ze moeten innemen en aanvallen doen we door op de A-knop te rammen.  We gaan er zo in op dat zelfs de stoïcijnse Boothboy begint te supporteren!

Legend of Zelda: The Windwaker HD

nintendo, post E3

Ziet er prachtig uit.  We laten ons vertellen dat de remake van de beroemde Gamecube titel een paar extras en een paar verbeteringen bevat, maar we passen wijselijk voor een test.  We willen hier immers nog weg geraken en als we ons door Zelda laten verleiden zal dat vertrek niet voor de eerste paar uur zijn.

Mario & Sonic at the Olympic Winter Games - Sotsji 2014

nintendo, post E3

Sonic.  En Mario.  Op de Olympische Spelen.  Alweer.  Sonic is duidelijk strategisch tussen de toptitels opgesteld om ons alsmaar stijgende enthousiasme iet of wat binnen de perken te houden.

Pikmin 3

nintendo, post E3

Testten we al op de vorige editie van Post E3.  Ziet er nog steeds heerlijk en geestig uit.  We kunnen bijna niet meer wachten!

Donkey Kong Country: Tropical Freeze

nintendo, post E3

Banana time!  Als Donkey Kong en Diddy Kong spelen we de volledige demo uit.  Het regent bananen en de tonnetjes knallen als nooit tevoren.  De eindbaas van dienst wordt vakkundig buiten westen gemept en plots merken we dat de aanwezige andere pers ons gadeslaat.  Gingen we alweer te hard op in het spel?  Sorry collega’s, we beloven de innerlijke aap volgende keer in toom te houden.

New Super Luigi U

nintendo, post E3

We besluiten om het bezoek af te ronden met één leveltje New Super Luigi U.  Dat was buiten de Boothbabe van dienst gerekend.  Ze is duidelijk zelf een grote Mariofan, en telkens we er de brui willen aan geven, vraagt (nee, smeekt!) ze ons om nog een leveltje verder te spelen.  Lang hoeft ze niet aan te dringen (1 keer…).  We staan al vlug met zijn drieën te joelen en te juichen!  Na een tijd merken we dat we de andere bootbabes en –boys als publiek hebben.  Moeten ze zich dan niet meer om de aanwezige collega’s bekommeren?  Blijkt dat die al lang vertrokken zijn, en dat die van Game-Patrol alweer (naar jaarlijkse traditie) als laatsten achterblijven…

Oepsie!

MindBender

01-05-13

Nintendo's 3DS Showcase

Een kleine week terug mochten we nog eens op bezoek bij onze vrienden van Nintendo.  "Of we geen zin hadden om de nieuwe 3DS lineup te testen?" werd ons gevraagd.  Zoiets hoef je ons natuurlijk geen twee keer te vragen.  Sterker nog, de vraag was nog maar half gesteld en we waren al zodanig hard aan het knikken dat er even overwogen werd om de hulpdiensten te bellen voor onze plots opgetreden extreme vorm van Parkinson…  Wat volgt zijn de indrukken die we ervaarden met een 3DS in onze gretige, klamme handjes.

Mario vs Donkey Kong: Mini's on the move

De eerste titel die we testen blijkt een E-shop titel te zijn.  De nieuwe aflevering van de reeks voelt anders aan dan zijn voorgangers.  We krijgen het parcours in een schuin bovenaanzicht te zien, en we moeten onze speelgoedfiguur veilig van punt A naar punt B krijgen.  Dat doen we door de route tussen start en einde te bouwen met de ons willekeurig aangereikte stukjes weg.  Geestig, en bijwijlen uitermate frustrerend.  Naast het hoofdspel kunnen we nog verschillende minigames spelen, die allemaal min of meer op hetzelfde principe zijn gebaseerd. 

3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario

Mario & Luigi: Dream Team Bros.

De snorren zijn terug in RPG-stijl!  Tijdens een relaxerend dagje vakantie verdwijnt Prinses Peach ( ze moeten die toch dringend eens wat beter in de gaten beginnen houden…).  Ze werd ontvoerd naar een droomwereld;  Mario en Luigi schieten haar en de gevangen bewoners van die droomwereld stante pede te hulp.  Het spel heeft alles wat we verwachten van een Mario RPG.  Hilariteit (die nep-Italiaanse dialogen!), geestige gevechten en die typische originaliteit die we in nog geen enkele andere RPG tegenkwamen.  Nieuwe twist in deze aflevering is Luigi's mogelijkheid om dieper in de droomwereld te stappen.  Op bepaalde plaatsen kunnen we hem te slapen leggen en verder spelen als Mario in zijn droom.  Luigi kan dan meehelpen door Mario met zijn snor naar hogere regionen te lanceren (keihard rukken aan die snor op het touchscreen) of achterliggende elementen naar de voorgrond te blazen (Luigi's snufferd kietelen op het touchscreen).  Inception in Mario-stijl!

3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario

Donkey Kong Country Returns 3D

De Donkey Kong die we nog kennen van op de Wii.  Herwerkt voor de 3DS, met een compleet nieuwe wereld.  Rondlopen als in het rond-meppende gorilla, het blijft iets hebben.  De nieuwe levels liggen in dezelfde lijn van de Wii-levels.

3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario

 

The Legend of Zelda

Hoogtepunt van onze testdag wordt de 3DS waarop een build van een toren uit de nieuwe Zelda draait.  De toren is volledig speelbaar en we amuseren ons kostelijk.  Zo kostelijk, dat we zelfs niet mopperen over de bug die ons dwingt om, net voor we bij de eindbaas aankomen, helemaal opnieuw te beginnen.  We ondergaan het met een glimlach op ons gezicht.  Een glimlach die zelfs groter wordt:  joepie, we mogen nog een keer!  Wie zou hier ook niet van smullen?  Een klassieke bovenaanzicht Zelda, met typische vijanden en wapens én een nieuwe twist.  Link kan veranderen in een tekening op de muur en zo nieuwe gebieden bereiken.  We overwegen even om de test3DS mee te nemen naar huis, maar de strenge blik van de aanwezige verantwoordelijke brengt ons op andere ideeën.

3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario

 

Animal Crossing: New Leaf

Een nieuwe Animal Crossing zorgt altijd voor een klein beetje angst op de redactie.  Geen angst voor een teleurstelling, maar een angst voor verslaving.  Zullen we er dit keer in slagen om onze dagen niet enkel te vullen met het plukken van onkruid, jagen op vlinders en fossielen, vissen en ander verzamelbaar moois?  Een klein beetje op ons hoede nemen we de 3DS ter hand.  Alle saveslots zijn bezet, dus gaan we aan de slag in één van de al aangemaakte stadjes.  Na onze eerste verkenningsronde beginnen we de stad een beetje te kennen.  Typische Animal Crossing huisjes en dierlijke bewonertjes, een treinstation waarmee we andere dorpen kunnen bezoeken (online) en een heus winkelcentrum (waar de meeste winkels nog gesloten zijn).  We lummelen wat rond, slaan een paar praatjes met de inwoners en we plukken een paar bloemetjes.  Andere steden bezoeken lukt nog niet en bezoek krijgen al evenmin.  Het blijft bijgevolg een beetje leeg in ons (geleende) stadje.  We geraken er ook niet direct in, aangezien we het stadje niet van bij het prille begin hebben gekend.  We besluiten er de brui aan te geven.  Van zodra we dit fossiel hebben opgegraven.  En die vlinder daar hebben gevangen.  En al die schelpjes hier hebben opgeraapt.  En het zou zonde zijn om al dat fruit zomaar aan de bomen te laten hangen.  Oh, nog een ander soort vlinder, waar is ons net?  Misschien nog vlug onze fossielen indienen bij het museum…

3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario 3ds,animal crossing,zelda,donkey kong,luigi,mario

MindBender

31-03-13

Luigi's Mansion 2 (3DS)

luigi's mansion 2,3ds"If there's something strange in the neighbourhood...  Who ya gonna call?  Ghostbusters!  LUIGI!"  Nintendo-opperhoofd Iwata zei het eerder al: 2013 wordt het jaar van Luigi.  Met Luigi's Mansion 2 zet de groene loodgieter al een flinke stap uit de schaduw van zijn beroemde broer.

Luigi wordt in deze nieuwe aflevering weer tegen wil en dank door professor E. Gadd ingeschakeld als spokenjager.  Iets of iemand heeft de Dark Moon gebroken, waardoor alle goedaardige geesten plots niet meer zo lief zijn. De professor moet onderduiken en ziet maar één oplossing: Luigi moet de stukken Dark Moon zien te vinden in de vele spookhuizen in de omgeving.  Brrr...

Gelukkig stuurt de prof ons niet met lege handen op pad.  Luigi is gewapend met een zaklamp en de Poltergust 5000, een gemodificeerde stofzuiger die spoken kan opzuigen.  We krijgen ook nog een geavanceerde DS waarmee de prof ons kan opbellen (noot aan Nintendo: waarom bestaat dit nog niet echt?).  Nog voor we het goed en wel beseffen worden we naar het eerste spookhuis gestuurd waar we met trillende benen op onderzoek trekken.

luigi's mansion 2,3ds

En zo begint onze trektocht door de vele spookhuizen in de vallei.  Onderweg worden we gehinderd door massa's verschillende spoken en puzzels en tuimelen we van de ene slapstick-situatie in de andere.  Luigi toont zich van zijn beste komische kant als eeuwige angsthaas die bij het minste geluidje schrikt en zichzelf op dolkomische wijze moed inzingt.  Op melodie van de soundtrack uiteraard.

Op het gebied van leveldesign hebben we absoluut ook geen reden tot klagen.  De verschillende huizen ziijn perfect opgebouwd en lijken voor geen meter op elkaar.  De puzzels die we moeten oplossen zijn niet van het onmogelijk moeilijke soort, maar deden ons toch af en toe even ons hoofd krabben.  Lang nadenken hoeft echter nooit, de oplossing ligt meestal voor de hand.  Luigi's Mansion: het spel der aha-erlebenissen.

luigi's mansion 2,3ds

Op het einde van ieder level worden we terug naar professor Gadd geflitst waar we een eindverslagje krijgen.  We krijgen er te zien welke spoken we gevangen hebben, hoeveel van elke soort en de tijd die we erover gedaan hebben.  Op basis daarvan wordt ons een rating toegekend die Luigi laat dansen van plezier ofte verlegen naar de grond laat staren.  Luigi die beschaamd naar zijn schoenen staart?  Meer motivatie hebben wij niet nodig om een teleurstellend lage score te proberen verbeteren!

In elk level kunnen we ook geld verdienen.  Muntjes en bankbiljetten liggen her en der verstopt.  Hoe meer geld we verzamelen, hoe beter onze Poltergust 5000 wordt.  Gecombineerd met de verbeteringen die we af en toe van de professor krijgen worden we in no-time een professionele spokenvanger!

luigi's mansion 2,3ds

Luigi's Mansion 2 is een droom van een spel.  Eens we beginnen spelen, duurt het tot het batterijlampje van onze 3DS vervaarlijk begint te knipperen vooraleer we het terug neerleggen.  Luigi bewijst eindelijk dat hij niet eeuwig de tweede viool kan blijven spelen.  Zijn schouders zijn duidelijk breed genoeg om een eigen titel te kunnen torsen.  Meer van dit, Nintendo!

MindBender

20-03-13

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate (3DS)

cvpack.jpgDracula is alweer eens opgestaan uit zijn tombe!  Samen met hem teisteren zombies, levende skeletten, weerwolven en ander bovennatuurlijk tuig het naburig dorp.  Kommer en kwel voor de dorpelingen, maar wij wrijven in onze handjes van plezier.  De miserie van de dorpelingen betekent immers dat wij onze zweep weer kunnen afstoffen en als afstammeling van de Belmont-clan aan de slag kunnen!  Castlevaniafans maak jullie borst maar nat, de nieuwe aflevering is gearriveerd op 3DS!

Mirror of Fate volgt stilistisch alvast niet in de voetsporen van zijn voorgangers op DS.  Zoals het hoort op een 3D console werden alle levels en personages in een passend 3D jasje gegoten.  Even hebben we heimwee naar de gepixelde omgevingen van de voorgangers, maar die heimwee gaat al vlug over.  In 3D zien we immers meer bloed spatten en de (ingezoomde) eindmoves van ons hoofdpersonage komen zoveel beter tot hun recht.  Wanneer zag u voor het laatst een professionele vampierjager de ruggengraat van een weerwolf op zijn knie breken?

castlevania,mirror of fate, 3DS

De grootste veranderingen blijven echter beperkt tot de grafische verbetering.  Gameplay-gewijs merken we geen echt grote veranderingen op.  We verkennen nog steeds donkere kasteelgangen op zoek naar upgrades voor onze zweep en onze magische trukendoos.  Onderweg stuiten we op allerlei duister gespuis dat we behendig het klappen von onze zweep leren kennen.  Her en der wordt onze weg versperd door magische deuren die we pas later met speciale vaardigheden kunnen openen.  Of door puzzels die we moeten zien op te lossen.  Been there en done that in vorige afleveringen, maar het blijft nog steeds ontzettend leuk!  Onze zweep zwiept erop los en met de XP die we verdienen door het verslaan van vijanden spelen we nieuwe moves vrij die we stuk voor stuk onder de knie proberen te krijgen.  XP die we overigens ook kunnen verdienen door de vele geheime gangetjes en kamertjes te verkennen.  Er zijn er zoveel dat we ze in onze eerste spelbeurt zelfs niet allemaal ontdekken.  Gelukkig kunnen we na het uitspelen nog eens opnieuw op ontdekking in de “hardcore difficulty” mode.  Slik…

castlevania,mirror of fate, 3DS

Op gezette tijdstippen wordt het spel onderbroken door tekenfilmachtige cutscenes.  Waar zou een Castlevania-aflevering staan zonder enige dramatische expositie, nietwaar?  Het plot dat het spel voortdrijft is wat aan de magere kant (een hoop gebazel over het lot, Dracula en wat vage verwijzingen naar andere Castlevaniatelgen) maar niet van die aard dat we het wegklikken.  Op een rare manier blijven we gefascineerd kijken hoe vlezige spierbundels met nep-Schotse accenten wraak zweren, en hun leven opdragen aan de jacht op Dracula.  Overacting, maar wel van het vermakelijke soort.

castlevania,mirror of fate, 3DS

Enig minpuntje dat we weten te ontdekken tijdens onze acht uur durende speelsessie,is de kwaliteit van het geluid.  Begrijp ons niet verkeerd, de soundtrack is fantastisch!  Een klassiek orkest dat spookachtige melodieën ten beste geeft lijkt ons nog steeds de beste keuze voor een horrorspel.  Alleen jammer dat het geluid zo snel gaat kraken.  Zelfs op een stil volume horen we de luidsprekertjes van onze 3DS afzien.  Misschien waren we toch beter overgeschakeld op koptelefoon.

Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate krijgt onze goedkeuring.  Een waardig deel in de Castlevania reeks dat uw zweep zal doen zwiepen van plezier!

MindBender

25-11-12

Epic Mickey Power of Illusion (3DS)

epic mickey power of illusion, 3DSHommeles in Wasteland!  De boosaardige heks Mizrabel en haar kasteel zijn er plots opgedoken!  Tot overmaat van ramp is ze er blijkbaar ook nog eens in geslaagd om een hoop Disney-figuren gevangen te zetten in haar "Castle of Illusion"...  Problemen, problemen.  Mickey Mouse grijpt zijn penseel en met een volle emmer verf en thinner duikt hij Wasteland in om zijn vriendjes te redden.

Aan ons om de rol van Mickey te spelen.  Mickey moet in deze 2D platformer een hele hoop vijanden en obstakels omzeilen.  Het bekende spring- en vechtwerk, maar de speciale verfkwast die we nog kennen uit de vorige aflevering voegt er toch nog iets extra aan toe.  Met de thinner vegen we hindernissen en gevaren weg, en met de verf kunnen we allerlei objecten terugtekenen.  Brugjes om over afgronden te geraken, kanonnen om vijanden omver te blazen,...

epic mickey power of illusion, 3DS

Het spel is opgedeeld in drie werelden die allemaal zijn onderverdeeld in verschillende levels.  In iedere wereld zitten een paar personages gevangen.  Eens we hen bevrijd hebben krijgen ze een eigen kamer in het kasteel.  In die kamer kunnen we hen achteraf nog bezoeken, en ze hebben allemaal nieuwe opdrachten voor ons.  Ze hebben nog een vriendje ergens in een wereld achtergelaten dat wij dan moeten redden, en ze geven ons tekenopdrachten.  Ze zijn ook niet verlegen om hun redder plots als loopjongen te behandelen, en dus worden we ook af en toe belast met een "haal object X bij persoon Y en breng het dan terug" opdracht.

epic mickey power of illusion, 3DS

Power of Illusion is best een leuk en mooi afgewerkt spel, maar toch bekruipt ons het gevoel dat de sidequests die we van de geredde personages krijgen maar een middel zijn om het spel er langer te laten uitzien.  De zijopdrachten zijn namelijk niet verplicht en als we ze niet uitvoeren zijn de drie werelden wel heel snel uitgespeeld.

epic mickey power of illusion, 3DS

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we ons niet hebben geamuseerd met Epic Mickey: Power of Illusion, want dat hebben we wel!  De talloze knipogen naar de oude Castle of Illusion op Megadrive, de schat aan bekende en obscure Disneyfiguren die in het spel komen opdraven en een ronduit schitterend platformgedeelte maken van Power of Illusion een prachtspel.  Alleen jammer dat de schat aan content niet evenredig is aan de spelduur.  De zijquests zijn een onnodige toevoeging en het vele backtracken wordt na een tijdje een beetje een sleur omdat er slechts drie werelden zijn om naar terug te keren...  Alleen voor Disneyfans?  Of ook voor platformerfans die een degelijke platformer verlangen en geen last hebben van de korte duur?

MindBender

16-10-12

Rollercoaster Tycoon 3D (3DS)

rollercoaster tycoon 3D, 3DSTrillend en klappertandend van de angst gaan we weer zitten.  Koud zweet parelt langs onze ruggengraat naar beneden waar het tussen onze bilspleet verdampt en onze onderbroek een klammig, nat gevoel geeft.  Of komt dat door een miniem controleverlies over onze blaas?  Redactiegenoten komen bezorgd polsen wat ons zo overstuur heeft gemaakt.  Een nieuw horrorspel?  De recente verkiezingsuitslagen?  Zombies?  Driewerf neen!  Een virtueel ritje in onze kersvers ontworpen rollercoaster is de boosdoener!

Want getrouw luisterend naar het kind in ons zijn we weer veel te hard van stapel gelopen.  Meteen steil naar omhoog in een helling van bijna negentig procent, om daarna met hetzelfde procentuele verval naar beneden te razen.  Eens beneden vonden we er niet beter op om alle speciale stukken die beschikbaar waren na elkaar te plaatsen: een looping links, een looping rechts, honderdtachtig graden om de as, rondraaiende bocht naar links en meteen daarna naar rechts en fotofinish.  We kunnen ons eigen hoofd in de foto laten verschijnen, maar om die perfect binnen de afgetekende lijntjes te passen zijn we momenteel even te draaierig...

Even terug naar het begin.  In Rollercoaster Tycoon spelen we de rol van een aspirant pretpark-ontwerper.  Het is onze taak om pretparken boeiend te maken en te houden door ze in te richten met de juiste attracties, eetkraampjes en decor.  Zelfs het personeelsmanagement wordt ons in de schoenen geschoven.  Geen simpele klus, en de enige reden waarvoor we blijven is omdat één van de taken het ontwerpen van nieuwe rollercoasters is.

rollercoaster tycoon 3D, 3DS

Wanneer we het spel beginnen kunnen we kiezen uit drie verschillende modes: het verhaal, park sandbox en coaster creator.  We beginnen met het verhaal en aan de hand van een paar tutorialmissies wordt ons uitgelegd hoe alles in zijn werk gaat.  Alleen is die uitleg nogal aan de magere kant...

Zo wordt ons getoond hoe we een rollercoaster best opbouwen.  Alleen wordt ons enkel de houten rollercoaster getoond.  Deze "simpele" versie gaat niet overkop en haalt geen al te grote snelheden.  Over de andere types rollercoaster die we later in het spel kunnen bouwen wordt met geen woord gerept.  Wanneer we in een later level worden opgelegd om een meer geavanceerde coaster te bouwen, gaat het niet van een leien dakje.

rollercoaster tycoon 3D, 3DS

We bouwen hem, zoals hierboven al gezegd, veel te enthousiast op.  We krijgen regelmatig meldingen dat stukken op een bepaalde plaats niet passen, of dat we aan het maximum aantal concessies voor het park zitten.  Waarom dat zo is of wat we daaraan kunnen doen wordt ons verzwegen.  Vrij frustrerend.  Het gaat nog harder frustreren wanneer we na veel zwoegen en puzzelen onze coaster klaar hebben en uit het eerste testritje blijkt dat de karretjes de kracht niet hebben om de eerste helling op te klimmen.  Blijkt dat we de aandrijving ook zelf moeten plaatsen, en stukken vervangen in het bestaande parcours is niet zo simpel...  Opnieuw starten is de boodschap.

Een gigantische stapel pogingen later willen onze karretjes nog steeds de klim niet maken, en tot overmaat van ramp zit er ergens een gat in onze sporen.  Gelukkig heeft het spel een "auto-complete" knop.  Eén drukje op deze knop en het spel zoekt zelf een oplossing voor de door ons gecreëerde puinhoop.  
In theorie.  
In praktijk komt het erop neer dat het spel een minuut lang probeert om het dan op te geven met de simpele melding dat een oplossing onmogelijk is.  Zucht!

rollercoaster tycoon 3D, 3DS

Park sandbox dan maar.  Hier kunnen we met een ongelimiteerd budget een park opbouwen en draaiend houden.  We kopen decoraties aan, trekken paden langs verschillende attracties en stellen de lengte van de wachtrijen in.  We huren veiligheidsagenten, entertainers, reparateurs en schoonmakers en zetten hen aan het werk.  We bouwen pizzakraampjes, snoepstandjes en drankautomaten.  Bezoekers stromen toe in trosjes en verlaten teleurgesteld weer het park omdat er een rollercoaster ontbreekt...

Rollercoaster Tycoon kon ons ondanks en paar kleine tekortkomingen toch boeien.  Tot we effectief een rollercoaster begonnen bouwen.  De fantastische bouwsels die we probeerden te maken kregen te weinig vaart of pasten niet in het gehele parkbeeld.  Jammer dat wat eigenlijk de hoofdbrok van het spel is, tegelijk ook de grootste bron van frustratie is.

MindBender

26-08-12

New Super Mario Bros. 2 (3DS)

new super mario bros 2, 3DSHet is weer eens zover.  Princess Peach heeft haar bevallige zelf nog maar eens laten ontvoeren door Bowser en zijn nageslacht.  En wie mag er dan weer de hete kolen uit het vuur halen?  Juist ja, onze besnorde loodgieter (en in iets mindere mate diens broer).  Een mens zou op den duur gaan denken dat die prinses het gewoon doet om aandacht te krijgen...  Maar we hebben onszelf beloofd om dit spel te reviewen los van Peach haar motieven.  Ze doet er dan misschien wel alles voor om in de belangstelling te staan, maar de show wordt hier duidelijk gestolen door Mario.  

Want dit is overduidelijk een Marioplatformer in hart en nieren.  De koopa's en goomba's lopen ons voor de voeten, de paddenstoelen vliegen ons rond het hoofd en door de 3DS-speakertjes schalt het overbekende deuntje.  We doorkruisen werelden en op het einde van elke wereld trotseren we de inwoners van een kasteel, om dan hulpeloos toe te kijken hoe die Peach naar een volgend kasteel meesleuren.

new super mario bros 2, 3DS

Mario dus.  Zoals we hem gewoon zijn.  Wat kan een mens daar meer over zeggen?

Misschien iets over de twist in deze aflevering?  Mario heeft goudkoorts.  We worden uitgedaagd om één miljoen muntjes te verzamelen.  Om dat doel ietsje haalbaarder te maken kan Mario naast zijn bekende power-ups nu ook de gouden bloem oppikken.  Die zorgt er voor dat alles in goud verandert.  Gouden vijanden die muntjes poepen, het is eens iets anders.  Mario zelf krijgt ook een blinkend geel tintje en de blokken die hij raakt veranderen in muntjes.

new super mario bros 2, 3DS

Misschien ook nog iets over de co-op mode?  Samen met een vriend(in) die het spel in zijn of haar 3DS heeft steken kunnen we het spel ook spelen.  We hoeven alleen maar even te kiezen of we als Mario of Luigi spelen en hop, we zijn vertrokken.

new super mario bros 2, 3DS

Wat kunnen we nog meer zeggen?  Tja, niet veel eigenlijk.  Mario blijft Mario, zoals Mozart steeds Mozart is.  Of zoals Motörhead steeds Motörhead is: kwaliteit van de bovenste plank die je gewoonweg in huis MOET hebben.

Peach mag dan wel een aandachtszoeker zijn, wij kunnen bijna niet wachten tot ze haar opnieuw laat kidnappen.

MindBender

18-06-12

Spirit Camera: The Cursed Memoir (3DS)

3ds,spirit camera the cursed memoirWe gaven het eerder al toe: Japanse horror, we doen het ervan in ons broek!  We moesten dan ook flink op onze tanden bijten om Spirit Camera: The Cursed Memoir toch maar in onze 3DS te schuiven en te beginnen spelen.  Alle lichten aan?  Check.  We zijn niet alleen op de redactie?  Check.  Incontinentieluier aan en een zakdoek om onze vrouwelijke angstkreetjes mee te dempen bij de hand?  Check.  We zijn er klaar voor!

Het begint al meteen te griezelen.  We krijgen via de post een pakje toegestuurd met daarin een paars dagboek vol foto's en aantekeningen.  Wanneer we het boek openen worden we er in gezogen!  Binnenin bevinden we ons plots in een oud, donker huis dat verdacht kraakt aan alle kanten.  Plotsklaps verschijnt Maya, een geest die ons waarschuwt voor het huis en zijn bewoonster, the woman in black.  Maya loodst ons het huis en het boek weer uit en vertelt ons dan over de vloek.  Wie het boek aanraakt wordt door the woman in black gevangengenomen en vastgehouden in het huis.  Meer nog, de zwartgekleurde feeks steelt ook nog eens de gezichten van haar gevangenen!  Ons mooie gezicht!  Net nu we geschoren zijn en babybilletjes-zachte kaken hebben!  We laten het hier niet bij!  Samen met Maya doorzoeken we het boek om te weten te komen hoe we de vloek kunnen verbreken.

3ds,spirit camera the cursed memoir

Verhaalsgewijs hebben we hier dus niet te maken met een epos van jewelste.  Het lijkt meer op een een samenraapsel van een hoopje horrorclichés.  Wat deze telg van de Fatal Frame reeks zo speciaal maakt is de 3D.  We zitten echt letterlijk midden in de actie.  Geen virtueel decor hier, door de camera's van de 3DS gebeurt alles in onze huiskamer.  Maya zit naast ons op de bank, en het bijgeleverde AR boek ligt opengeklapt op onze schoot.  Maya vertelt ons op welke pagina we het boek moeten openslaan en op moeten richten met de camera.  Als bij toverslag komt het boek dan tot leven.  Getekende deuren gaan open en wij gaan naar binnen of geesten komen naar buiten.  Die geesten belagen ons dan in onze "echte" omgeving en met de 3DS als camera obscura moeten we ons verdedigen.  De doorsnee geest blijft ook niet mooi stilzitten tot je er een mooie foto van neemt, dus binnen de korste keren moeten we opstaan van de bank en door de woonkamer stappen om de geest te vinden.

3ds,spirit camera the cursed memoir

Het is best "geestig" (haha, nvdr) om geesten te verslaan en puzzels uit te zoeken met het AR-boek, maar na een tijdje begint er toch een beetje sleur op de formule te zitten.  We worden al vlug gewaar dat hetzelfde patroontje steeds terugkeert.  Spook verslaan, raadseltje in het boek oplossen, spook verslaan,…  Het is wel leuk, maar iets meer variatie was leuk geweest.

De vermenging van de realiteit en het spel zorgen ervoor dat we ons veel dichter bij het spel betrokken voelen.  Het is dan ook jammer dat we er op drie tot vier uur mee klaar zijn.  De grote ontknoping komt vrij plots en kort daarna rollen de credits al voorbij.  We krijgen achteraf nog de kans om het spel nog eens te spelen op een hogere moeilijkheidsgraad, maar daarvoor passen we.  Ook het vrij flauwe aanbod aan minigames kan ons niet warm maken.  We kunnen foto's nemen van vrienden waarop dan geesten verschijnen of we kunnen die fotos  op geesten plakken en die dan bestrijden, maar ook dat is na één of twee keer proberen niet meer spannend…

3ds,spirit camera the cursed memoir

Spirit Camera: The Cursed Memoir heeft met zijn perfecte combinatie van realiteit en spel en het perfecte gebruik van een AR-boek alles in huis om een kanjer van een spel te zijn.  Helaas beslissen de korte duur en de repetitieve spelformule daar anders over.  Alleen voor Fatal Frame fans, of voor wie eens wil ervaren hoe griezelig AR-technologie wel kan zijn.

MindBender

23-03-12

Kid Icarus: Uprising (3DS)


kid icarus uprising,3dsVijfentwintig jaar geleden verscheen de cultklassieker Kid Icarus op NES.  Na een vervolg op GBA werd het, op enkele heruitgaves en een gastverschijning in Smash Bros. na, akelig stil rond hoofdpersoon Pit.  De engel die niet kan vliegen stond nochtans hoog op het verlanglijstje van ve
le fans.  Die fans kunnen nu opgelucht ademhalen want eindelijk is het zover.  Pit is terug!  Maar niet zoals we hem gewoon zijn...  Kid Icarus: Uprising is namelijk een verrassende mix van een on-rail shoot-em-up en een shooter.  

Medusa, de grote eindbaas van vijfentwintig jaar geleden, is weer terug.  Samen met haar leger demonen en haar luitenanten zaait ze dood en verderf.  Menselijke legers trekken ten strijde maar zijn helemaal geen partij voor het boosaardige leger uit de onderwereld.  Pit snelt samen met de godin Palutena ter hulp.

Pit kan nog steeds niet op eigen kracht vliegen, maar met hulp van de godin kan hij vijf minuten in de lucht blijven. Na die vijf minuten moet hij echter zo snel mogelijk landen of zijn vleugels branden op en dan stort hij Icarus-gewijs neer.  Ieder level is dan ook opgedeeld in twee delen: een eerste deel vliegen, en een tweede deel te voet.

kid icarus uprising,3ds

In het eerste deel volgt Pit een pad dat door Palutena wordt opgesteld.  Wij kunnen met de circle pad aankomende vijanden en projectielen ontwijken, maar de godin bepaalt onze richting.  Door de stylus op het touchpad te bewegen richten we en met een shoulderbutton naar keuze schieten we.  Het is even wennen om de 3DS met één hand vast te houden en tegelijk met dat hand de circle pad en shoulderbutton te beroeren, maar het went wel.  Nintendo zal ook een speciaal ontworpen stand bij het spel leveren, waarmee je de 3DS rechtop kunt neerzetten.  Zo zullen degenen met minder ontwikkelde handspieren ook comfortabel kunnen spelen.

Pit vliegt dus on-rails, en wij volgen van achter hem mee.  Hele zwermen vliegende vijanden proberen ons neer te halen, maar wij schieten ze één voor één neer.  Dit is leuk!  Neergeknalde vijanden leveren ons ook hartjes op die we later nog kunnen gebruiken.

kid icarus uprising,3ds

Na het vlieggedeelte moet Pit gedwongen landen.  We krijgen nu volledige controle over Pit: met de circle pad lopen we, en met de stylus sturen we de camera en richten we.  Schieten doen we nog steeds met een shoulderbutton.

Te voet wordt Pit nog steeds lastig gevallen door hele meutes vijanden, en alsof dat nog niet genoeg is worden we ook nog eens geconfronteerd met kleine stukjes platformer.  We moeten springen over afgrondjes, onze weg zoeken op onzichtbare bruggen en doorheen doolhoven en af en toe moeten we over al dan niet onderbroken rails schuiven...  We amuseren ons kostelijk.

Monsters die hem een kopje kleiner willen maken, levensgevaarlijke hindernissen en op de koop toe beperkt worden in zijn vliegtijd...  Het wordt Pit helemaal niet gemakkelijk gemaakt.  Alhoewel...  Voor ieder level krijgen we de Fiend's Cauldron te zien.  Een soort offerschaal waarmee we de moeilijheidsgraad kunnen  regelen door er verdiende hartjes in te deponeren.  Hoe meer hartjes we inzetten hoe hoger de moeilijkheidsgraad wordt.  Doorstaan we echter die moeilijkheidsgraad, dan winnen we de hartjes dubbel terug.

De hartjes die we verdienen dienen niet alleen om mee te wedden.   In het spel zitten een heleboel verschillende wapens.  Bogen, klauwen, zwaarden, speren, noem maar op.  Sommige wapens worden achtergelaten door verslagen vijanden maar met hartjes kan je ze ook gewoon kopen.  Het zijn er een heleboel (nee, we hebben ze niet geteld) en het wordt nog leuker want we kunnen zelf wapens samenstellen.  Een zwaard en een kanon gekocht?  Dan smelten we die toch gewoon even tesamen tot een uniek zwaardkanon.  Een Zwanon, zo je wil...  Of Kanaard.  Of.. (Nee, het is genoeg zo, nvdr.)

kid icarus uprising,3ds

We kunnen nog wel uren doorgaan met de loftrompet te steken over Kid Icarus: Uprising, en dan hebben we het nog niet eens gehad over het geslaagde 3D-effect, de visuele pracht en praal, de AR-kaartjes die we tegen elkaar kunnen laten vechten of de fijne humor (Pit en Palutena's conversaties deden ons relgelmatig in lachen uitbarsten, vooral wanneer ze knipogen geven naar de originele Kid Icarus.).  Neen, het lukt ons echt niet om een minpuntje te ontdekken hier.  We hadden na het spelen wel kramp door het niet gebruiken van de bijgeleverde stand, maar dat komt door onze eigen miezerige handspiertjes.  En die gaan we nu flink trainen met Kid Icarus: Uprising.

MindBender